مذاکرات برای انعقاد قرارداد تجاری ساخت راهآهن رشت - آستارا تا ۵۰ درصد پیش رفته است
افزایش قراردادهای تجاری یکی از اقدامات مثبت دولت سیزدهم محسوب میشود. انعقاد قرارداد ساخت راهآهن رشت - آستارا یکی از همان قراردادهای تجاری است که میان ایران و روسیه منعقد شده و در آستانه نهایی شدن است.
در همین راستا معاون ساخت و توسعه راهآهن، بنادر و فرودگاههای شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملو نقل کشور گفت: مذاکرات برای انعقاد قرارداد تجاری ساخت راه آهن رشت – آستارا تا ۵۰ درصد پیش رفته است و شروع عملیات ساخت تا پایان امسال خواهد بود.
عباس خطیبی درباره آخرین مراحل مذاکراه برای ساخت راهآهن رشت - آستارا افزود: بعد از امضای موافقتنامه اجرایی پروژه رشت - آستارا میان دو کشور ایران و روسیه، شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملو نقل کشور موظف به مذاکره با طرف روسی شد تا قرارداد تجاری نهایی شود.
وی با اعلام اینکه لازمه اجرایی شدن توافقنامه ساخت راه آهن رشت - آستارا نهایی شدن قرارداد تجاری آن است، توضیحداد: بهار امسال موافقتنامه اجرایی بین دو کشور مبادله شده است و در آن قرارداد تامین مالی پروژه برعهده روسیه است که پیش از اجرایی شدن آن باید قرارداد تجاری به سرانجام برسد. با تدوام مذاکرات بین تیمهای فنی دو کشور هماکنون قرارداد تجاری تا ۵۰ درصد پیشرفت داشته است.
خطیبی گفت: مدل قرارداد تجاری تا چند ماه آینده به سرانجام میرسد و طبق هدفگذاری، قبل از پایان سال ۲۰۲۳ شروع عملیات اجرایی این پروژه ریلی را خواهیم داشت.
معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور بیان داشت: از اواخر اردیبهشت مذاکره برای انعقاد قرارداد تجاری آغاز شده و مسیر مذاکرات طوری طی میشود تا هرچه سریع تر به نتیجه برسیم.
گفتنی است یکی از مهمترین پروژههای موثر شبکه ریلی که تکمیلکننده کریدور شمال- جنوب و ادامه دهنده راهآهن قزوین- رشت است، مسیر ۱۶۲ کیلومتری راه آهن رشت- آستارا است که عملیات اجرایی آن از چند سال پیش آغاز شده اما ساخت آن فقط محدود به ۲۴ کیلومتر از ۱۶۲ کیلومتر است.
این پروژه با هدف تکمیل کریدور شمال - جنوب برای ارتباط اروپا - آسیا، امکان گسترش مبادلات تجاری بین کشورهای قفقاز، آسیای میانه و کشورهای اروپایی از طریق مسیر ریلی جمهوری آذربایجان تا بنادر باطومی و پوتی در دریای سیاه را فراهم میکند.
این خط ریلی با طول ۱۶۲ کیلومتر کاملکننده کریدور شمال به جنوب از بندرعباس تا رشت و بعد از رشت تا آستارا است و با تکمیل آن، ایران از طریق آذربایجان به روسیه و شمال اروپا وصل میشود.
پروژه ریلی رشت به آستارا شامل ۱۵۲ کیلومتر زیرسازی، ۱۶۲ کیلومتر روسازی، ۱۹ کیلومتر خطوط ایستگاهی، ۶۳ دستگاه پل بزرگ به طول ۴۰,۷ کیلومتر و یک دهنه تونل با ظرفیت جابهجایی ۹۶ میلیون تن بار و ۹۹۰ هزار نفر مسافر است که برای اجرای آن به ۸۰۰ میلیون یورو نیاز است.
ابرپروژه ریلی رشت - آستارا که قرار است در مدت 3 سال ساخته شود، در سال نخست بهرهبرداری یک میلیون مسافر و حدود ۱۰ میلیون تن بار را جابهجا خواهد کرد و بر این اساس میتواند سالانه تا ۲۰ میلیارد دلار برای ایران درآمدزایی داشته باشد.
قرار است راهآهن رشت - آستارا در سال نخست ساخت، پیشرفت ۲۵ درصدی داشته باشد که این رقم در سال دوم به ۵۰ درصد میرسد و در سال سوم و پایانی ۲۵ درصد نهایی کار پیش خواهد رفت.