printlogo


کد خبر: 267178تاریخ: 1402/6/30 00:00
یک میلیون و 700 هزار دانش‌آموز پایه اول ابتدایی جشن شکوفه‌ها را برگزار کردند؛ 16.5 میلیون دانش‌آموز اول مهر به مدرسه می‌‌روند
روز کلاس‌اولی‌ها
وزیر آموزش و پرورش: تمام دانش‌آموزان مقاطع ابتدایی سراسر کشور ۲ بار در هفته شیر رایگان دریافت خواهند کرد

گروه اجتماعی: با آنکه روز گذشته آیین جشن شکوفه‌ها و آغاز سال تحصیلی کلاس‌ اولی‌ها با حضور وزیر آموزش‌و‌پرورش برگزار شد و طی این روز یک میلیون و ۷۰۰ هزار دانش‌آموز کلاس اولی روز اول مدرسه را جشن گرفتند اما شنبه اول مهر آغاز سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ است و طبق آمارهای رسمی 16.5 میلیون دانش‌آموز به مدرسه می‌روند و سال تحصیلی جدید را شروع می‌خواهند کرد. امسال برخلاف سال‌های پیشین، خیلی از دانش‌آموزانی که ترک تحصیل کرده بودند به مدارس بازگشته‌اند، همچنین مدرسه‌های زیادی نیز نوسازی و ساخته شده است و از طرفی طبق اعلام وزیر آموزش‌و‌پرورش قرار است شیر رایگان به دانش‌آموزان مقطع ابتدایی ارائه می‌شود. مراسم ملی جشن شکوفه‌ها دیروز با حضور وزیر آموزش‌وپرورش، معاون آموزش ابتدایی، معاون پارلمانی آموزش‌وپرورش و مدیرکل آموزش وپرورش شهر تهران در دبستان دخترانه زهرا مردانی در منطقه ۱۰ تهران برگزار شد. رضا مرادصحرایی، وزیر آموزش‌و‌پرورش در این مراسم اظهار کرد: مدارس و دانش‌آموزان تصویر آینده ایران هستند، اگر این دانش‌آموزان با امید، شاد و باانگیزه و با اعتماد به نفس باشند، کشور به سمت درستی پیش می‌رود. وی افزود: از معلمان می‌خواهیم ایمان به خدا، امید، اعتماد به نفس، عشق به پرچم ایران، خردورزی و عزت‌ نفس را به دانش‌آموزان بیاموزند تا بیاموزند چه زمانی نه بگویند. وزیر آموزش‌و‌پرورش ادامه داد: همچنین معلمان باید شهدا و فداکاری آنها را برای دانش‌آموزان بازگو کنند چراکه شهدا برای آسایش این کودکان به جنگ رفته و به شهادت رسیدند. صحرایی خطاب به معلمان گفت: بازی را حتی در کلاس درس نباید از دانش‌آموزان بگیریم، دانش‌آموز باید هر روز با عشق به مدرسه بیاید و آموزش هم با بازی انجام شود و خانواده‌ها باید در آموزش هم مشارکت داشته باشند. وی یادآور شد: تصمیم بر این است دانش‌آموزان در 3 سال اول ابتدایی یک معلم داشته باشند که به نوعی مادر دوم آنها محسوب شود. علیرضا کریمیان، مدیرکل آموزش‌و‌پرورش شهر تهران نیز در این مراسم اظهار کرد: آموزش‌و‌پرورش شهر تهران سال گذشته آموزش اولیا را مورد توجه قرار داد، امسال هم بیش از ۱۲۰ هزار نفر از والدین آموزش دیدند. وی افزود: معاونت ابتدایی به 3 محور اساسی دانش‌آموز، اولیا و معلمان می‌پردازد. می‌خواهیم این 3 رکن را در همه برنامه‌ها مورد توجه قرار دهیم به همین دلیل در حوزه ابتدایی موفقیت‌های چشمگیر داشتیم. مدیرکل آموزش‌و‌پرورش شهر تهران ادامه داد: آموزش خانواده و والدگری در عصر دیجیتال مد نظر است و با سازمان پژوهش برای تولید محتوای مجلات رشد همکاری داشتیم. زنگ شکوفه‌ها در این مراسم به صورت نمادین یک‌بار توسط یک دانش‌آموز و بار دیگر توسط وزیر آموزش‌و‌پرورش ساعت ۱۱:۰۲ دقیقه نواخته شد. همچنین در این مراسم از خانواده‌های شهدا علی‌وردی و محمودوند تجلیل شد و نخستین شماره ماهنامه تربیتی با عنوان «مهر از افق دمید» در میان والدین دانش‌آموزان پخش شد.
