printlogo


کد خبر: 267161تاریخ: 1402/6/30 00:00
وزیر امور خارجه و مسؤول مذاکره‌کننده ایران با بورل و نمایندگان 3 کشور اروپایی دیدار و گفت‌وگو کردند
ملاقات در نیویورک

گروه سیاست خارجی: دیدارهای وزیر امور خارجه و مسؤول مذاکرات ایران در نیویورک با مسؤول هماهنگی سیاست خارجی اروپا و 3 کشور اروپایی حاضر در توافق هسته‌ای دوباره زمزمه مذاکرات در حاشیه نشست سازمان ملل را بر زبان آورد. در حاشیه برگزاری نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک، جوزف بورل، مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی و هیات همراه با حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ملاقات و گفت‌وگو کرد. در این ملاقات طرفین به مرور آخرین تحولات در روابط دوجانبه و مشورت درباره تحولات بین‌المللی و منطقه‌ای پرداختند، همچنین با بررسی آخرین تحولات و پیشرفت‌ها درباره مذاکرات رفع تحریم‌ها، گام‌های پیشنهادی و جدید مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت. طرف اروپایی در این نشست ضمن ابراز خرسندی از توافقات اخیر از جمله درباره تبادل زندانیان میان ایران و آمریکا، در جریان همکاری‌های جمهوری اسلامی ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و همچنین ارزیابی طرف ایرانی از گفت‌وگوهای سیاسی با 3 کشور اروپایی قرار گرفت. 
در این نشست همچنین بر اهمیت ادامه گفت‌وگوها و اجرای کامل تعهدات توسط همه اعضا و طرف‌های برجام تاکید شد. اتحادیه اروپایی به عنوان هماهنگ‌کننده مذاکرات هسته‌ای، آمادگی خود برای پیگیری مجدانه گفت‌وگوها و رایزنی‌های لازم را اعلام کرد. طرفین در این دیدار ابراز علاقه‌مندی کردند تا بر اساس یک چارچوب مورد توافق، گام‌های اجرایی را برداشته و زمینه تفاهم هر چه بیشتر را فراهم کنند. 
علی باقری، معاون سیاسی وزیر امور خارجه و مذاکره‌کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران که به همراه حجت‌الاسلام سید‌ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور در نیویورک حضور دارد، در حاشیه هفتاد‌و‌هشتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک با مدیران سیاسی 3 کشور اروپایی عضو برجام، انگلیس، فرانسه و آلمان دیدار و گفت‌وگو کرد. معاون وزیر امور خارجه پیش از این از برگزاری نشست‌ با طرف‌های مذاکره‌کننده در برجام خبر داده و گفته بود در حاشیه مجمع عمومی در نیویورک تاریخ‌هایی را برای مذاکره با دست‌اندرکاران مذاکرات تعیین کرده‌ایم‌. 
حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه تیرماه سال جاری در گفت‌وگو با شبکه فونیکس چین اعلام کرد هفته‌هاست گفت‌وگوهایی را با ۳ کشور اروپایی شروع کرده‌ایم و افزود: گفت‌وگوها ناظر بر این است که بتوانیم از سوءتفاهم‌ها عبور کرده و در مسیر تعامل و همکاری بهتری قرار بگیریم. در همین باره علی باقری، معاون سیاسی وزارت امور خارجه سه‌شنبه شب در این باره اعلام کرد: «در ادامه نشست‌های قبلی، با مدیران سیاسی فرانسه، آلمان و انگلیس در نیویورک دیدار کردم. ما طیفی از موضوعات مورد علاقه 2 طرف از جمله مذاکرات رفع تحریم‌ها را مورد بحث قرار دادیم».
علی باقری قبل از آن نیز با مدیران سیاسی 3 کشور اروپایی در اسلو پایتخت نروژ دیدار و گفت‌وگو کرده بود. وی دوم فروردین سال‌جاری در توئیتی درباره این دیدار نوشت: با مدیران سیاسی 3 کشور اروپایی در اسلو نشستی داشتم. طیفی از موضوعات مورد علاقه و نگرانی متقابل را مورد بحث قرار دادیم. هیچ فرصتی را برای روشن کردن دیدگاه‌های‌مان و هشدار نسبت به برخی سوءمحاسبه‌ها از دست نمی‌دهیم. در پیشبرد منافع ملی خود، از جمله از طریق دیپلماسی، مصمم هستیم. امیرعبداللهیان پیش از این درباره این گفت‌وگوها عنوان کرده بود: این گفت‌وگوها از نروژ شروع شد و اخیرا در ابوظبی ادامه پیدا کرد. گفت‌وگوها ناظر بر این است که بتوانیم از سوءتفاهم‌ها عبور کنیم و ایران و 3 کشور اروپایی در مسیر تعامل و همکاری بهتری قرار بگیرند. علی باقری و انریکه مورا اواخر خرداد هم در قطر با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو کرده بودند. 

Page Generated in 0/0056 sec