printlogo


کد خبر: 267152تاریخ: 1402/6/29 00:00
بارش ۵ ساعته باران در آستارا معادل بارندگی سالانه یک‌ استان بود
پاییز و پیش‌بینی بارش‌های سیلابی

بر اساس داده‌های هواشناسی و معادلات جوی، با توجه به مشاهده شاخص‌های دور پیوندی جوی، پاییز و زمستان امسال بارش‌های نرمال و فرانرمال در کشور رخ می‌دهد. این بارش‌ها که احتمالا بر اثر فعال شدن پدیده ال‌نینو در ایران رخ می‌دهد، معمولا تند و بعضا سیل‌آسا خواهد بود که برای پیشگیری از مخاطرات چنین بارش‌هایی باید تمهیدات لازم توسط نهادها و دستگاه‌های متولی اندیشیده شود.
رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی در گفت‌وگو با «وطن امروز» در این باره گفت: بارش‌های ناشی از پدیده ال‌نینو که در محدوده اقیانوس آرام به صورت دورپیوند پیش‌بینی می‌شود، نشان می‌دهد در صورت ورود این پدیده به ایران، بارش‌های خوبی در کشور رخ می‌دهد. حال از آنجا که داده‌های دورپیوند نشان از فعال شدن این پدیده در فصل پاییز دارد، احتمالا بارش‌ها در پاییز و زمستان امسال در کشور مناسب و بعضا فرانرمال خواهد بود.
احد وظیفه به پدیده ال‌نینو اشاره کرد و افزود: این پدیده حاصل فعال شدن توده‌های هوای سیال جوی است که با پیوستگی سامانه‌های جوی و تغییر الگوی آب و هوای اقلیمی همچنین  تغییر فازهای گرم و سرد، باعث فراوانی بارش‌ها می‌شود. وی در ادامه افزود: مدل‌های هواشناسی بیانگر آن است که بارش‌ها بین 50 تا 70 درصد نسبت به سال گذشته در فصل پاییز بیشتر خواهد بود. 
* احتمال شکل‌گیری پدیده ال‌نینو در کشور
طبق اعلام مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی، در حال حاضر در بخش شرقی و مرکزی اقیانوس آرام دمای سطح آب در حوضه حاره‌ای آن (فاصله بین 10 درجه شمالی و جنوبی خط استوا) بالاتر از محدوده نرمال قرار دارد که بیانگر رخداد ال‌نینو است. گردش‌های جوی در این منطقه مطابق شرایط ال‌نینو قرار دارد. از این رو  انتظار می‌رود شرایط ال‌نینو تا دی  و بهمن 1402  رشد  یابد. به عبارت دقیق‌تر افزایش بی‌هنجاری دمای آب اقیانوس آرام متناسب با تضعیف بادهای تجاری (بادهای بسامان) و تغییر گردش باد در سطوح زیرین و فوقانی اتمسفر زمین، در منطقه حاره اقیانوس و مناطق مجاور متصور است. بر اساس آخرین داده‌های مشاهداتی از ابتدای سال جاری بتدریج ناهنجاری نوسان جنوبی (لانینا - ال‌نینو) به سرعت تغییر فاز داد و از فاز سرد (لانینا) وارد فاز گرم (ال‌نینو) شد. انتظار می‌رود با احتمال قوی تا زمستان آتی یک رویداد ال‌نینو تشکیل شود و تأثیرات آن بر آب و هوای جهان بویژه در فصول پاییز و زمستان 1402گسترش یابد. دانشمندان علوم جو و اقیانوس مدت‌هاست کشف کرده‌اند ناهنجاری‌های فشار و دمای اقیانوسی (ال‌نینو و لانینا) نقش مهمی در گردش‌های جوی و آب و هوا در مقیاس‌های کوچک و بزرگ ایفا می‌کند و بویژه در فصل سرد که سامانه‌های جوی پرفشار حاکم  می‌شود، این موضوع صادق است.
