printlogo


کد خبر: 267123تاریخ: 1402/6/29 00:00
اخبار

پنتاگون: تانک‌های آبرامز بزودی وارد اوکراین می‌شود
وزیر دفاع ایالات‌متحده آمریکا دیروز اعلام کرد اوکراین بزودی تانک‌های «ام یک آبرامز» آمریکا را به منظور استفاده در ضدحملات علیه روسیه دریافت خواهد کرد. بنا به گزارش خبرگزاری روسی اسپوتنیک، لوید آستین در نشست گروه تماس اوکراین در آلمان تصریح کرد: «خرسندم اعلام کنم تانک‌های‌ ام یک آبرامز که ایالات‌متحده متعهد شده بود، بزودی وارد اوکراین خواهد شد». پنتاگون در ماه ژانویه اعلام کرد ۳۱ تانک «ام یک‌ ای دو آبرامز» در اختیار اوکراین قرار خواهد گرفت اما تخمین‌ زده بودند تحقق چنین امری احتمالا یک سال به طول می‌انجامد. در ماه مارس (سومین ماه میلادی)، ایالات‌متحده تصریح کرد در عوض، تانک‌های «ام یک‌ ای یک آبرامز» را به اوکراین ارسال می‌کند و احتمالا تحویل این تانک‌ها در پاییز امسال انجام می‌شود که خیلی زودتر از انتظارات قبلی است. «پت رایدر» یکی از سخنگویان پنتاگون در این خصوص گفت که تانک‌های‌ ام یک‌ ای یک آبرامز، توانمندی مشابه‌ ام یک‌ ای دو دارد. وزیر دفاع آمریکا تصریح کرد: «از زمان نشست قبلی ما، ایالات‌متحده به بسته امنیتی به ارزش بیش از ۲ میلیارد دلار متعهد بوده است. آن بسته‌ها شامل پدافند هوایی، مهمات و تجهیزات مین‌روبی می‌شود».
***
مسکو: پوتین برای دیدار با رئیس‌جمهور چین به پکن می‌رود
وزیر خارجه چین که به مسکو سفر کرده، دیروز با دبیر شورای امنیت ملی فدراسیون روسیه دیدار و رایزنی کرد. نیکلای پاتروشف در دیدار با وانگ یی، با بیان اینکه تعمیق هماهنگی پکن و مسکو در بحبوحه تلاش‌های غرب برای مهار همزمان روسیه و چین اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌کند، گفت: «ما روی مذاکرات مفصل دوجانبه [ولادیمیر] پوتین و شی جین‌پینگ [رؤسای جمهور روسیه و چین] در ماه آینده در پکن حساب می‌کنیم». به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، وی ضمن تاکید بر حمایت روسیه از چین توضیح داد: «می‌خواهم حمایت مسکو از پکن در مسائل تایوان، سین‌کیانگ و تبت - که غرب برای بی‌اعتبار کردن چین از آنها سوءاستفاده می‌کند - را اعلام کنم». دبیر شورای امنیت ملی روسیه همچنین افزود: «مهم است که رویکردهای روسیه و چین نسبت به مسائل اساسی مربوط به نظم جهانی مدرن و مشکلات عمده بین‌المللی یکسان یا مشابه باشد». وزیر خارجه چین شامگاه دوشنبه نیز با «سرگئی لاوروف» همتای روس خود دیدار و تاکید کرد که پایان دادن به بحران اوکراین از طریق راهکارهای سیاسی و مسالمت‌آمیز، بدون حضور روسیه ممکن نیست.
***
ترامپ در مناظره دوم جمهوری‌خواهان هم شرکت نمی‌کند
دونالد ترامپ، نامزد پیشتاز جمهوری‌خواهان در انتخابات 2024 اعلام کرد در مناظره دوم درون‌حزبی که قرار است 27 سپتامبر (5 مهر) در موسسه رونالد ریگان در کالیفرنیا برگزار شود، شرکت نمی‌کند. یکی از مشاوران ترامپ اظهار کرد قرار است ترامپ همزمان با این مناظره، در جمع کارگران اعتصاب‌کننده اتحادیه خودروسازی سخنرانی کند. وی در حالی این سخنرانی را انجام می‌دهد که منتقد سرسخت سیاست‌های رئیس‌جمهور بایدن درباره خودروهای برقی است. بر اساس این گزارش، سخنرانی ترامپ در جمع کارگران اعتصاب‌کننده تلاشی از سوی او برای بازنگری در رقابت‌های کسب نامزدی حزب و رقابت احتمالی با جو بایدن به عنوان نامزد دموکرات‌ها در نوامبر سال آینده است. این سخنرانی بخشی از برنامه کمپین ترامپ برای جلب آرای برخی از رای‌دهندگان طبقه کارگر است که در انتخابات 2020 در برابر ترامپ، به بایدن رای دادند. اتحادیه کارگران صنعت خودروسازی آمریکا هفته گذشته اعتصابی را علیه ۳ شرکت بزرگ خودروسازی این کشور بر سر دستمزد و دیگر مزایا و دیگر منازعات کاری آغاز کردند. این اعتصاب می‌تواند یک خطر سیاسی مهم برای بایدن باشد. علاوه بر این، ترامپ در این سخنرانی تلاش خواهد کرد کارگران خودروسازی و دیگر اعضای اتحادیه را متقاعد کند تا اگر وی بار دیگر رئیس‌جمهور آمریکا شود، پشتیبان آنها خواهد بود. این در حالی است که ترامپ پیش تر در نخستین مناظره جمهوری‌خواهان که در شهر میلواکی برگزار شد، شرکت نکرد.
***
بایدن: دموکراسی در آمریکا در خطر است
جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا که برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل به نیویورک رفته بود، اعلام کرد بار دیگر در انتخابات ریاست‌جمهوری شرکت می‌کند، زیرا دموکراسی در این کشور همچنان در معرض خطر است.
وی ضمن تایید نگرانی‌ها درباره سنش افزود: افراد زیادی روی سن من تمرکز کرده‌اند. باور کنید من بهتر از هر کسی می‌دانم چند ساله هستم.
رئیس‌جمهور آمریکا تصریح کرد: دموکراسی در آمریکا همچنان در معرض خطر است و به همین دلیل لازم می‌بینم بار دیگر در انتخابات شرکت کنم. جای هیچ پرسشی نیست که دونالد ترامپ و دیگر جمهوری‌خواهانی که شعار «بار دیگر عظمت را به آمریکا باز می‌گردانیم» را سر داده‌اند می‌خواهند دموکراسی را در این کشور از بین ببرند و من همیشه از دموکراسی کشورمان دفاع کرده و برای آن می‌جنگم.
هفتادوهشتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد که از 27 شهریور (18 سپتامبر) آغاز شده تا جمعه 31 شهریور (22 سپتامبر) ادامه خواهد داشت. 

Page Generated in 0/0058 sec