printlogo


کد خبر: 267070تاریخ: 1402/6/28 00:00
اولتیماتوم تهران برای خلع سلاح تروریست‌ها و دور کردن آنها از مرزها امروز به پایان می‌رسد
عراق مشغول پاکسازی

گروه سیاسی: امروز درحالی فرصت عراق برای اجرای تعهدات امنیتی خود در ارتباط با پاکسازی مرزهای اقلیم کردستان با ایران به پایان می‌رسد که جمهوری اسلامی اعلام کرده این مهلت تمدید نخواهد شد. به همین خاطر، در چند روز گذشته شاهد جنب و جوش عراق برای خلع سلاح تروریست‌های تجزیه‌طلب ضدایرانی و اخراج آنها از مرز مشترک این کشور با ایران بودیم.
در همین راستا یک مقام مسؤول و ارشد عراقی در فرماندهی نیروهای مرزی در بغداد با اشاره به ادامه تخلیه پادگان‌ها و مقرهای گروهک‌‌های تروریستی تجزیه‌طلب در خط مرزی ایران و عراق و پایین آوردن پرچم‌های آنها از محل، تصریح کرد نیروهای کمکی جدید دیروز برای کنترل منطقه به نوار مرزی عراق و ایران اعزام شدند.  
برچیدن مقرهای گروهک‌های تروریستی در نزدیکی مرز ایران، در چارچوب یک توافقنامه امنیتی امضا شده میان تهران و بغداد صورت می‌گیرد. این توافقنامه همکاری‌های مشترک امنیتی ایران و عراق ۲۸ اسفند ۱۴۰۱ توسط «علی شمخانی» دبیر وقت شورای عالی امنیت ملی ایران و مشاور امنیت ملی عراق در بغداد امضا شد و ضرب‌الاجل تعیین‌شده در این توافق امروز به پایان می‌رسد.
*تمرد برخی تجزیه‌طلبان از تحویل سلاح به بغداد یا اربیل
در حالی که روز یکشنبه هفته جاری برخی منابع خبری مدعی شدند فرآیند انتقال اردوگاه‌های گروهک‌های تروریستی تجزیه‌طلب در خط مرزی ایران و عراق به پایان رسیده، روز گذشته یک مقام نظامی عراقی در گفت‌وگو با روزنامه «العربی الجدید»، با اشاره به اینکه برخی از گروهک‌های تروریستی از تحویل سلاح خود به اربیل یا بغداد خودداری کرده‌ و در مقابل، تسلیحات و مهمات خود را منفجر و معدوم کرده‌اند، تصریح کرد: «در حال حاضر کار برای پاکسازی ۲۰ کیلومتر عرض از مرز بین‌المللی عراق با ایران از هرگونه حضور مسلحانه «گروه‌های کرد ایرانی» در حال انجام است». به نوشته العربی الجدید، بغداد از روز شنبه هفته جاری عملا اجرای نهایی توافقنامه امنیتی با تهران درباره گروهک‌های تروریست و تجزیه‌طلب در داخل خاک خود و در نزدیکی مرز با ایران را آغاز کرده است.
همچنین بنا بر اظهارات این مقام نظامی عراقی، همکاری زیادی با نیروهای پیشمرگه برای کنترل نوار مرزی عراق و ایران و تسهیل ورود نیروهای نظامی عراقی به این مرز در جریان است و یک اتاق عملیات مشترک بین دو طرف برای اجرای این ماموریت تشکیل شده، اما برخی جناح‌ها و شخصیت‌های حزبی تمرد کردند و به همین دلیل از زور برای تخلیه مواضع‌شان استفاده شد.
به گفته این مقام عراقی، یک گروه نظامی متشکل از نیروهای مرزبانی و نیروهای پیشمرگه در روزهای اخیر در نوار مرزی عراق و ایران برای جست‌وجوی تسلیحات گروهک‌های تروریستی تجزیه‌طلب عملیات گشت‌زنی و پاکسازی را آغاز کردند و این عملیات امنیتی با ادامه انتقال مقر احزاب و خانواده‌های آنها، تحت تدابیر شدید امنیتی ادامه دارد.
وی تاکید کرد: «به‌دنبال حل‌و‌فصل بی‌سروصدای بحران هستیم و ایرانی‌ها موافقت کرده‌اند به صورت مرحله‌ای به شرط پاک بودن مرزهای‌شان با عراق این روند ادامه یابد».
* حزب دموکرات کردستان ایران مقر اصلی خود در عراق را تخلیه کرد
حزب تروریستی تجزیه‌طلب دموکرات کردستان ایران پس از 3 دهه، مقر اصلی خود در کویسنجق اقلیم کردستان عراق را تخلیه کرد. بخش فارسی رسانه دویچه‌وله همچنین خبر داد که جز حزب دموکرات کردستان ایران و کومله نیز مواضع خود در نزدیکی مرزهای ایران را تخلیه کرده و تحویل دولت عراق و اربیل داده‌اند.
اکنون باید منتظر ماند و دید آیا اقدامات عراق در راستای عمل به تعهدات خود، مورد رضایت ایران خواهد بود، یا اینکه طبق اظهارات فرماندهان نظامی و مسؤولان سیاسی کشورمان، حملات موشکی و پهپادی به مقر گروهک‌های تجزیه‌طلب ضدایرانی از جمله کومله، حزب دموکرات و پژاک از سر گرفته می‌شود.

Page Generated in 0/0057 sec