printlogo


کد خبر: 267146تاریخ: 1402/6/29 00:00
مذاکرات و برنامه‌های فشرده رئیس‌جمهور در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک
روزهای گفت‌و‌گو

گروه سیاسی: رئیس‌جمهور بامداد دوشنبه تهران را به مقصد نیویورک ترک کرد تا در هفتادوهشتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد حاضر شده و به سخنرانی بپردازد. حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدابراهیم رئیسی به محض ورود به این شهر با توجه به برنامه‌ فشرده‌ای که تنظیم شده بود، در چند دیدار و نشست حاضر شد و گفت‌وگوهایی نیز داشت.
رئیس‌جمهور در نخستین بخش از برنامه‌های سفر خود، با جمعی از مدیران و سردبیران رسانه‌های آمریکایی به صورت صریح و رودررو گفت‌وگو کرد. رئیس‌جمهور در ابتدای این نشست درباره موضوع آزادسازی منابع مالی بلوکه‌ ایران و همچنین تبادل زندانیان، با بیان اینکه این اموال بلوکه‌ متعلق به مردم ما بوده و در جهت رفع نیاز آنان نیز استفاده خواهد شد، تبادل زندانیان میان ایران و آمریکا را اقدامی بشردوستانه توصیف کرد و گفت: قطعا هر گامی در جهت عمل به تعهدات برداشته شود، برای ما اعتمادساز خواهد بود.
سیدابراهیم رئیسی درباره مذاکرات برجام و رفع تحریم‌ها، نقض مکرر تعهدات از جانب آمریکایی‌ها را موجب ایجاد فضای بی‌اعتمادی در مذاکرات عنوان کرد و با اشاره به اذعان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مبنی بر عدم انحراف فعالیت صلح‌آمیز هسته‌ای ایران در 15 گزارش فصلی این آژانس تصریح کرد: در جریان توافق هسته‌ای تنها طرفی که به تعهدات خود عمل کرد، جمهوری اسلامی ایران بود و آمریکا و کشورهای اروپایی نقض عهد کرده و به تعهدات خود عمل نکردند.
رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع اغتشاشات پاییز سال گذشته در ایران نیز اشاره کرد و گفت: آنچه شما باید بدانید آن است که آمریکا و برخی کشورهای غربی با سوءمحاسبه تصور کردند اگر بخشی از اغتشاشات در ایران را مدیریت کنند، به اهداف خود خواهند رسید، غافل از اینکه ملت ایران با اغتشاشگران و برهم‌زنندگان نظم و امنیت کشور همراهی نکردند و این توطئه آمریکا و برخی کشورهای اروپایی با شکست مواجه شد. رئیسی در ادامه با اشاره به شکست سیاست فشار حداکثری و تحریم ایران بنا به اذعان مقامات آمریکایی تصریح کرد: پیشنهاد من به شما مدیران رسانه‌های آمریکایی آن است که از مقامات خود بخواهید در اعمال تحریم‌ها علیه ملت ایران تجدید نظر کنند، چرا که ملت ایران اراده کرده بر مشکلات خود فائق آید و تسلیم تحریم‌ها نخواهد شد. رئیس‌جمهور در ادامه عفو و تخفیف مجازات برخی جوانان فریب‌خورده در جریان اغتشاشات سال گذشته را اقدامی کم‌نظیر از سوی رهبر حکیم انقلاب اسلامی توصیف کرد و گفت: عدم توجه مردم به فراخوان تجمعات از سوی معاندان در روز 25 شهریور شکست دیگری برای توطئه‌گران علیه امنیت جمهوری اسلامی ایران بود. رئیسی طرح مسائلی نظیر حجاب، حقوق بشر و فعالیت‌های هسته‌ای ایران از سوی آمریکا و غرب را صرفا بهانه‌هایی برای ضربه زدن به جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری مستقل عنوان کرد و گفت: سال گذشته میلادی بیش از هزار نفر از مردم آمریکا توسط نیروهای پلیس این کشور کشته شده‌اند و در همین روزهای اخیر خانم بارداری صرفا به خاطر ظن سرقت توسط پلیس آمریکا کشته شد؛ چرا رسانه‌های آمریکایی در برابر این جنایات سکوت می‌کنند؟
وی در ادامه با اشاره به اتهام‌زنی‌های مکرر به جمهوری اسلامی ایران درباره فروش سلاح به روسیه در جنگ اوکراین، با بیان اینکه به‌ رغم اعلام آمادگی ایران برای پذیرش اسناد متقن در این زمینه تاکنون هیچ سندی از سوی اوکراینی‌ها ارائه نشده است، تصریح کرد: روابط ایران با روسیه در عرصه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی و دفاعی از سال‌ها پیش از جنگ اوکراین آغاز شده و هرگونه تعامل و تبادلی میان ۲ کشور در زمینه دفاعی نیز مربوط به قبل از جنگ اوکراین است.
