printlogo


کد خبر: 267135تاریخ: 1402/6/29 00:00
هر کیلو گوشت مرغ ۷۵ هزار تومان و گوشت قرمز ۳۱۰ تا ۳۹۰ هزار تومان
گوشت با نرخ مصوب
از ابتدای امسال قیمت هر کیلو مرغ به بیش از ۱۰۰ هزار تومان و گوشت گوسفندی به بیش از ۵۰۰ هزار تومان رسیده بود که با واردات و افزایش تولید این شرایط در حال تغییر است

گروه اقتصادی: بازار مرغ و گوشت از بازارهای مهم محسوب می‌شود، چرا که ارتباط مستقیم با معیشت و سفره مردم دارد. بر همین اساس لازم است دستگاه‌های مربوط تمام تلاش خود را برای کنترل این بازار بکنند.
بنا به این گزارش، بررسی‌ها حاکی از کنترل بازار مرغ و گوشت است به طوری که می‌توان گفت قیمت‌ها آرام گرفته و حتی قیمت گوشت سفید به نرخ ستاد تنظیم بازار بازگشته است.
بازار مرغ این روزها به افزایش قیمت‌‌های چند وقت پیش پایان داده و در حالت تعادل به سر می‌برد و قیمت‌ها به نرخ مصوب ستاد تنظیم بازار بازگشته است. از سویی فراوانی از دیگر مولفه‌های بازار است که به چشم می‌آید و در هر مغازه و فروشگاهی مرغ به وفور یافت می‌شود.
مرغ در فروشگاه‌های زنجیره‌ای کیلویی 75 هزار تومان به فروش می‌رود و هیچ مشتری‌ای دست خالی بازنمی‌گردد، این در حالی است که طی یکی 2 ماه گذشته قیمت مرغ تا کیلویی 100 هزار تومان هم بالا رفته بود و بعضا صف‌های طولانی برای خرید تشکیل می‌شد.
* 2 عامل کاهش قیمت مرغ
با توجه به کاهش قیمت گوشت سفید در بازار، علی جمشیدی، کارشناس کشاورزی در این باره گفت: 2 عامل مهم در کاهش قیمت مرغ تاثیر داشت؛ نخست اینکه جوجه‌ریزی توسط مرغداران افزایش یافت به طوری که به ماهانه بیش از 130 میلیون قطعه رسیده و این تولید بیش از نیاز کشور است.
وی در ادامه افزود:‌ پیش از این تولید کم شده بود؛ میزان جوجه‌ریزی در اسفند پارسال به زیر 100 میلیون هم رسیده بود که اثر خود را به صورت کاهش تولید در بازار نشان داد.
جمشیدی عامل دوم کاهش قیمت را بهبود وضعیت تامین خوراک مرغ عنوان کرد و گفت:‌ واردات خوراک شدت بیشتری یافته و نیاز مرغداران تامین می‌شود یا حداقل از نظر روانی وضعیت مطلوبی بر بازار داشته است.
* هر هفته یک کشتی نهاده در بنادر تخلیه می‌شود
2 روز پیش نیز قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی در تجارت اعلام کرد: شرکت پشتیبانی امور دام تاکنون ۱۰ کشتی کنجاله سویا خریداری کرده که هر هفته یک کشتی در بنادر ایران پهلو می‌گیرد و محموله آن تخلیه می‌شود.
علیرضا پیمان‌پاک گفت: مشکل اصلی تاخیر در توزیع نهاده‌های دامی تامین ارز مورد نیاز بود که ارز مورد نیاز تامین شده و بزودی مشکل تامین نهاده‌های دامی هم برطرف می‌شود.
قائم مقام تجارت و تنظیم بازار وزیر کشاورزی گفت: تا پایان آذر، روزانه ۵ هزار تن نهاده دامی بین تولیدکننده‌ها توزیع می‌شود و شرکت‌های داخلی هم متعهد شده‌اند ۸ هزار تن نهاده دامی مورد نیاز داخل را تامین کنند.
پیمان‌پاک افزود: برخی مجموعه‌های وارد‌کننده هم قراردادهایی با هند و ترکیه برای واردات کنجاله سویا منعقد کرده‌اند.
به گفته کارشناسان، ظرفیت تولید 3 میلیون تن مرغ در کشور وجود دارد که می‌توان تا یک میلیون تن به کشورهای دیگر صادر کرد.
* توزیع انبوه گوشت گرم گوسفندی به قیمت ۳۱۰ تا ۳۹۰ هزار تومان
همچنین دولت سیزدهم به منظور تنظیم بازار داخلی گوشت قرمز علاوه بر تشدید نظارت‌ها با افزایش واردات توانست نقش مهمی در کنترل قیمت این محصول داشته باشد به طوری که اکنون هر کیلوگرم گوشت گرم گوسفندی تنظیم بازاری با توجه به نوع آن، بین ۳۱۰ تا ۳۹۰ هزار در فروشگاه‌های زنجیره‌ای، میادین میوه و تربار و فروشگاه‌های اینترنتی عرضه می‌شود.
