printlogo


کد خبر: 267074تاریخ: 1402/6/28 00:00
اخبار

جهش در تأمین برق صنایع
سخنگوی صنعت برق با اشاره به جهش در تامین برق صنایع گفت: از ابتدای دولت ۷۸۰۰ مگاوات به ظرفیت تولید کشور اضافه شده که بیشتر آن مربوط به نیروگاه‌های جدید است. مصطفی رجبی‌مشهدی در نشست خبری با اصحاب رسانه گفت: از ابتدای دولت با توجه به ناترازی تولید و مصرف برنامه‌ریزی‌هایی صورت گرفت که با 2 اقدام، افزایش ظرفیت تولید و مدیریت مصرف ناترازی را پوشش دهیم. به گفته سخنگوی صنعت برق، برای دومین سال پیاپی برق بخش‌های مختلف بویژه خانگی، همچنین صنایع بدون محدودیت و بدون خاموشی تأمین شد. وی ادامه داد: با برنامه‌ریزی‌های انجام شده موفق به تأمین برق صنایع بزرگ شدیم به طوری که تا این لحظه 8.15 درصد رشد صنایع بزرگ کشور از ابتدای سال رقم خورده و این عدد تقریباً دو برابر متوسط رشد سالانه است. رجبی مشهدی خاطرنشان کرد: بار پایه کشور ۴۲ هزار مگاوات است و افزایش دمای ۱,۵ تا ۲ درجه نسبت به سال قبل را شاهد بودیم که هر درجه ۱۸۰۰ مگاوات مصرف برق را افزایش داد. سخنگوی صنعت برق کشور با بیان اینکه ۳۲ هزار مگاوات ناشی از افزایش مصرف کولرها را داریم (تعداد ۲۰ میلیون کولر آبی و ۱۰ میلیون کولرگازی در کشور وجود دارد)، گفت: بار پایه کشور ۴۲ هزار مگاوات است و شهریور بسیار گرمی را پشت سر گذاشتیم و 8.3 درصد رشد مصرف نسبت به سال‌های قبل ثبت شد. از ابتدای خرداد نیز با رشد ۳,۶ درصدی رشد مصرف مواجه بودیم و این موضوع تقاضا را بیش از 2 برابر سال گذشته افزایش داد. وی توضیح داد: از ابتدای دولت ۷۸۰۰ مگاوات به ظرفیت تولید کشور اضافه شده که عمده آن به نیروگاه‌های جدید مربوط می‌شود. ۱۵۰۳ مگاوات هم ناشی از ارتقای ظرفیت نیروگاه‌های موجود بوده است. رجبی‌مشهدی اضافه کرد: نزدیک به ۹۸۶ هزار کیلومتر مدار طول شبکه‌های برق است و نگهداری و توسعه آن دشوار است. سخنگوی صنعت برق با بیان اینکه در شبکه انتقال و توزیع اقدامات مؤثری انجام شده است، تصریح کرد: ۹۸۶۰۰۰ کیلومتر طول شبکه است، به طوری که برنامه‌ریزی شده در استان‌هایی مثل البرز، تهران، قم، خوزستان و مازندران مشکل جدی در شبکه رخ ندهد. وی بیان داشت: اوج بار امسال ۷۳۴۶۳ مگاوات بوده و نسبت به پارسال ۴۰۰۵ مگاوات به تقاضا اضافه شد اما این میزان مشکلی در تأمین برق خانگی، اداری، عمومی و صنعتی ایجاد نکرد. 
 
