printlogo


کد خبر: 267138تاریخ: 1402/6/29 00:00
اخبار

حمایت بنیاد مستضعفان از شرکت‌های دانش‌بنیان
مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان سینا گفت: بنیاد مستضعفان از شرکت‌های دانش‌بنیان در زمینه خوراک دام و لجستیک حمایت می‌کند. یاسر خانی‌ با بیان اینکه شرکت توسعه دانش‌بنیان سینا - زیرمجموعه بنیاد مستضعفان - سال 96 کارش را شروع کرد،‌ گفت: این شرکت بازوی سرمایه‌گذاری‌های خطرپذیر است و در پرتفوی خود 9 شرکت دانش‌بنیان در حوزه‌های کسب‌وکار و دانش‌بنیان دارد و سند راهبردی این شرکت بر اساس اسناد بالادستی بنیاد مستضعفان تهیه شده است. وی افزود: شرکت‌های خطرپذیر یا VC از شرکت‌های دانش‌بنیان در کشور هستند که داخل زنجیره ارزش‌بنیاد این شرکت‌ها فعالیت می‌کنند. 2‌راهبرد اساسی داریم. راهبرد اول فعالیت زنجیره ارزش بنیاد در موضوعات انرژی، برق، کشاورزی، گردشگری و سیاحتی، حمل‌و‌نقل و معدن است. راهبرد دوم محرومیت‌زدایی بنیاد مستضعفان است که توسط بنیاد علوی بر اساس الگوی آبادانی یا پیشرفت در کشور دنبال می‌شود. به گفته خانی، بخشی از سود شرکت‌ها به بنیاد علوی برای محرومیت‌زدایی داده می‌شود و در این زمینه تمرکز روی شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور برای محرومیت‌زدایی در کشور است. مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان سینا گفت: ما برای سرمایه‌گذاری پلتفرم پل سرمایه‌گذاری را با برند سینا VC راه‌اندازی کردیم که نخستین پل سرمایه‌گذاری در حوزه خوراک دام طراحی و رویداد آن 31 اردیبهشت سال جاری انجام شد، همچنین 45 طرح استارتاپی ارائه شدند و در مجموع 18 میلیارد تومان به 20 طرح اختصاص یافت. خانی گفت: در تجربه پل اول سرمایه‌گذاری در زمینه خوراک دام بود و موضوع دوم پل سرمایه‌گذاری در زمینه حمل‌و‌نقل و لجستیک است. وی گفت: ‌هلدینگ حمل‌و‌نقل سینا که از یک ماه و نیم قبل تشکیل شده با وزارت راه و شهرسازی مسائل کریدور حمل‌و‌نقل را مطرح کرده است. در این زمینه 80 طرح به دبیرخانه شرکت سرمایه‌گذاری ارجاع شده که سه طرح برتر در مسابقات استارتاپ‌ها در روز برگزاری رویداد در 5 مهرماه مورد بررسی قرار می‌گیرد و در طرح‌های برتر تا سقف 20 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری خواهیم کرد. 
***
کاهش 42 درصدی بخشنامه‌های گمرک در سال جاری
وزیر امور اقتصادی و دارایی از کاهش 42 درصدی بخشنامه‌های مرتبط با گمرک و تجارت خارجی در سال جاری خبر داد. سیداحسان خاندوزی در آیین راه‌اندازی پروژه‌های عمرانی و دستگاه‌های آشکارساز گمرک گفت: یکی از سیاست‌های ما پیش‌بینی‌پذیر بودن فعالیت اقتصادی بود که در این زمینه در 6 ماه اول سال گذشته 178 بخشنامه گمرکی صادر شد. این رقم سال جاری با کاهش 42 درصدی به 103 بخشنامه کاهش یافته و برای فعالان اقتصادی امکان پیش‌بینی‌پذیری را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ فراهم کردیم. وزیر امور اقتصادی و دارایی همچنین گفت: مدت زمان صدور مجوز دستگاه‌های همجوار گمرک برای تسهیل فعالیت‌های اقتصادی انجام شده به‌گونه‌ای  است که مدت زمان پاسخگویی