دمای آب اقیانوس تا عمق 200 متری در منطقه وسیعی از اقیانوس آرام استوایی به طور منظم بین فازهای گرم (ال‌نینو) و سرد (لانینا) جابه‌جا می‌شود. به این پدیده نوسان جنوبی و به فاز گرم نوسانات جنوبی ال‌نینو گفته می‌شود. 
از رویدادهای ال‌نینو - لانینا به عنوان یک شاخص برای پیش‌بینی فصلی و اقلیمی در هواشناسی و اقلیم‌شناسی استفاده می‌شود و انتظار می‌رود رویداد ال‌نینو در آب و هوای فصل پاییز  و زمستان 1402 تأثیرات مهمی بر جا بگذارد.
ال‌نینو یا لانینا معمولا بین اواخر تابستان و اوایل پاییز ایجاد می‌شود، سپس تا بهار سال بعد ادامه می‌یابد اما برخی رویدادهای ال‌نینو یا لانینا می‌تواند 2 یا 3 سال طول بکشد.
علاوه بر دمای اقیانوس، یکی از تفاوت‌های اصلی در بین فازهای گرم و سرد، الگوهای فشاری مرتبط است که ایجاد می‌کند و مناطق پرفشار و کم‌فشار در 2 سوی اقیانوس آرام استوایی بین شرق و غرب آن جابه‌جا می‌شود. 
این تغییرات فشار در طول زمان سبب تغییر گردش جهانی هوا شده و بر آب‌وهوای فصلی در هر دو نیم‌کره تأثیر می‌گذارد و معمولا در اوج بی‌هنجاری دما و فشار یعنی در پاییز و زمستان بر مناطق جنب حاره مانند ایران تأثیر بیشتری دارد. در نیم‌کره شمالی با  رویداد ال‌نینو و لانینا به سبب تغییرات گردش‌های جوی در لایه‌های مختلف جو، مناطق با بارندگی بیشتر از نرمال و کمتر از نرمال جابه‌جا می‌شوند. در شرایط لانینا در جنوب‌شرق آسیا در کشورهایی مانند فیلیپین و اندونزی و شمال استرالیا بارش تجمعی بیشتر از نرمال و ترسالی روی می‌دهد و در دوره ال‌نینو این مناطق کم‌بارش می‌شوند و بر عکس آنها، در شرایط ال‌نینو مناطقی مانند حوزه مرکزی اقیانوس آرام، شرق آفریقا و جنوب‌غرب آمریکا با بارش‌های بیشتر از نرمال و ترسالی مواجه می‌شوند. تحقیقات آماری نشان داده است معمولا با رویداد ال‌نینو غالبا بارش تجمعی پاییزی در ایران در شرایط مطلوب بوده و بارش‌های تجمعی در حد نرمال و فراتر از نرمال دریافت شده است. برعکس در سال‌های وقوع شرایط لانینا در اکثر استان‌های کشور بارش‌های تجمعی پاییزی به کمتر از نرمال گرایش داشته است. با این تفاسیر برای پاییز و زمستان امسال با احتمال بالا با رویداد ال‌نینو مواجه خواهیم بود، بنابراین انتظار می‌رود «در کنار سایر عوامل تاثیرگذار و دورپیوندهای موثر»، بارش تجمعی مناطق مختلف کشور در پاییز و نیمه اول زمستان 1402 بویژه در نیمه غربی به حد نرمال و فراتر از نرمال برسد. خروجی مدل‌های عددی پیش‌بینی فصلی بیانگر احتمال بالا (50 تا 70 درصد ) برای وقوع بارش‌های نرمال تا بیش از نرمال در فصل پاییز و زمستان 1402 است.  
شایان ذکر است اگرچه سیل از یک محدوده زمانی  یک یا 2 هفته بیشتر قابل پیش‌بینی نیست ولی با توجه به انتظارات کلی از بارش‌های احتمالی، برای کاهش آسیب‌های احتمالی و خسارت‌های ناشی از سیل‌های گسترده مانند اواخر سال 97 و اوایل سال 98 و برای حفظ آب و خاک باید برنامه‌های اجرایی متناسب در دستور کار متولیان امر قرار گیرد.
