printlogo


کد خبر: 267129تاریخ: 1402/6/29 00:00
اخبار

سهم قطعی معدل در کنکور به مدت ۳ سال لغو شد
با رای نمایندگان مجلس، اعمال سهم قطعی سوابق تحصیلی (معدل) دانش‌آموزان در پذیرش دانشگاه‌ها تا سال ۱۴۰۶ به تأخیر افتاد. نمایندگان مجلس در جلسه علنی دیروز مصوب کردند کنکور سال‌های 1403، 1404 و 1405 به روال سال‌های قبل از کنکور 1402 برگزار شود و بر این اساس سهم قطعی معدل در کنکور لغو شد. وزارت آموزش‌و‌پرورش مکلف است تمام زیرساخت‌های لازم جهت اعمال تأثیر قطعی معدل در تعیین تراز و رتبه شرکت‌کنندگان در کنکور سال 1406 و بعد از آن را فراهم کند. طبق مصوبه کنکوری شورای عالی انقلاب فرهنگی، سوابق تحصیلی دانش‌آموزان در کنکور سهم قطعی داشت و بر این اساس سهم سوابق تحصیلی در کنکور 1402 به صورت 40 درصد و قطعی اعمال شد و قرار بود سهم سوابق تحصیلی در کنکور 1403 همچنان 50 درصد به صورت قطعی اما از دروس پایه دوازدهم باشد. همچنین محمد وحیدی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس درباره اجرای این مصوبه گفت: مصوبه جدید مجلس، مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی را نقض نکرده است بلکه زمان اجرای مصوبه را به مدت ۳ سال به تأخیر انداخته است تا آموزش‌وپرورش زیرساخت‌های لازم را فراهم کند. مصوبه مجلس به تأیید شورای نگهبان نیاز دارد و بعد از تایید توسط شورای نگهبان برای اجرا ابلاغ خواهد شد.
***
ذخیره سرم تزریقی و آنتی‌بیوتیک برای فصل پاییز
رئیس سازمان غذا و دارو با اعلام پیش‌بینی‌های انجام‌شده درباره ایجاد ذخیره ۳ ماهه سرم تزریقی و آنتی‌بیوتیک در آستانه پاییز، گفت: با توجه به تمهیدات اندیشیده‌شده نباید در زمینه تامین این اقلام در فصل سرما با مشکلی مواجه شویم. دکتر سیدحیدر محمدی درباره تمهدیدات اندیشیده شده در زمینه تامین سرم‌های تزریقی و داروهای درمان آنفلوآنزا و سرماخوردگی، گفت: نگرانی اصلی ما درباره کمبود سرم‌های تزریقی در فصل تابستان بود که با گرمای هوا مواجه بودیم اما خوشبختانه با مشکلی مواجه نشدیم. در عین حال پیش‌بینی شده است از طریق افزایش ظرفیت تولید و واردات بتوانیم ذخیره استراتژیک ایجاد کنیم. وی افزود: درباره سرم نمکی ذخیره را ایجاد کردیم؛ درباره همه اقلام دارویی ان‌شاءالله اگر با کمک سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی ارز و نقدینگی لازم تامین شود، مشکل مربوط به ذخیره استراتژیک برطرف می‌شود و به این ترتیب درباره اقلامی که ممکن است کمبود داشته باشند به یک ذخیره ۳ ماهه برسیم. رئیس سازمان غذا و دارو‌ تاکید کرد: البته درباره برخی اقلام ممکن است ذخایرمان بیش از ۳ ماه باشد اما در زمان پیک مصرف ممکن است شرایط متفاوت شود. هرچند بر اساس آنچه ما پیش‌بینی کرده‌ایم، نباید با مشکل مواجه شویم، چراکه از طریق تولید و واردات سعی کردیم مشکلی به وجود نیاید. تلاش ما این است تمام اقلامی را که عمدتا در فصل پاییز و سرما مصرف آنها بالا می‌رود تامین کنیم.
***
همکاری بیش از ۵۰ هزار مرکز درمانی با بیمه سلامت
مدیرکل نظارت بر خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت ایران گفت بیش از ۵۲ هزار موسسه و بیمارستان طرف قرارداد با بیمه سلامت هستند. کیوان تاج‌بخش افزود: بر اساس بند ل تبصره ۱۷ موسسات و مراکز درمانی ملزم به عقد قرارداد با سازمان بیمه سلامت هستند، لذا در این راستا فرآیند عقد قرارداد تسهیل شده و به شکل اینترنتی و برای ۲۴ ساعت کاری انجام می‌شود، ضمن اینکه فراخوان‌های متعددی در این باره داده شده است. وی افزود: در حال حاضر ۵۲ هزار و ۳۵۲ مرکز طرف قرارداد با سازمان بیمه سلامت هستند که نسبت به سال گذشته این تعداد ۵ درصد افزایش یافته است، به طوری که ۲۱ هزار مطب، ۱۳ هزار و ۷۰۰ داروخانه، ۹۵۴ بیمارستان طرف قرارداد با سازمان بیمه سلامت هستند و امیدواریم تا پایان سال جاری این تعداد افزایش یابد. وی به ایرنا گفت: از تعداد بیمارستان‌های طرف قرارداد با سازمان بیمه سلامت ایران، ۱۲۸ مرکز خصوصی،۴۰ موسسه خیریه، ۶۵۵ بیمارستان دولتی دانشگاهی ،۵۳ مرکز دولتی غیردانشگاهی و ۷۸ مرکز عمومی غیردولتی و ۶۸۲ مرکز توانبخشی است و در بخش بستری اکثریت مراکز طرف قرارداد دولتی بوده و در بخش سرپایی بیشتر موسسات خصوصی هستند.

Page Generated in 0/0073 sec