printlogo


کد خبر: 267162تاریخ: 1402/6/30 00:00
دیدار وزیر خارجه چین با رئیس‌جمهور روسیه؛ ۲ کشور بر مسؤولیت ویژه پکن و مسکو برای تشکیل جهان چندقطبی تأکید کردند
برنامه‌ برای جهان چندقطبی

گروه بین‌الملل: وزیر خارجه چین در دیدار با رئیس‌جمهور روسیه گفت پکن و مسکو مسؤولیت ویژه‌ای در قبال وضعیت جهان در شرایط کنونی دارند که شتابان به سوی چندقطبی شدن حرکت می‌کند.
 «وانگ یی» وزیر خارجه چین که به روسیه سفر کرده، روز گذشته با «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور این کشور در شهر سن‌پترزبورگ دیدار کرد. وانگ ابتدای این دیدار گفت روسیه و چین مسؤولیت ویژه‌ای در قبال وضعیت جهان در شرایط کنونی دارند که شتابان به سوی چندقطبی شدن حرکت می‌کند. به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، وی توضیح داد: «دنیای مدرن در حال تجربه تغییرات زمین‌ساختی است. در مواجهه با یک وضعیت متحول و رو به ‌تغییر بین‌المللی، روند چندقطبی شدن جهان با سرعتی شتابان در حال گسترش است و تمایلاتی به سمت ضدجهانی ‌شدن وجود دارد». وزیر خارجه چین با بیان اینکه در دیدار با مقامات روسیه به توافقات مهمی دست یافته است، اظهار داشت: «روسیه و چین به عنوان اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد برای صلح و توسعه تلاش می‌کنند. ما مسؤولیت مهمی بر دوش داریم». طبق این گزارش، وانگ ادامه داد: «مهم نیست اوضاع بین‌المللی چگونه تغییر می‌کند، چین با طرف روسی آماده است تا به تقویت اعتماد متقابل و همکاری تجاری، تقویت هماهنگی در عرصه بین‌المللی، حمایت مشترک از منافع مشترک و ترویج عدالت بین‌المللی ادامه دهد».
به نوشته اسپوتنیک، وی همچنین «سلام‌های صمیمانه و آرزوهای خوب» رئیس‌جمهور چین را به پوتین ابلاغ و از او برای سفر به پکن دعوت کرد که مورد پذیرش رئیس‌جمهور روسیه قرار گرفت. پیش از این، «نیکولای پاتروشف» دبیر شورای امنیت ملی روسیه در دیدار وزیر خارجه چین ضمن مهم دانستن تعمیق همکاری‌های ۲ کشور گفت که تماس سران پکن و مسکو در ماه آینده میلادی با سفر پوتین به چین تداوم می‌یابد. همچنین ۲ روز قبل شی‌جین‌پینگ از آمریکا خواسته بود همزیستی مسالمت‌آمیز را یاد بگیرد. شی در پاسخ به نامه ۲ خلبان شاخص سابق نیروی هوایی آمریکا، با بیان اینکه واشنگتن و پکن «حتما باید» به همزیستی مسالمت‌آمیز با یکدیگر برسند، تلویحا بر لزوم کاهش تنش بین ۲ کشور تاکید کرد. رئیس‌جمهور چین با اشاره به دوران حضور ۲ خلبان مذکور در ارتش چین برای جنگ با ژاپن در زمان جنگ دوم جهانی، توضیح داد: «مردم چین و آمریکا در نبرد خود با ژاپن، دشمن مشترکی داشتند و دوستی عمیقی برقرار کردند».
شی در این نامه تصریح کرد: «با نگاه به آینده، چین و آمریکا به عنوان ۲ کشور بزرگ، مسؤولیت‌های مهم‌تری برای صلح، ثبات و توسعه جهانی بر عهده دارند. لازم است ۲ کشور به احترام متقابل، همزیستی مسالمت‌آمیز و همکاری برد - برد دست یابند». رویترز درباره این نظرات رئیس‌جمهور چین نوشت: «درخواست او برای برقراری روابط باثبات و صلح‌آمیز با آمریکا، در ادامه مجموعه‌ای از نشست‌ها و گفت‌وگوها بین مقامات واشنگتن و پکن در ماه‌های اخیر با هدف کاهش تنش‌ها و احیای کانال‌های ارتباطی از جمله تماس بین ارتش‌های ۲ کشور صورت می‌گیرد». پیش از آن هم «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی کاخ سفید به مدت ۱۲ ساعت در کشور مالت با «وانگ یی» وزیر خارجه چین دیدار کرد. هر دو طرف این مذاکرات را صادقانه، اساسی و سازنده توصیف کردند.
***
مسکو: پوتین و شی در پکن مذاکرات مفصلی خواهند داشت
دبیر شورای امنیت ملی روسیه اعلام کرد مسکو در انتظار مذاکرات دوجانبه مفصل میان روسای جمهور روسیه و چین طی ماه آتی در پکن است. 
«نیکولای پاتروشف» دبیر شورای امنیت روسیه روز سه‌شنبه در جریان رایزنی‌های روسیه - چین درباره امنیت استراتژیک با «وانگ‌ یی» وزیر خارجه چین اظهار کرد: در انتظار مذاکرات دوجانبه مفصلی میان ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه و شی‌جین‌پینگ، همتای چینی او طی ماه آتی در پکن هستیم که در چارچوب مشارکت پوتین در همایش بین‌المللی «یک کمربند- یک جاده» انجام خواهد شد.
 پاتروشف گفت: روابط میان مسکو و پکن بر اصولی چون احترام متقابل، اجتناب از دخالت در امور داخلی یکدیگر و حمایت متقابل در عرصه بین‌المللی متکی بوده و تابع شرایط خارجی نیست.
وی تاکید کرد: پکن و مسکو سیاست خارجه مستقلی را دنبال می‌کنند و همکاری‌شان علیه دیگر کشورها نیست.

 


Page Generated in 0/0079 sec