printlogo


کد خبر: 267101تاریخ: 1402/6/28 00:00
خسارت بارش‌ها به زیر‌ساخت‌ها مزارع و واحد‌های مسکونی آستارا، تالش و هشتپر
ال‌نینو در گیلان

گروه اجتماعی: در پی نفوذ سامانه بارشی از بامداد دیروز به گیلان و برخی نقاط استان، باران شدید بویژه در مناطق غربی استان باریدن گرفت و خسارات زیادی را در این منطقه به بار آورد. بر اثر بارش ۲۶۵ میلیمتر باران در شهرستان آستارا راه‌های ارتباطی آستارا و تالش مسدود شد، پل سیبلی تخریب و منازل مردم دچار آبگرفتگی شدند و به همین دلیل ۱۲ تیم عملیاتی از سوی سازمان امداد و نجات به آستارا اعزام شدند.
بنا بر گزارش ایستگاه‌های هواشناسی استان گیلان، از زمان آغاز بارش‌ها در این استان طی ۱۲ ساعت ۲۶۵ میلیمتر باران در شهرستان آستارا بارید که از این میزان بیش از ۱۳۵ میلیمتر در فاصله ساعت ۳:۳۰ دقیقه بامداد تا ۶:۳۰ صبح دوشنبه بود.
  آنطور که محمد دادرس، مدیرکل سازمان هواشناسی گیلان می‌گوید این شرایط تا روز چهارشنبه هفته جاری در مناطق مختلف استان ادامه دارد و بارش‌ها برای مناطق غربی و کوهستانی استان با شدت بیشتری همراه خواهد بود.
تخریب پل سیبلی در آستارا بر اثر بارش شدید باران
شدت بارش‌‌های بی‌سابقه باران در شهرستان آستارا به حدی بود که پل سیبلی در آستارا شکست و بر اثر طغیان رودخانه جاده اصلی لوندویل به منظور حفظ جان مردم و رانندگان مسدود شد و بازارچه محلی این منطقه زیر آب رفت. همچنین بر اثر این بارش‌ها برخی سازه‌های روبنایی از جمله جاده‌ها و سردهنه‌های آبیاری بین مزارع قطع و بخشی از راه‌های ارتباطی و دسترسی به نقاط همجوار مسدود شد.
به گفته مدیرکل مدیریت بحران استانداری گیلان به دلیل بارش شدید باران در مدت زمان کم در این شهر، بخشی از پل سیبلی آستارا تخریب و بازارچه منطقه زیر آب رفته است. نیروهای امدادی از 4 صبح در منطقه حضور دارند و تمام اقدامات فوری برای رفع بحران در حال انجام است.
امیر مرادی گفت: «حجم بارش باران در منطقه بسیار زیاد و سیل‌آسا بود و به دلیل طغیان رودخانه بخشی از آب به جاده آمد، در این شرایط به منظور حفظ سلامتی مردم و با هماهنگی نیروی انتظامی، منع ترافیک و تردد خودرو در جاده اصلی لوندویل آستارا اعمال شد».
به گفته‌ مدیرکل مدیریت بحران استانداری گیلان بر اثر شکستن پل سیبلی در آستارا ۲ خودرو به رودخانه سقوط کرد که  در این حادثه ۲ سرنشین خودروها دچار مصدومیت شدند، همچنین 7 نفر هم بر اثر وقوع سیل در این شهر مصدوم و به مراکز درمانی منتقل شدند.
وی افزود: این بارش‌ها در ۱۰۰ سال اخیر بی‌سابقه بوده است.
آبگرفتگی برخی منازل در شهرستان آستارا
گزارش‌ها از آستارا حکایت از آبگرفتگی گسترده در این شهر و خسارت جدی به برخی منازل بر اثر بارش باران دارد. یکی از شهروندان آستارایی در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت: از ساعت 4 بامداد بارش‌ها در آستارا آغاز و خیابان و منزل برخی شهروندان دچار آبگرفتگی شدید شده است. این شهروند آستارایی که از خسارت باران به منزل خود بشدت اندوهگین بود، افزود: از مسؤولان درخواست داریم به آستارا بیایند و به وضعیت مردم رسیدگی کنند، زیرا اکنون دیگر جایی برای زندگی نداریم و همه منزل و وسایل ما بر اثر باران از بین رفته است.