* مدارس سراسر کشور از اول مهر دایر هستند
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش‌و‌پرورش گفت: شروع سال تحصیلی دانش‌آموزان همیشه از اول مهر بوده است و امسال نیز مدارس از اول مهر دایر هستند. معصومه نجفی‌پازوکی، معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش‌و‌پرورش با تأکید بر اینکه شروع سال تحصیلی از اول مهر است، اظهار کرد: زنگ اول مهر با حضور رئیس‌جمهور و وزیر آموزش‌و‌پرورش در اول مهر نواخته می‌شود. وی با تأکید بر اینکه شروع سال تحصیلی و مدارس همیشه از اول مهر بوده است، افزود: جشن‌های مهدویت از سوم مهر برگزار می‌شود. نجفی با بیان اینکه امسال نزدیک به 9 میلیون دانش‌آموز ابتدایی در مدارس تحصیل می‌کنند، گفت: تعداد دانش‌آموزان کلاس اولی حدود یک میلیون و 700 هزار نفر است. وی درباره ثبت‌نام دانش‌آموزان متولد مهر هم بیان کرد: دیروز در مصوبه‌ای مقرر شد در صورتی که دانش‌آموز گواهی پیش 2 داشته باشد و مدرسه مدنظر هم ظرفیت داشته باشد، این کودکان در پایه اول ثبت‌نام شوند.  معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش‌و‌پرورش تصریح کرد: این قانون فقط برای امسال است و دیگر دانش‌آموزان متولد مهر در پایه اول در مدارس ثبت‌نام نمی‌شوند.
* آموزش به روش «نظام‌دوری» از مهر امسال
۹۰ درصد جمعیت رسیده به سن تحصیل در مقطع اول ابتدایی، در مدارس ثبت‌نام کرده‌اند؛ در طول سال تحصیلی نیز فرآیند ثبت‌نام همچنان ادامه دارد تا هیچ دانش‌آموزی از تحصیل باز نماند. 
همچنین امسال قرار است ۶۴۰ کلاس درس در پایه اول ابتدایی، آموزش خود را با «نظام‌دوری» پیش ببرند، به این معنا که دوره اول ابتدایی خود به ‌عنوان یک نظام در نظر گرفته می‌شود و معلم اول ابتدایی این دانش‌آموزان، در کلاس دوم و سوم نیز به همین دانش‌آموزان درس می‌دهد و در واقع معلم این دانش‌آموزان تا سوم دبستان تغییر نمی‌کند.
هدف از این کار، برقراری ارتباط عاطفی و نزدیکی دانش‌آموزان با معلم و ایجاد شناختی کافی نسبت به دانش‌آموزان برای معلم به ‌منظور کیفیت‌بخشی به آموزش و نیز کشف استعداد دانش‌آموزان عنوان شده است.
***
بازگشت شیر رایگان به مدارس
وزیر آموزش‌و‌پرورش روز گذشته از بازگشت ۷۰ هزار نفر به تحصیل با اجرای طرح شهید محمودوند خبر داد و گفت: امیدواریم امسال نیز ۵۰ هزار نفر را به تحصیل بازگردانیم. رضامراد صحرایی دیروز همچنین در حاشیه جلسه هیات دولت و در جمع خبرنگاران گفت: تمام دانش‌آموزان مقاطع ابتدایی سراسر کشور ۲ بار در هفته شیر رایگان دریافت خواهند کرد. وی با بیان اینکه برنامه‌ریزی برای جمع‌آوری مدارس کانکسی در حال انجام است، ادامه داد: بیش از هزار مدرسه از این نوع جمع‌آوری شده و امیدوارم سال آینده هم همین مقدار را جمع‌آوری کنیم. وزیر آموزش‌و‌پرورش همچنین گفت: ۲۰ هزار مدرسه در طرح شهید عجمیان شاداب‌سازی شد و در اختیار دانش‌آموزان قرار گرفت. در طرح شهید محمودوند هم ۲۳۴ هزار دانش‌آموز شناسایی شدند و ۷۰ هزار نفر به تحصیل بازگشتند که پیش‌بینی می‌کنم امسال هم ۵۰ هزار نفر را به تحصیل بازگردانیم.

Page Generated in 0/0086 sec