printlogo


کد خبر: 267136تاریخ: 1402/6/29 00:00
یونهاپ: ایران دریافت سود اموال بلوکه‌شده خود در کره‌جنوبی را بررسی می‌کند
6 میلیارد دلار به اضافه سودش

خبرگزاری کره‌جنوبی با استناد به اظهارات منابع مطلع مدعی شد ایران در حال بررسی روند دریافت سود پول‌هایی است که در حساب‌های بانکی کره‌جنوبی به دلیل تحریم‌های آمریکا بلوکه شده بود.
در پی توافق ایران و آمریکا برای تبادل زندانیان با میانجی‌گری قطر که ۶ میلیارد دلار از پول‌های بلوکه‌شده ایران در بانک‌های کره‌جنوبی نیز به عنوان بخشی از آن آزاد شد، خبرگزاری کره‌جنوبی دیروز (سه‌شنبه) با استناد به اظهارات منابع دیپلماتیک نوشت: مقامات تهران دریافت سود این مبالغ را که به مدت 4 سال در 3 بانک کره‌جنوبی بلوکه بود بررسی می‌کنند.
یونهاپ در ادامه نوشت: یک مقام دولتی ایران که خواست نامش فاش نشود، گفت نهادهای مالی کره‌جنوبی به طور غیرمنصفانه‌ای از این‌ پول‌ها که به دلیل تحریم‌های غیرقانونی آمریکا بلوکه شده بودند، سود به دست آوردند. به گفته این مقام رسمی، بازگرداندن این سود به صاحبان حقیقی آن امری عادی است.
یک مقام کره‌جنوبی نیز گفت: این اقدام ایران «با ماهیت توافق کشورهای مربوط سازگاری ندارد و تمام جزئیات مربوط به انتقال پول‌های بلوکه‌شده بر اساس توافق با کشورهای مربوط، از جمله ایران اجرایی شده است».
یونهاپ همچنین اشاره کرد درخواست ایران برای آزادسازی این پول‌ها چالشی دیپلماتیک برای سئول ایجاد کرده که به دنبال تقویت اتحاد خود با واشنگتن و شراکت اقتصادی‌اش با تهران است.
وزارت خارجه کره‌جنوبی دیروز با انتشار بیانیه‌ای آزادسازی و انتقال موفقیت‌آمیز ۶ میلیارد دلار از پول بلوکه شده ایران در بانک‌های کره‌ای را مورد تایید قرار داد.
در این بیانیه آمده است: وجوه ایران که به دلیل تحریم‌های مالی علیه این کشور در کره‌جنوبی مسدود شده بود، به تازگی با هماهنگی نزدیک بین کشورهای درگیر با موفقیت به کشور ثالث منتقل شده است.
وزارت خارجه کره‌جنوبی در ادامه بیانیه خود تاکید کرد که این پول در قطر نیز صرف تهیه دارو، غذا و سایر اقلام بشردوستانه خواهد شد.
کره همچنین از دولت‌های قطر و سوییس برای کمک به حل‌وفصل این موضوع قدردانی و خاطرنشان کرد: دولت ما انتظار دارد روابط دوجانبه‌ میان تهران و سئول به مناسبت انتقال این وجوه مسدودشده توسعه بیشتری یابد.
پیش از این یک مقام بلندپایه ایران خبر داده بود پروند شکایت تهران از کره‌جنوبی به دلیل مسدود کردن منابع مالی ایران در سه بانک این کشور به بهانه تحریم‌های آمریکا همچنان پابرجاست و سئول ممکن است با خسارت ۷۰۰ تا ۸۰۰ میلیون یورویی مواجه شود.
با توجه به اینکه میزان‌طلب ایران از کره‌جنوبی 7 میلیارد دلار بوده است و به دلیل کاهش نرخ برابری وون به دلار به 6 میلیارد دلار رسیده و در نظر گرفتن این موضوع که به صورت میانگین نرخ بهره در کره‌جنوبی ظرف 4 سال گذشته 3 درصد بوده، می‌توان گفت میزان سود سپرده کشورمان در کره 800 میلیون دلار می‌شود و در عین حال باید یک میلیارد دلار از بین رفته ایران هم پرداخت شود.

Page Generated in 0/0065 sec