اگرچه از بامداد دوشنبه کارشناسان دستگاه‌های مرتبط از جمله مدیریت بحران، راهداری، هلال‌احمر و پلیس راه و شهرداری در حال بررسی شرایط و ارزیابی آسیب‌ها هستند و مسؤولان امر هنوز درباره میزان دقیق خسارت‌های وارده اظهار نظری نکردند ولی اعزام ۱۲ تیم عملیاتی توسط سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر خود گواه بر شدت خسارت وارد‌شده در شهر آستاراست.
مسدود شدن راه ارتباطی آستارا به تالش
تخریب پل سیبلی در شهرستان آستارا بر اثر طغیان رودخانه منجر به  از بین رفتن راه ارتباطی آستارا به تالش شده است. در همین خصوص سرهنگ جاور صفاری، رئیس پلیس راه استان گیلان با اشاره به  ترافیک سنگین در این محور گفت: رانندگان تا پایان بارندگی‌ها در جاده‌های گیلان بویژه محور رشت - آستارا تردد نکنند.
 بر اساس اعلام سازمان هواشناسی بارندگی از آستارا و تالش به سمت مرکز گیلان پیش‌بینی‌شده است که بعد از آن به سمت فومن و ماسوله و در نهایت به سمت شرق خواهد رفت و طبق گفته‌های مدیریت بحران گیلان، تمام فرمانداران پای‌ کار هستند و در حال حاضر در بقیه شهرستان‌های استان مشکلی وجود ندارد.
فاز «ال نینو» روی گیلان در حال شکل‌گیری است
بارش شدید باران در روزهای پایانی تابستان  موسوم به ال‌نینو خسارات زیادی را در استان گیلان بویژه شهرستان‌های آستارا و تالش به‌بار آورد. بسیاری از مسافرانی که به بهانه تعطیلات به آستارا سفر کرده و در محوطه باز و در کنار خیابان‌ها و پیاده‌روها و کمپ‌های شهر چادر ‌زده بودند، آستارا را به مقاصد دیگری ترک کردند. همچنین تردد در خیابان‌های منتهی به بازار ساحلی آستارا هم‌اینک غیرممکن است. تعداد زیادی از کسبه به سبب پر شدن کانال‌های آب و سرریز شدن آن به داخل بازار، مغازه‌های خود را تعطیل کرده‌اند. حجم آب رودخانه‌های آستاراچای و خواجه کری نیز افزایش یافته است و خطر بالا آمدن آب این رودخانه‌ها نیز در صورت ادامه بارش دور از انتظار نیست.
در همین ارتباط محمد دادرس، مدیرکل هواشناسی گیلان از تداوم بارش‌ها در منطقه غرب استان خبر داد و با بیان اینکه این سامانه جوی به سمت جلگه و مرکز و سپس شرق استان در حرکت است، گفت: شهریور جزو فصول پربارش تابستان بوده و چنین بارش‌هایی پیش‌بینی  شده بود.
همچنین مدیرعامل هلال‌احمر گیلان از امدادرسانی نجاتگران جمعیت هلال‌احمر استان با حضور ۱۲ گروه تخصصی امدادی در عملیات سیلاب و آبگرفتگی در شهرستان آستارا خبر داد.
هادی سلیمی در گفت وگو با خبرنگاران اظهار کرد: با دریافت گزارش سیل و آبگرفتگی در شهرستان آستارا که منجر به سیلاب و آبگرفتگی منازل و معابر در سطح شهر شده، تیم‌های عملیاتی پس از هماهنگی‌های انجام‌شده به این مناطق اعزام شدند و امدادرسانی را آغاز کردند.
وی افزود: تاکنون ۱۲ تیم عملیاتی از شهرهای آستارا، بندرانزلی، تالش و رضوانشهر و تیم‌های واکنش سریع با توان ۶۰ نفر به همراه ۱۱ دستگاه خودروی عملیاتی و پشتیبانی، ۱۸ دستگاه موتور پمپ تخلیه آب، 4 دستگاه قایق جیمینی و 3 دستگاه خودروی باری در حال امدادرسانی هستند.

Page Generated in 0/0056 sec