printlogo


کد خبر: 267061تاریخ: 1402/6/27 00:00
دور دنیا

پهپادهای کامیکازه هدیه روسیه به کیم
کیم جونگ اون 5 فروند پهپاد کامیکازه و یک فروند پهپاد شناسایی را از فرماندار منطقه «پریمورسکی» روسیه دریافت کرد. به گزارش ایسنا به نقل از شبکه خبری راشاتودی، این هدایا برای کیم جونگ اون، رهبر کره‌شمالی شامل 5 فروند پهپاد کامیکازه (انتحاری) و یک فروند پهپاد «Geran-25» به همراه یک ست کامل زره برای فعالیت‌های تهاجمی است که از قفسه سینه، گردن، شانه‌ها و پاها محافظت می‌کند. این هدایا در حالی به رهبر کره‌شمالی داده شد که وی و «اولگ کوژه‌مایکو» فرماندار منطقه پریمورسکی از نمایشگاه شرق دور در جزیره «راسکی» در ولادیووستوک دیدار کردند. همچنین دیروز رسانه دولتی کره‌شمالی «KCNA» تصاویری از دیدار کیم با سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه که روز شنبه انجام شده بود، منتشر کرد. 
 
مراکش: سفر مکرون به رباط در دستور کار نیست
وزارت خارجه مراکش در واکنش به اظهارات وزیر خارجه فرانسه که گفته بود رئیس‌جمهوری این کشور به دعوت پادشاه مراکش به رباط سفر می‌کند، اعلام کرد این سفر در دستور کار قرار ندارد و برنامه‌ریزی شده نیست. به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری رسمی مراکش، یک منبع دولتی رسمی مراکش گفت سفر امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه به رباط برنامه‌ریزی نشده است. این در حالی است که کاترین کولونا، وزیر خارجه فرانسه به یکی از شبکه‌های خبری کشورش گفته بود مکرون یک دعوت رسمی از سوی محمد ششم، پادشاه مراکش برای سفر به این کشور دریافت کرده است. این منبع رسمی از اقدام یکجانبه وزیر خارجه فرانسه و اینکه به خودش اجازه داده بدون رایزنی خبری را اعلام کند که ابتدا باید مورد بررسی 2 کشور قرار بگیرد، ابراز تعجب کرد. پیش از این، مراکش سفر مکرون را سال گذشته بارها به تعویق انداخته بود. روابط 2 کشور در سال‌های اخیر به دلیل پرونده منطقه صحرای غربی سرد است. دولت مراکش از فرانسه می‌خواهد مانند دیگر کشورهای دوست، منطقه صحرای غربی را به عنوان بخشی از خاک مراکش به رسمیت بشناسد. 
 
امیرعبداللهیان:
سلطان عمان پیشنهادی برای مذاکرات داده است
وزیر امور خارجه کشورمان در گفت‌وگویی تفصیلی به مسائل متفاوتی از جمله سفر اخیرش به سوریه و لبنان و پیشنهادات سلطان عمان برای احیای مذاکرات هسته‌ای پرداخت. حسین امیرعبداللهیان درباره پیشنهاد سلطان عمان برای احیای مذاکرات توافق هسته‌ای نیز گفت: سلطان عمان ایده‌هایی را درباره چگونگی بازگشت تمام طرف‌ها به تعهدات خود در توافق هسته‌ای مطرح کرد و ما نیز در جلسات دیپلماتیک به این ایده‌ها اهمیت دادیم و اگر به نقطه‌ای رسیدیم که بتوانیم از طریق آن به نتیجه برسیم، به شما اعلام خواهیم کرد. امیرعبداللهیان در پاسخ به این سوال که در جریان سفر اخیرتان به لبنان دیدارهای مهمی با سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان و دیگر رهبران گروه‌های فلسطینی داشتید، با توجه به تحولات اخیر در مقابله با دشمن صهیونیستی در این دیدارها به چه مسائلی پرداخته شد، خاطرنشان کرد: در حقیقت اهمیت دادن به محور مقاومت یکی از اصول سیاست جمهوری اسلامی ایران است که بر پایه دفاع از مظلومان و مستضعفان و محافظت از ثبات و امنیت منطقه بنا نهاده شده است و ایران همواره بر این مساله تاکید دارد. امیرعبداللهیان تاکید کرد: موضوع دیگر درباره سوریه مربوط به امنیت مرزهای مشترک این کشور با ترکیه است. مقامات سوری به ما اعلام کردند برای محافظت از مرزهای مشترک این کشور با ترکیه از داخل خاک سوریه آمادگی کامل دارند. در آخرین نشست چهارجانبه میان وزرای خارجه ایران، سوریه، ترکیه و روسیه در مسکو، جمهوری اسلامی ایران طرحی را پیشنهاد داد مبنی بر اینکه دمشق و آنکارا بر مساله خروج نیروهای نظامی ترکیه از خاک سوریه توافق کنند اما در نهایت این یک معادله دوطرفه است و طرف دوم ترکیه است و امنیت مرزهایش با سوریه برای آن کشور مهم است و نباید این مرزها از سوی برخی مجموعه‌ها که امنیت منطقه را به خطر می‌اندازند، تهدید شود. این مساله‌ای درست است که ترکیه آن را مطرح کرد. بنابراین ما این پیشنهاد را دادیم که ابتدا ترکیه متعهد شود نیروهای نظامی‌اش را از خاک سوریه خارج کند و دوم اینکه سوریه متعهد شود نیروهایش را در مرزهای قرار دهد تا خاک ترکیه تهدید نشود و ایران و روسیه نیز طرف‌های ضامن در این توافق باشند. 
 
تلاش پشت پرده ترامپ برای کلید زدن استیضاح بایدن
گزارش‌ها حاکی از آن است دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا با گروهی از جمهوری‌خواهان کنگره برای استیضاح بایدن لابی کرده است. دونالد ترامپ آشکارا از جمهوری خواهان خواسته بایدن را استیضاح کنند و به طور خصوصی با بسیاری از جمهوری‌خواهان کنگره درباره این موضوع صحبت کرده است. وی همچنین هفته جاری در مصاحبه‌ای اظهار کرد فشار برای استیضاح بایدن ممکن است تلاشی انتقام‌جویانه در پاسخ به استیضاح خود وی باشد. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا در مصاحبه‌ای اظهار کرد: من فکر می‌کنم آنها این کار را در قبال من انجام ندادند و من بسیار سرشناس هستم. آنها من را دوست دارند و من آنها (اعضای حزب جمهوری‌خواه) را دوست دارم. شاید شما نمی‌خواهید آنها این کار را انجام دهند. وی افزود: به نظر می‌رسد این اتفاقات در کنار طرح اتهامات علیه من است و من فکر می‌کنم با گذر زمان شما می‌بینید که جمهوری‌خواهان وقتی که در قدرت هستند این کار را انجام می‌دهند. وقتی این اتفاق بیفتد، مایه تاسف است. من موافق این کار نیستم اما کاری است که به نظر می‌رسد اتفاق می‌افتد، زیرا ماهیت بشر است.

Page Generated in 0/0058 sec