رئیس‌جمهور با تاکید بر آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای وساطت میان اوکراین و روسیه و پایان دادن به این جنگ اظهار داشت: آمریکایی‌ها هم به جای دمیدن بر آتش این جنگ برای فروش سلاح بیشتر، برای پایان یافتن آن تلاش کنند.
رئیسی در پایان حقیقت‌جویی و بیان حقایق را از ملزومات کار حرفه‌ای رسانه‌ها برشمرد و گفت: در جریان اغتشاشات سال گذشته ایران، ظرف 48 هفته بیش از 136 هزار دروغ در رسانه‌ها علیه ایران تولید شد که با هیچ معیاری قابل توجیه نیست.
* دیدار با جمعی از اندیشمندان سیاست خارجی آمریکا
رئیس‌جمهور عصر روز دوشنبه به وقت محلی با جمعی از اندیشمندان سیاست خارجی آمریکا دیدار و گفت‌وگو کرد.
رئیسی در این دیدار در پاسخ به سوالی درباره توافق هسته‌ای و چشم‌انداز روابط ایران و آمریکا ضمن برشمردن سابقه نقض پیمان دولت آمریکا در قضیه برجام با وجود اجرای کامل تعهدات از طرف جمهوری اسلامی ایران، به ابراز تمایل مجدد آمریکا برای از سرگیری مذاکرات پس از شکست پروژه اغتشاشات اشاره کرد و گفت: مذاکراتی به‌ واسطه برخی کشورها انجام شد که تبادل اخیر زندانیان نیز یکی از آثار آن بود. وی همچنین در پاسخ به سوالی درباره جنایت ترامپ در ترور شهید سلیمانی، آن سردار شجاع را فرمانده مبارزه با تروریسم در منطقه و ترور او را ترور مبارزه با تروریسم خواند و افزود: شهید سلیمانی فرمانده مبارزه با تروریسم و داعش بود و اگر او جلوی داعش را نگرفته بود، تروریسم سراسر اروپا را فرامی‌گرفت؛ داعشی که البته در آمریکا به صراحت گفته شد دست‌ساز آمریکاست. رئیس‌جمهور در پاسخ به سوال دیگری درباره آثار پیوستن ایران به بریکس، با برشمردن نقش برجسته کشورهای عضو در اقتصاد و تولید ناخالص در جهان گفت: با توجه به ظرفیت‌ها و موقعیت برجسته ایران در منطقه، پیوستن ایران به این گروه باعث قدرتمندتر شدن آن می‌شود. رئیس دولت سیزدهم در بخش دیگری از سخنانش اظهار داشت: درباره تحریم‌ها بایدن در ابتدای کار خود گفت روش ترامپ در خارج شدن از برجام را قبول ندارد که با این سخن توقع می‌رفت آمریکا به تعهدات خود پایبندی نشان دهد ولی با گذشت زمان، تاکنون در عمل اقدام متفاوتی مشاهده نکرده‌ایم. انتظار این است اگر دولت آمریکا در حرف می‌گوید به تعهدات پایبند است، در عمل هم پایبندی خود را نشان دهد.
رئیسی تصریح آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بر صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای ایران را دلیل روشنی بر ظالمانه بودن تحریم‌ها علیه ایران دانست و گفت: جمهوری اسلامی ایران قبل از هر قانون و مقررات و نظارتی، به حکم فتوای رهبر معظم انقلاب اسلامی هرگونه تولید و کاربرد سلاح هسته‌ای را ممنوع می‌داند.