گوشت قرمز از گذشته تاکنون به عنوان یکی از اساسی‌ترین مواد غذایی موجود در سفره ایرانیان شناخته می‌شود؛ با این حال همواره به منظور تامین نیاز مصرف‌کنندگان و تنظیم بازار، واردات گوشت قرمز انجام می‌شود و به طور متوسط طی ۱۰ سال اخیر سالانه ۱۰۰ هزار تن گوشت قرمز (معادل ۱۰ درصد نیاز کشور) وارد کشور شده است.
بر اساس این گزارش، در چند ماه گذشته قیمت گوشت در بازار افزایش داشت و به حدود ۵۰۰ هزار تومان رسید اما با اقدمات دولت و وزارت جهاد کشاورزی و انجام واردات، قیمت گوشت طی هفته‌های اخیر کاهش یافته است.
بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد علاوه بر عرضه گوشت گوساله و گوسفندی منجمد، گوشت گوسفندی و گوساله گرم نیز به وفور در بازار، فروشگاه‌های زنجیره‌ای، میادین میوه و تر‌بار و میدان‌های اصلی عرضه محصولات پروتئینی یافت می‌شود.
اکنون هر کیلوگرم گوشت گوسفندی بسته‌بندی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای بین ۳۱۰ تا ۳۹۰ هزار تومان به فروش می‌رسد. همچنین قیمت گوشت قرمز در میدان بهمن به عنوان مهم‌ترین مرکز عرضه محصولات پروتئینی و میادین میوه و تر‌بار با نرخ‌هایی پایین‌تر از فروشگاه‌های زنجیره‌ای نیز عرضه می‌شود.
دولت برای دسترسی هر چه بهتر مردم به محصولات تنظیم بازاری، از ظرفیت فروشگاه‌های اینترنتی هم استفاده کرده تا مردم بتوانند گوشت‌های تنظیم بازاری را از فروشگاه‌های اینترنتی و بدون نیاز به مراجعه حضوری خریداری کنند. دولت تمام تلاش خود را برای عرضه انبوه گوشت گوسفندی و گوساله تولید داخل و وارداتی داشته تا بازار این محصول تنظیم شود و مردم در تهیه گوشت مورد نیاز دچار مشکل نشوند.
با توجه به نیاز کشور به گوشت قرمز، از آنجا که سال گذشته مشکلاتی در حوزه تولید به وجود آمد، وزارت جهاد کشاورزی برای جبران کسری گوشت مورد نیاز کشور از محل واردات، برنامه‌ریزی کرد.
طبق آمارهای موجود، در حال حاضر روزانه ۲۰۰ تن گوشت گرم گوسفندی و گوساله به کشور وارد می‌شود که نزدیک به ۱۲۰ تا ۱۳۰ تن آن گوشت گرم گوسفندی است و حدود ۸۰ تن گوشت گرم گوساله در قالب دام زنده سنگین از سیستان وارد و به بازار عرضه می‌شود.
گوشت قرمز از کشورهای مختلف همچون حوزه اوراسیا و سی‌آی‌اس (کشورهای مستقل مشترک‌المنافع)، شرق اروپا، استرالیا و مغولستان و کنیا تامین و وارد می‌شود، در آخرین مورد پس از سفر رئیس‌جمهور به قاره آفریقا، نخستین محموله گوشت گرم گوسفندی از کنیا به ایران ارسال شد.
در همین رابطه قائم‌مقام وزیر جهاد کشاورزی گفت: اکنون قیمت هر کیلوگرم لاشه تنظیم بازاری حدود ۲۶۰ تا ۲۷۰ هزار تومان و نرخ هر کیلوگرم گوشت ران و سردست تنظیم بازاری زیر ۳۹۰ هزار تومان است و سایر قطعات بر اساس قیمت‌گذاری معاونت بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی تعیین شده و به فروش می‌رسد.
علیرضا پیمان‌پاک افزود: لاشه‌ها بر اساس کیفیت، قطعه‌بندی می‌شود. تعیین قیمت تنظیم بازاری هر قطعه یک فرمولی دارد که گران‌ترین و باکیفیت‌ترین قطعات که ران و سردست است، حداکثر به نرخ ۳۹۰ هزار تومان در بسته‌بندی به فروش می‌رسد. البته قیمت در میادین میوه و تر‌بار به دلیل عرضه غیرقطعه‌بندی، حدود ۲۰ تا ۳۰ هزار تومان از محصول قطعه‌بندی ارزان‌تر است.
به گفته وی، وزارت جهاد کشاورزی تلاش دارد طی یکی دو هفته آینده میزان واردات گوشت گوساله گرم وارداتی را به ۱۵۰ تن در روز افزایش دهد.

Page Generated in 0/0055 sec