printlogo


کد خبر: 267145تاریخ: 1402/6/29 00:00
عراق می‌گوید مقر تروریست‌ها در نزدیکی مرز با ایران تخلیه شده است
بی‌خانمانی تجزیه‌طلبان
یک تیم از ایران برای ارزیابی میزان اجرای توافق امنیتی با عراق، عازم اقلیم کردستان می‌شود

گروه سیاسی: روز گذشته همزمان با پایان مهلت عراق برای خلع سلاح گروه‌های تروریستی تجزیه‌طلب ضدایرانی و پاکسازی مرزهای مشترک اقلیم کردستان با ایران، دولت عراق از تخلیه کامل مرزها از وجود تروریست‌ها خبر داد.
در همین رابطه کمیته عالی اجرای توافق امنیتی ایران و عراق از تخلیه مقر گروهک‌های تروریستی تجزیه‌طلب در مرزهای مشترک خبر داد.
بر اساس گزارش خبرگزاری رسمی عراق (واع)، کمیته مذکور اعلام کرد: «بر اساس تعهد جمهوری عراق و جمهوری اسلامی ایران به مفاد توافقنامه امنیتی مشترک و با تلاش مشترک دولت فدرال، دولت منطقه کردستان و کمیته عالی مشترک ۲ کشور، مقرهای مستقر در نزدیکی مرز با ایران که گروه‌های ایرانی مخالف (گروهک‌های تروریستی تجزیه‌طلب) در آن حضور داشتند، تخلیه شدند».
در ادامه این بیانیه آمده است: «این افراد به محلی دور از مرزها منتقل و خلع سلاح شده‌اند تا مطابق ضوابط کمیته پناهندگان، پناهنده تلقی شوند. همچنین نیروهای مرزی فدرال در این مناطق مستقر شده‌اند. حضور دائمی است و پرچم عراق در این مناطق برافراشته شده است».
کمیته مشترک همچنین اعلام کرد: «نماینده دبیرکل سازمان ملل متحد در نشستی که در اربیل و بغداد برگزار شد، حضور یافت و حمایت کامل خود را از دولت عراق در اجرای مفاد توافقنامه با امکان تعامل  با این گروه‌ها در صورت برخورداری از عنوان غیرنظامی اعلام کرد».
در ادامه بیانیه آمده است: «عراق تاکید دارد در راستای تقویت روابط ویژه و بزرگ ملت‌های ما که حماسه اربعین بهترین نمود آن است، امنیت مرزها مسؤولیت مشترک دو کشور است و این توافق مرجع حل هرگونه اختلاف یا تخلفی است که صورت می‌گیرد و گفت‌و‌گو مسالمت‌آمیزترین راه برای حل هرگونه مشکل یا اختلاف است».
کمیته مشترک در پایان این بیانیه خارج کردن گروهک‌های تروریست از غارها و پناهگاه‌ها در مجاورت مرزها و انتقال آنها را «گامی مهم و بزرگ» توصیف کرد که نیازمند حفظ و تکمیل اجرای مراحل بعدی توافق است.
پیش از این نیز گروه‌های تروریستی تجزیه‌طلب از جمله حزب دموکرات، کومله و پژاک پایگاه‌های اصلی خود در نزدیکی مرزهای ایران را تخلیه کرده و به اربیل منتقل شده بودند.
حضور چند ساله گروهک‌های تجزیه‌طلب در اقلیم کردستان و فعالیت‌های ضدایرانی این گروه‌ها که در قالب اقدامات تروریستی انجام می‌شد، باعث ایجاد برخی معضلات امنیتی در مرزهای غربی و شمال غربی کشورمان بود. در جریان اغتشاشاتی هم که سال گذشته به بهانه مرگ مهسا امینی در کشور رخ داد، این گروه‌ها با گسترش و تشدید فعالیت‌های خود، نقش فعالی در ایجاد ناامنی و آشوب در مناطق غربی کشور ایفا کردند. ناامنی‌هایی که در راستای اهداف تجزیه‌طلبانه و ضدایرانی این گروه‌ها انجام می‌شد.
از همین رو قرارگاه حمزه سیدالشهدا نیروی زمینی سپاه در چند نوبت، با حملات موشکی و پهپادی، مقر گروه‌های تجزیه‌طلب در اقلیم کردستان را هدف قرار داد. این حملات در نهایت منجر به این شد که در روزهای پایانی اسفند ۱۴۰۱ توافقنامه همکاری‌های مشترک امنیتی ایران و عراق طی مراسمی با حضور «محمد شیاع السودانی» نخست‌وزیر عراق، توسط علی شمخانی دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی و قاسم الاعرجی مشاور امنیت ملی نخست‌وزیر عراق در بغداد امضا شد.
طبق این معاهده امنیتی، دولت عراق تا 28 شهریور امسال، 6 ماه فرصت داشت اقدام به تخلیه تروریست‌های ضدایرانی از نزدیکی مرزهای مشترک کند و با توجه به اقدامات چند روز اخیر، به نظر می‌رسد اغلب بندهای این توافقنامه از سوی عراق اجرایی شده است.
گفتنی است جمهوری اسلامی به طرف عراقی هشدار داده بود موعد تعیین‌شده در معاهده مذکور تمدید نخواهد شد. ضمن آنکه در صورت عدم رضایت از اقدامات عراق، نیروهای مسلح ایران حملات خود به مقر گروهک‌ها در اقلیم کردستان را از سر خواهند گرفت.
* تیم مشترک ایران و عراق بر‌ای بررسی توافق امنیتی به منطقه کردستان می‌رود
همزمان با پایان موعد تعیین‌شده برای عراق، «محمدکاظم آل‌صادق» سفیر ایران در بغداد در گفت‌وگو با شبکه «العالم»، اظهار کرد: «شاهد اراده‌ای جدی از سوی دولت مرکزی و منطقه کردستان عراق برای اخراج گروه‌های مسلح از مقرهای مرزی‌شان هستیم. ما مساله خلع سلاح گروه‌های تروریستی را در سایه توافقنامه امنیتی با عراق پیگیری می‌کنیم».
وی افزود: «یک تیم مشترک از ایران و عراق به منظور ارزیابی نتایج این توافق میان ۲ کشور عازم منطقه کردستان می‌شود».
***
فؤاد حسین: تهدیدی از عراق و کردستان عراق متوجه ایران نخواهد شد
فؤاد حسین، وزیر خارجه عراق در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک، با حسین امیرعبداللهیان همتای ایرانی خود دیدار کرد و گفت هرگز هیچ تهدیدی از اراضی عراق و منطقه کردستان عراق متوجه ایران نخواهد شد. وزیر خارجه عراق همچنین در گفت‌وگو با شبکه العربیه عربستان سعودی گفت: «حکومت اقلیم کردستان تدابیر لازم را بر اساس توافق با ایران اتخاذ کرد. 5 اردوگاه برای اسکان کردهای مسلح و خانواده‌های آنها در اقلیم کردستان تاسیس شد. به توافق با ایران پایبندیم و افراد مسلح سلاح‌های سنگین خود را تحویل دادند».

 


Page Generated in 0/0055 sec