***
ایجاد 505 هزار فرصت شغلی جدید در سال جاری
معاون توسعه کارآفرینی وزیر تعاون از ایجاد 505 هزار و 732 فرصت شغلی جدید در سال جاری خبر داد.
محمود کریمی‌بیرانوند درباره فرصت‌های شغلی ایجادشده در سال جاری که در سامانه رصد وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ثبت شده است، گفت: بر اساس آمار سامانه رصد اشتغال تا امروز درصد پیشرفت طرح ایجاد اشتغال در کشور 47 درصد بوده است و دقیقا 505 هزار و 732 فرصت شغلی جدید توسط همه دستگاه‌های دخیل در ایجاد اشتغال در کشور در سامانه رصد اشتغال ثبت شده است. معاون توسعه کارآفرینی وزیر تعاون اظهار داشت: هدف‌گذاری امسال ایجاد یک میلیون فرصت شغلی جدید است که در حال حاضر میزان تحقق به حدود 50 درصد رسیده و پیش‌بینی می‌شود تا آخر سال به هدف موردنظر که یک میلیون فرصت شغلی است برسیم. کریمی بیرانوند درباره اینکه آیا اشتغال ایجادشده توسط دستگاه‌های غیردولتی مانند ستاد اجرایی فرمان امام(ره) و کمیته امداد هم در سامانه رصد ثبت می‌شود، گفت:‌ همه دستگاه‌هایی که به نوعی در ایجاد فرصت شغلی دخیل هستند، هم در استان‌ها و هم در دستگاه‌های مختلف اشتغال ایجادشده را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در سامانه رصد وزارت کار ثبت می‌کنند و اگر برخی دستگاه‌ها خارج از سامانه رصد اشتغال ایجاد کنند، مورد تأیید وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیست و تنها مرجع ما سامانه رصد اشتغال است که در وزارت کار مستقر است. وی درباره اینکه بیشترین اشتغال ایجادشده در چه رشته‌هایی است، گفت: به‌زودی گزارش تفصیلی 6 ماهه ایجاد اشتغال در سامانه رصد منتشر می‌شود اما اشتغال ایجادشده بر اساس کد ملی افراد است، بنابراین امکان تکرار وجود ندارد، همچنین کسانی که سال گذشته در سامانه رصد به عنوان شاغل جدید ثبت شده‌اند نیز در این آمار وجود ندارد و بر این اساس امسال 505 هزار کد ملی جدید در سامانه رصد اشتغال ثبت شده‌ است. 
***
 
۶۲ میلیون تن حجم عملیات بازرگانی کالاهای اساسی در سال ۱۴۰۱
مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران گفت پارسال شاهد مدیریت 3 میلیون و ۳۵۰ هزار تن ذخایر راهبردی کالاهای اساسی بودیم و حجم عملیات بازرگانی کالاهای اساسی در این سال به بیش از ۶۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تن رسید. سید سعید راد با اعلام اینکه بخش‌‌هایی از برنامه‌های کلیدی این شرکت برای سال ۱۴۰۲ تحقق یافته و بخش‌های دیگر نیز در مسیر محقق شدن است، افزود: مدیریت اثربخش تامین کالاهای اساسی، حفظ سطوح مناسب و مطمئن ذخایر کالاهای اساسی، مدیریت زنجیره نگهداری (ذخیره‌سازی) و شبکه توزیع، ایجاد شبکه یکپارچه اطلاعات با هدف توسعه بانک‌های اطلاعاتی و تقویت و توسعه نظام جامع مدیریت کیفیت و استاندارد ملی در حوزه تامین کالاهای اساسی از جمله این برنامه‌هاست. معاون وزیر جهاد کشاورزی، اهم اقدام‌ها و برنامه‌های این شرکت مبتنی بر شعار سال را شامل خرید تضمینی کالاهای اساسی از جمله گندم، برنج و دانه‌های روغنی از کشاورزان داخل و اجرای طرح کشت قراردادی گندم و برنج در راستای رشد تولید برشمرد و افزود: تامین و تدارک کالاهای اساسی وارداتی، تامین و حفظ ذخایر راهبردی کالاهای اساسی و توزیع و فروش کالاهای اساسی از جمله گندم، شکر، روغن، برنج و دانه‌های روغنی از اقدامات و برنامه‌هایی است که به‌منظور مهار تورم اجرا شده‌اند. راد یادآوری کرد: سال گذشته زراعی، 7 میلیون و ۲۰۰ هزار تن گندم از کشاورزان خریداری شده بود که این رقم تا امروز به بیش از ۱۰ میلیون و ۳۲۲ هزار تن رسیده و بیش از ۴۴ درصد نسبت به سال گذشته و ۱۲۸ درصد نسبت به سال ۱۴۰۰ رشد داشته است. وی ادامه ‌داد: علاوه بر این سال گذشته 5 میلیون و ۸۸۲ هزار تن گندم وارداتی، ۸۰۸ هزار تن روغن خام، ۳۴۹ هزار تن برنج، ۳۳۷ هزار تن شکر خام و ۱۴۰ هزار تن دانه‌های روغنی نیز تأمین شد. 
 

Page Generated in 0/0058 sec