printlogo


کد خبر: 267109تاریخ: 1402/6/28 00:00
دور دنیا

تمام معاونان وزارت دفاع اوکراین برکنار شدند
الکسی گونچارنکو، یکی از نمایندگان پارلمان اوکراین در پیامی در کانال تلگرامی خود نوشت: دولت اوکراین تمام معاونان وزارت دفاع این کشور از جمله «آنا مالیار» را که اخیرا مدعی شده بود نیروهای مسلح اوکراین ظاهرا «آندریفکا» را تصرف کرده‌اند و ارتش اوکراین مجبور شد این خبر را تکذیب کند، اخراج کرده است. بنا بر گزارش ریانووستی، وی در این پیام نوشت: «کابینه وزرا تمامی معاونان وزیر دفاع و معاون اول وزیر دفاع اوکراین را اخراج کرد».خبرگزاری روسی اسپوتنیک نیز گزارش داد «مالیار» بارها با رسوایی هوایی مواجه شده است از جمله  هفته گذشته او از تصرف یکی از مناطق دونتسک توسط نیروهای مسلح اوکراین خبر داد که در ادامه از سوی ارتش اوکراین تکذیب شد. «ولادیمیر گاوریلوف»، «روستیسلاو زاملینسکی»، «دنیس شاراپوف»، «آندری شفشنکو»، «ویتالی دینیگا» و «کنستانتین واشچنکو» از وزارت دفاع اوکراین اخراج شدند. 14 سپتامبر (23 شهریور)، مالیار گفت ارتش اوکراین روستای آندریفکا در جنوب آرتموفسک را تصرف کرده است که این خبر صحت نداشت. «دنیس پوشلین» سرپرست موقت جمهوری خلق دونتسک، اظهارات مالیار را یک دروغ دیگر توصیف کرد و گفت نبرد شدید همچنان در منطقه آندریفکا و کلاشچیفکا ادامه دارد و پس از آن مالیار اظهارات خود را یک اشتباه ارتباطاتی توصیف کرد. اوایل سپتامبر، «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین، «الکسی رزنیکوف» وزیر دفاع اوکراین را برکنار کرد و گفت این اقدام را در راستای مبارزه با فساد که بخشی از آن در وزارت دفاع اوکراین رخ داده است، انجام داده است و «رستم عمروف» رئیس صندوق دارایی‌های دولتی را به‌عنوان وزیر دفاع جدید اوکراین منصوب کرد.
 
***
 
غیبت مکرون و سوناک در نشست مجمع عمومی سازمان ملل
نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد با هدف احیای «دستورکار ۲۰۳۰ برای توسعه پایدار»، روز گذشته آغاز شد. شبکه «الجزیره» یکشنبه در گزارشی در این باره نوشت: «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل گفته ۱۴۰ نفر از سران جهان در هفتادوهشتمین دوره سازمان ملل در حالی شرکت خواهند کرد که بشریت به علت تشدید تغییرات آب و هوایی و افزایش درگیری‌ها با چالش‌های بزرگی رو به رو است و مردم برای خروج از این بحران‌ها از رهبران خود توقع راهکار دارند. گوترش با اشاره به پیامدهای جنگ اوکراین و روسیه بویژه برای امنیت غذایی، درباره جهانی که «از نظر ژئوپلیتیک چندتکه‌شده» ابراز تأسف کرد و گفت این چنددستگی قدرت برخورد با بحران‌ها را کاهش می‌دهد. دبیرکل سازمان ملل همچنین گفت به علت اهمیت حیاتی غذای جهان تلاش خواهد کرد روسیه را برای بازگشت به توافق صادرات غلات اوکراین از طریق دریای سیاه قانع کند. رؤسای جمهور فرانسه، انگلیس، روسیه و چین در نشست مجمع عمومی سازمان ملل غایب خواهند بود. با این حال، «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین در این نشست حاضر خواهد شد. «ریشی سوناک» نخست‌وزیر بریتانیا نخستین نخست‌وزیر این کشور در بیش از یک دهه گذشته است که در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل حضور نخواهد یافت. او گفته برنامه کاری پرمشغله او باعث شده در این رویداد حضور نیابد.
***
 
جنگنده «اف۳۵» آمریکا سقوط کرد و گم شد!
رسانه‌های آمریکایی از بروز حادثه برای یک فروند جنگنده رادارگریز نسل جدید اف-۳۵ ارتش این کشور در حین پرواز و مفقود شدن آن بعد از خروج خلبان با صندلی نجات خبر دادند. به گزارش ایسنا، رسانه‌های آمریکایی گزارش دادند یک فروند جنگنده رادارگریز اف-۳۵ متعلق به پایگاه هوایی بیوفورت در کارولینای جنوبی یگان تفنگداران دریایی روز یکشنبه حین پرواز عادی دچار حادثه اضطراری نامشخصی شد که در پی این حادثه خلبان جنگنده مجبور به خروج با صندلی نجات شد. به نوشته پایگاه راشاتودی، مقامات آمریکایی اعلام کردند حدود ساعت 2 بعدازظهر روز یکشنبه به وقت محلی جایی در شمال پایگاه مذکور یک فروند جنگنده اف-۳۵ دچار بدشانسی شد و خلبان با صندلی نجات با امنیت از آن بیرون پرید.  شبکه محلی دبلیو.ال.تی.ایکس گزارش داد خلبان این جنگنده قبل از پرش با صندلی نجات، جنگنده را در حالت خلبان خودکار قرار داده بود. مقامات از مردم خواسته‌اند به یافتن این جنگنده مفقودشده کمک کنند.
جرمی هاگینز، مسؤول روابط عمومی پایگاه شکاری چارلستن آمریکا اعلام کرد عملیات جست‌وجو برای یافتن این جنگنده پیرامون دو دریاچه ماریون و مولتری متمرکز است. مقامات این پایگاه طبق پستی که در حساب کاربری آن در شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق) انتشار یافت، اعلام کردند چنانچه کسی اطلاعاتی دارد که به یافتن این جنگنده اف-۳۵ کمک می‌کند، با مرکز عملیات‌های دفاعی پایگاه تماس بگیرد. آنها تصریح کردند مشغول همکاری با یگان تفنگداران دریایی ارتش آمریکا و سازمان هوانوردی فدرال این کشور برای یافتن این جنگنده مفقود شده هستند. سال گذشته میلادی نیز یک فروند جنگنده اف-۳۵ ارتش آمریکا در اثر حادثه‌ای مجبور به فرود اضطراری در پایگاهی در تگزاس شد. این حادثه به نگرانی‌ها درباره ایمنی این جنگنده دامن‌ زد و باعث شد آمریکا پرواز تعدادی از این جنگنده‌ها را حین تحقیقات ممنوع کند. در آن زمان ارتش رژیم صهیونیستی نیز در واکنش به این موضوع موقتا جلوی پرواز جنگنده‌های اف-۳۵ خود را گرفت. دولت واشنگتن و شرکت تسلیحات‌سازی آمریکایی ‌لاکهید مارتین از پروژه جنگنده‌های اف-۳۵ به عنوان یکی از پیشرفته‌ترین جنگنده‌هایی که تاکنون ساخته شده است تعریف کرده‌اند اما این پروژه هزینه‌ای سنگین را روی دست مالیات‌دهندگان آمریکایی به دلیل بروز تاخیرهای طولانی، نقص عملکرد و هزینه‌های بیش از حد گذاشته است. با این وجود، متحدان آمریکا از جمله کانادا، آلمان و فنلاند همگی برای خرید این جنگنده ابراز تمایل کرده‌اند.

Page Generated in 0/0057 sec