وی در پاسخ به سوالی درباره وضعیت زنان در ایران، با برشمردن موفقیت‌های زنان در عرصه‌های مختلف علمی و ورزشی و همچنین حضور موثر و نقش‌آفرین آنان در بخش‌های سیاسی، مدیریتی و اجتماعی، سوءاستفاده غرب از حوادث سال گذشته را پوششی فریبکارانه برای دفاع از زن خواند و گفت: در حادثه سال قبل که دختر خانمی دچار حادثه شد، همه تحقیقات قطعی پزشکی نشان داد هیچ‌گونه ضربه‌ای به او از ناحیه پلیس وارد نشده اما آیا رسانه‌های غربی و آمریکایی حاضر شدند این واقعیت را بازتاب دهند؟
وی همچنین با بیان اینکه بیشترین میزان زندانی زن در دنیا متعلق به آمریکاست، افزود: اخیرا در آمریکا یک خانم جوان و باردار به ظن سرقت از یک فروشگاه به دست پلیس آمریکا کشته شد که این یکی از 1200 نمونه‌ای است که سال میلادی گذشته به دست پلیس آمریکا به قتل رسیده اما چرا رسانه‌های آمریکایی به دنبال ریشه‌یابی و روشنگری درباره جزئیات اینگونه قتل‌ها نمی‌روند؟
رئیس‌جمهور در پاسخ به سوال دیگری درباره جنگ اوکراین تصریح کرد: ما با جنگ مخالفیم و برای میانجی‌گری به منظور پایان دادن به آن نیز اعلام آمادگی کرده‌ایم اما مالیات مردم آمریکا خرج جنگ‌افروزی و پر کردن جیب کارخانجات اسلحه‌سازی از محل فروش اسلحه در این زمینه می‌شود. رئیسی در بخش دیگری از این نشست با تأکید بر اینکه جمهوری اسلامی هرگز میز مذاکره را ترک نکرده، چرا که از منطق روشن و استواری برای رویکردها و اقدامات خود برخوردار است، گفت: منابع آزادشده ایران در کره‌جنوبی، حق ایران بود و آمریکا باید جواب دهد چرا به صورت ظالمانه جلوی احقاق حق ملت ما را گرفته بود.
* دیدار دبیرکل سازمان ملل
رئیس‌جمهور در ادامه برنامه‌های سفر خود به نیویورک، با «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل دیدار و گفت‌وگو کرد.
رئیسی در این دیدار ضمن تقدیر از تلاش‌های دبیرکل و دبیرخانه سازمان ملل، توجه به خواست ملت‌ها در اجرای عدالت، رفع تبعیض و فقر و همچنین امنیت پایدار را از جمله ماموریت‌ها و وظایف اصلی سازمان ملل برشمرد.
وی با اشاره به نگرانی کشورها در قبال آینده سیاسی و اجتماعی افغانستان، یمن و سوریه و همچنین تجزیه‌طلبی در آفریقا در سایه زیاده‌خواهی و قدرت‌طلبی نظام سلطه، نقش مهم سازمان ملل در جلوگیری از ظلم به مردم این کشورها را یادآور شد. رئیس‌جمهور عدالت جنسیتی و توجه به حقوق زنان در جمهوری اسلامی ایران را در دنیا کم‌نظیر خواند و حضور چشمگیر زنان و دختران ایرانی در عرصه‌های مختلف علمی، ورزشی، اجتماعی و فرهنگی را از مصادیق آن برشمرد.
آنتونیو گوترش نیز در این دیدار ضمن ابراز علاقه به توسعه همکاری‌ها بین سازمان ملل و جمهوری اسلامی ایران، از ایجاد تحولات مثبت در مناسبات ایران و عربستان به عنوان ۲ کشور اثرگذار بر ثبات منطقه استقبال کرد.
دبیرکل سازمان ملل همچنین ضمن تقدیر از نقش سازنده ایران در قبال تحولات یمن، بر حمایت این نهاد بین‌المللی از ابتکارات ایران برای پایان بخشیدن به بحران یمن تاکید کرد.
همچنین رئیس‌جمهور در این سفر با روسای جمهور کرواسی، قزاقستان، الجزایر و قرقیزستان دیدار کرد و پیرامون گسترش همکاری‌ها و ارتقای سطح روابط به تبادل نظر و گفت‌وگو پرداخت. رئیسی همچنین در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل، با نخست‌وزیر موقت پاکستان نیز دیدار و گفت‌و‌گو کرد.
در ادامه‌ این برنامه‌ها سیدابراهیم رئیسی با جمعی از اعضای هیات امنای جامعه شیعیان آمریکا دیدار و ضمن تقدیر از فعالیت‌ها و اقدامات این سازمان، آمادگی جمهوری اسلامی ایران را برای افزایش کارآمدی و سطح کیفی اقدامات و خدمات این سازمان، اعلام کرد.

Page Generated in 0/0071 sec