***
نرمال شدن دبی آب شرب آستارا
بارش‌های سیل‌آسای اخیر در گیلان اگر چه خساراتی به بار آورد اما باعث شد دبی آب شرب شهرستان آستارا نرمال شود. مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان گفت: در مدت زمان 5 ساعت ابتدایی بارش‌ها در آستارا ۲۶۵ تا ۲۷۰ میلیمتر بارندگی رخ داد که معادل یک سال دبی بارش در یک استان است. 
وحید خرمی دیروز در گفت‌وگو با خبرنگاران به تشریح بارندگی‌ سیل‌آسا در آستارا در بامداد دوشنبه 27 شهریور پرداخت و اظهار کرد: انتظار بارش ۱۶۰ تا ۲۰۰ میلیمتری در یک روز وجود داشت، این در حالی است که در مدت زمان 5 ساعت ابتدایی بارش‌ها در آستارا ۲۶۵ تا ۲۷۰ میلیمتر بارندگی رخ داد که معادل یک سال دبی بارش در یک استان است.
وی در ادامه با اشاره به آماده‌باش همه دستگاه‌ها، ادارات و بخش‌های مربوط در منطقه پیش از تشدید بارندگی‌ها، افزود: تمهیدات لازم با همکاری و تعامل خوب دستگاه‌های مختلف از جمله استانداری، فرمانداری، ستاد مدیریت بحران، وزارت کشور و... به منظور جلوگیری از بروز خسارت‌های احتمالی صورت گرفت.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان با بیان اینکه ۲۴ ساعت پس از شروع بارش‌ها، دبی بارش‌ها به ۳۲۰ میلیمتر رسید، یادآور شد: احتمال بروز چنین بارشی و وقوع این سیلاب هر ۱۰۰ سال یک بار وجود دارد.
* بارش ۵ ساعته آستارا معادل بارندگی سالانه یک‌ استان
وی ادامه داد: در پی تشدید بارندگی‌ها، هیچ‌کدام از رودخانه‌های این منطقه از مسیر خارج نشدند و سیلاب پیش آمده متاثر از تشدید بارندگی‌ها در این منطقه بوده است.
خرمی ضمن ابراز رضایت از پیش‌بینی به‌موقع بارش‌ها و تعامل بسیار خوب بین‌بخشی و دستگاه‌ها برای مدیریت بحران در کنار آماده‌باش سراسری، اضافه کرد: به دنبال جاری شدن سیلاب، پل خروجی آستارا به سمت تالش تخریب شد و خوشبختانه به دلیل هماهنگی بین دستگاه‌ها، استانداری، وزارت نیرو و وزارت کشور این سیلاب تلفات جانی نداشت.
وی با بیان اینکه هم‌اکنون بارندگی‌ها در رشت ادامه دارد، به تشریح فرآیند فعالیت شبکه آبرسانی در منطقه آستارا پرداخت و تصریح کرد: با توجه به اینکه تصفیه‌خانه آستارا (تصفیه‌خانه بهارستان) در ارتفاعات قرار دارد، بر این اساس این تصفیه‌خانه دچار چالش شد و مشکلاتی برای تامین آب شرب شهروندان منطقه به وجود آمد.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان خاطرنشان کرد: همکاران ما از لحظه وقوع برای رفع مشکل در آماده‌باش قرار گرفتند و از ۲۵۰ لیتر بر ثانیه آب شرب آستارا ۲۰۰ لیتر آن احیا شد و پیش‌بینی می‌شود تا صبح فردا (چهارشنبه) به دبی نرمال برسد.
وی متذکر شد: با توجه به رسوب گل و لای در مخازن آب شرب، این مخازن خالی شد و در کنار آن مصرف آب توسط شهروندان بالا رفته است. در چنین شرایطی انتظار می‌رود طی یک تا 2 روز آینده این شرایط ادامه یابد و گروه‌های عملیاتی به منظور رفع این مشکل به صورت شبانه‌روزی در حال فعالیت هستند.

 


Page Generated in 0/0061 sec