سازمان استاندارد از 17 روز به 11 روز، سازمان دامپزشکی از 13 روز به 6 روز، سازمان غذا و دارو از 8 روز به 4 روز و حفظ نباتات از 4 روز به 2 روز کاهش یافته است. خاندوزی درباره رسوب کالا در گمرکات هم اظهار داشت: هرچند میزان رسوب کالا نسبت به حجم تجارت عدد ناچیزی است اما بخشی از این رسوب کالا، قانونی و بخشی نیز غیرقانونی است و منجر به زیان اقتصادی می‌شود. وی افزود: برخی از رسوب کالاها مربوط به سایر رویه‌های اقتصادی است و برخی فعالان اقتصادی به دنبال استفاده از انبارهای ارزان گمرک و زمان‌بندی ترخیص کالا برای سودجویی بیشتر هستند و بخش دیگر نیز مربوط به مقررات و فرآیندهای گمرکی است. برای مثال زمان صدور کد ساتا برای تامین ارز کالاهای وارداتی، موجب تأخیر در تشریفات گمرکی می‌شود. وزیر امور اقتصادی و دارایی تأکید کرد: طبق برنامه امسال قرار است هر ماه یک دستگاه آشکارساز کامیونی در گمرکات راه‌اندازی شود، به‌گونه‌ای که تعداد دستگاه‌های آشکارساز نسبت به قبل از دولت سیزدهم بیشتر شود. خاندوزی همچنین با انتقاد از دخالت تعزیرات در نرخ‌گذاری برای دستگاه‌های آشکارساز گفت: گمرک ایران الگوی مناسبی برای استفاده از توان شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی و سازنده دستگاه‌های آشکارساز انجام داده است اما گاهی تعزیرات با اعلام نرخ‌گذاری در این زمینه وجاهت قانونی ندارد و باعث کاهش انگیزه شرکت‌های دانش بنیان در ساخت این دستگاه‌ها می‌شود.
***
صرفه‌جویی ۳۴ میلیون کیلووات ساعتی در مصرف برق توسط ادارات
با همراهی ادارات و دستگاه‌های اجرایی شهر تهران، طی ۳ ماه گرم سال جاری ۳۴ میلیون کیلووات ساعت در مصرف برق این کلانشهر در ساعات اوج بار صرفه‌جویی شد. 
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ با قدردانی از همراهی مشترکان تهرانی در اجرای طرح‌های مدیریت مصرف برق طی تابستان سال جاری، تغییر ساعات اداری را راهکاری موثر در مدیریت مصرف برق در ساعات اوج بار میان روز دانست و گفت: با تغییر ساعات کار، بخش قابل ملاحظه‌ای از فشار وارد بر شبکه در ساعات میان روز کاهش یافت. در عین حال همراهی ادارات در ساعات اوج مصرف با استفاده از راهکارهایی همچون خاموش کردن سامانه‌های سرمایشی یک ساعت پیش از خاتمه ساعت کار و ورود مولدهای برق به مدار در بازه زمانی تعیین‌شده توانست به صورت میانگین در هر روز بالغ بر ۱۵۰ مگاوات از مصرف برق این کلانشهر را در ساعات اوج بار میان روز کاهش دهد.
 کامبیز ناظریان با بیان اینکه در شهر تهران با در نظر گرفتن شعب بانک‌ها حدود ۵ هزار و ۷۰۰ مشترک اداری وجود دارد ضمن قدردانی از غالب دستگاه‌های اجرایی در مدیریت مصرف برق در تابستان ۱۴۰۲ افزود: به‌رغم مصوبات ابلاغی هیات وزیران برخی از مشترکان اداری پایتخت نیز همکاری مناسبی در این حوزه نداشته‌اند که با اخطار قبلی نسبت به قطع برق آنان اقدام شده است. وی یادآور شد: از نیمه خردادماه تا نیمه شهریورماه اشتراک برق بیش از ۵۰۰ دستگاه اداری پرمصرف توسط نیروهای عملیاتی این شرکت قطع شده و اسامی این ادارات نیز به مراجع بالادست اعلام شده است.

Page Generated in 0/0058 sec