printlogo


کد خبر: 267118تاریخ: 1402/6/29 00:00
ارسال ۱۱۰۰ اثر به نخستین کنگره ملی نوحه‌ها و نغمه‌های عاشورایی
برپایی پویش با «کدام نوحه زندگی کردی»

نخستین کنگره ملی نوحه‌ها و نغمه‌های عاشورایی به 3 زبان فارسی، عربی، آذری و گویش‌ها و لهجه‌های بومی ایران برگزار می‌شود. گفتنی است تا امروز بالغ بر ۱۱۰۰ اثر به دبیرخانه این کنگره ارسال شده است.
نخستین کنگره ملی نوحه‌ها و نغمه‌های عاشورایی در 3 بخش اصلی (نوحه‌سرایان برتر سال) با انتخاب 5 نوحه‌سرای برگزیده بر اساس مجموعه آثار عاشورایی، ویژه (محور‌های محتوایی) با انتخاب یک اثر در هر یک از محورهای هشتگانه‌ و جنبی (نوحه کودک و نوجوان - مقالات و پایان‌نامه‌ها) با انتخاب 3 اثر برگزیده ویژه‌ کودک و نوجوان و انتخاب 3 اثر علمی - پژوهشی برتر برگزار می‌شود.
در بخش اصلی، نوحه‌سرایان مجموعه‌ای از آثار خود (حداقل 8 اثر و حداکثر 14 اثر) را از میان سروده‌های سال ۱۴۰۲ به دبیرخانه ارسال و هیات داوران در زبان فارسی 3 نفر، در زبان عربی یک نفر و در زبان آذری نیز یک نفر را به عنوان نوحه‌سرای برتر سال معرفی خواهند کرد.
* جوایز
نفر اول (زبان فارسی) 50 میلیون تومان به همراه یک سفر عتبات
نفر دوم (زبان فارسی) 40 میلیون تومان به همراه یک سفر عتبات
نفر سوم (زبان فارسی) 30 میلیون تومان به همراه یک سفر عتبات
نفر برتر زبان عربی 50 میلیون به همراه یک سفر عتبات
نفر برتر زبان آذری 50 میلیون به همراه یک سفر عتبات
در این بخش نوحه‌سرایان اقصی ‌نقاط کشور نیز می‌توانند آثار خود را با گویش‌ها و لهجه‌های گوناگون بومی ایران ارسال کنند.
* نوحه کودک و نوجوان، مقالات علمی و پژوهشی
انتخاب 3 اثر برگزیده ویژه‌ کودک و نوجوان، انتخاب 3 اثر علمی - پژوهشی برتر
1- نوحه کودک و نوجوان: هیات‌های کودکان و نوجوانان در مدارس و مساجد و کانون‌های فرهنگی، جامعه مخاطب بسیار بااهمیت و البته مغفول در میان صاحبان آثار هنری اعم از شعر و موسیقی و نوحه است. دبیرخانه‌ نخستین کنگره ملی نوحه با طراحی این بخش، سعی دارد توجه نوحه‌سرایان عزیز را به این ژانر جلب کرده و از 3 اثر برتر به طور ویژه تقدیر کند.
2- مقالات علمی و پژوهشی: به رغم تاثیرات فرهنگی و هنری فراوان نوحه در جامعه، اهالی دانشگاه‌ها و مجامع ملی به نوحه نگاهی علمی و تخصصی نداشته‌ و نوحه‌سرایی را چنانکه باید و شاید در محافل علمی جدی نمی‌انگارند. حال آنکه از زوایای گوناگون ادبی، موسیقایی، جامعه‌شناسانه، مردم‌شناسانه، روانشناسانه، تربیتی و... می‌توان به این مهم پرداخت. در این بخش هم از 3 اثر برتر تقدیر به عمل خواهد آمد.
گفتنی است تا به این لحظه ۱۹۳ نفر در این کنگره شرکت و بالغ بر ۱۱۰۰ اثر به دبیرخانه ارسال شده است. داوری آثار از این هفته آغاز و مراسم اختتامیه نیز در روز شهادت امام حسن عسکری(ع) در مجموعه برج میلاد برگزار خواهد شد.

Page Generated in 0/0046 sec