printlogo


کد خبر: 267190تاریخ: 1402/6/30 00:00
ابعاد جدید از تعهدات امنیتی ایران و عراق
استرداد 38 تجزیه‌طلب

گروه سیاسی: عزم ایران برای برخورد با گروهک‌های تروریستی تجزیه‌طلب جدی‌ است و به نظر می‌رسد انتظارات کشورمان برای مقابله با فعالیت‌های ناامنی‌ساز این گروه‌ها فراتر از خلع سلاح و اخراج آنها از نزدیکی مرزهای مشترک با اقلیم کردستان عراق باشد. در همین رابطه درخواست ایران برای استرداد 38 نفر از اعضای گروهک تروریستی، موید این امر است.
* ابعاد جدید توافقنامه امنیتی تهران - بغداد
در روزهای پایانی اسفند سال قبل جمهوری اسلامی ایران و عراق توافقنامه‌ای امنیتی امضا کردند. طبق این توافقنامه، عراق متعهد شد در مدت زمان 6 ماه تا 28 شهریورماه نسبت به خلع سلاح و تخلیه مقرهای گروهک‌های تروریستی تجزیه‌طلب ضدایرانی از نزدیکی مرزهای کشورمان اقدام کند. به همین خاطر در روزهای گذشته عراق برای اجرایی شدن این توافقنامه، گام‌های قابل توجهی برداشت. چنانکه در چند روز منتهی به 28 شهریور، شاهد تخلیه مقرهای اصلی گروهک‌های تروریستی حزب دموکرات کردستان، کومله و پژاک و انتقال آنها به اربیل بودیم. اما به نظر می‌رسد تعهدات عراق نسبت به برخورد با گروهک‌های تروریستی بیش از خلع سلاح آنهاست و دولت عراق برای جلب رضایت ایران و اجرای کامل توافقنامه مورد اشاره باید اقدامات بیشتری انجام دهد. در جریان سفر معاون امور بین‌الملل قوه‌ قضائیه به عراق و دیدار و گفت‌وگو با مقام‌های عالی قضایی عراق، کاظم غریب‌آبادی با استناد به موافقت‌نامه‌های همکاری قضایی، از جمله استرداد مجرمان میان ۲ کشور و توافقات حاصله در نشست امنیتی بین ۲ کشور در اسفندماه ۱۴۰۱، درخواست‌های قضایی برای استرداد ۳۸ نفر از اعضای اصلی و سران گروهک‌های تروریستی مانند کومله، دمکرات، پژاک، خبات و پاک را به فائق زیدان تحویل داد و خواهان استرداد هرچه سریع‌تر آنها به ایران برای محاکمه و اجرای عدالت شد. 
معاون امور بین‌الملل قوه ‌قضائیه در این دیدار همچنین گفت درخواست‌های دیگری نیز برای استرداد به شورای‎عالی قضایی عراق ارسال خواهد شد. برابر صورت‌جلسه مشترکی که به امضای دستگاه قضایی دو کشور رسیده است، طرفین ضمن محکوم کردن جنایات گروهک‌های تروریستی از جمله منافقین، داعش، گروه‌های تکفیری، کومله، دمکرات، پژاک، خبات و پاک با تاکید بر عزم جدی نظام‌های قضایی ۲ کشور بر مقابله با تروریسم در تمامی ابعاد و اشکال آن همچنین با یادآوری تهدیدات ناشی از گروهک‌های تروریستی علیه امنیت ۲ کشور و آسیب‌های ناشی از فعالیت‌های آنها علیه مردم، نسبت به این موارد تفاهم کردند: کشف جرایم گروهک‌های تروریستی و اعضای آنها، تعقیب متهمان، انجام تحقیقات کامل، رسیدگی قضایی و صدور احکام متناسب با جرایم ارتکابی و اجرای مجازات آنها، انجام اقدامات لازم جهت قرار دادن گروهک‌های تروریستی مزبور در فهرست گروه‌های تروریستی از طریق مراجع قانونی خود و تسریع و تسهیل فرآیند اجرای معاضدت قضایی و استرداد مرتکبان هر نوع اقدام تروریستی اعم از متهمان و محکومان.

Page Generated in 0/0060 sec