printlogo


کد خبر: 267213تاریخ: 1402/7/3 00:00
وزیر امور خارجه در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل ده‌ها دیدار با مقامات مختلف کشورهای جهان داشت
ترافیک دیپلماسی در نیویورک

گروه سیاست ‌خارجی: رئیس دستگاه دیپلماسی ایران در چارچوب «سیاست متوازن خارجی» و نگاه جدید ایران به کشورهای مستقل جهان، دیدارهای زیادی با وزرای خارجه کشورهای اروپایی، آسیایی، آفریقایی، آمریکای لاتین و کشورهای منطقه و همسایه در حاشیه هفتادوهشتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک داشت که نشان‌دهنده شکست سیاست انزوای ایران در مجامع بین‌المللی است. 
حسین امیرعبداللهیان در ادامه دیدارهای رسمی خود در نیویورک با مقامات و روسای دستگاه‌های دیپلماسی کشورهای مختلف جهان ده‌ها ملاقات داشت و روابط دوجانبه و همچنین مواضع ایران درباره مباحث مختلف را بازگو کرد. وزیر امور خارجه در دیدار همتای ارمنستانی خود در نیویورک درباره مسائل مربوط به حوادث اخیر قره‌باغ گفت: قره‌باغ را بخشی از جمهوری آذربایجان می‌دانیم ولی اختلافات باید از طریق سیاسی و‌ گفت‌وگو حل‌وفصل شود و هیچ‌گونه تغییر راهبردی در منطقه نباید رخ دهد. 
همچنین وزیر امور خارجه درباره دیدارش با همتای عراقی در نیویورک‌ گفت: فؤاد حسین تأکید کرد همه گروه‌های مسلح (تروریست) موجود در اقلیم کردستان عراق به ۵ اردوگاه منتقل شده‌اند و خلع سلاح آنها طبق موافقتنامه امنیتی انجام می‌شود. یکی از مهم‌ترین دیدارهای وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران اما با مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی در نیویورک بود. در این دیدار که در محل اقامت امیرعبداللهیان در نیویورک انجام شد، علی باقری، معاون سیاسی وزیر امور خارجه و مذاکره‌کننده ارشد ایران و همچنین «انریکه مورا» معاون مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی هم حضور داشتند. همچنین علی باقری در حاشیه هفتادوهشتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک با مدیران سیاسی 3 کشور اروپایی عضو برجام (انگلیس، فرانسه و آلمان) دیدار و گفت‌وگو کرد. 
معاون وزیر امور خارجه پیش‌تر از برگزاری نشست‌ با طرف‌های مذاکره‌کننده در برجام خبر داده و گفته بود: در حاشیه مجمع عمومی در نیویورک تاریخ‌هایی را برای مذاکره با دست‌اندرکاران مذاکرات تعیین کرده‌ایم‌. وی سه‌شنبه شب هفته گذشته در این باره اعلام کرد: «در ادامه نشست‌های قبلی، با مدیران سیاسی فرانسه، آلمان و انگلیس در نیویورک دیدار کردم. ما طیفی از موضوعات مورد علاقه 2 طرف از جمله مذاکرات رفع تحریم‌ها را مورد بحث قرار دادیم». طرف اروپایی در این نشست ضمن ابراز خرسندی از توافقات اخیر از جمله درباره تبادل زندانیان میان ایران و آمریکا، در جریان همکاری‌های جمهوری اسلامی ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و همچنین ارزیابی طرف ایرانی از گفت‌وگوهای سیاسی با 3 کشور اروپایی قرار گرفت. در این نشست بر اهمیت ادامه گفت‌وگوها و اجرای کامل تعهدات توسط همه اعضا و طرف‌های برجام تاکید شد. اتحادیه اروپایی به‌عنوان هماهنگ‌کننده مذاکرات هسته‌ای، آمادگی خود برای پیگیری مجدانه گفت‌وگوها و رایزنی‌های لازم را اعلام کرد. طرفین ابراز علاقه‌مندی کردند بر اساس یک چارچوب مورد توافق، گام‌های اجرایی را برداشته و زمینه تفاهم هر چه بیشتر را فراهم کنند». 
همچنین وزیر امور خارجه دیدارهای جداگانه‌ای با وزرای خارجه قطر، عمان، دبیرکل شورای همکاری خلیج‌ فارس، وزیر خارجه جیبوتی، وزیر خارجه لبنان، وزیر خارجه آفریقای جنوبی، وزیر خارجه امارات عربی متحده، «یان بورگ» وزیر خارجه، امور اروپایی و تجارت مالت، وزیر خارجه اکوادور، رئیس مجمع عمومی سازمان ملل، قائم مقام وزیر خارجه سوریه، وزیر خارجه فیلیپین، «بوی تهانا سون» وزیر خارجه ویتنام، «حسین ابراهیم طه» دبیرکل سازمان همکاری اسلامی، «پیتر سیارتو» وزیر خارجه و تجارت مجارستان، «پارک جین» وزیر خارجه کره‌جنوبی، سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه، «مائورو ویرا» وزیر خارجه برزیل، وزیر خارجه نیجر، «عبدالله جوپ» وزیر خارجه مالی، «فیصل‌بن‌فرحان» وزیر خارجه عربستان سعودی، توبیاس بیلستروم وزیر خارجه سوئد،  «جیحون بایراموف» وزیر خارجه جمهوری باکو، «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل، «دنیس مونکادا» وزیر خارجه نیکاراگوئه، وزیر خارجه اردن و «گیر پدرسون» نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه دیدار و گفت‌وگو کرد. 
همچنین نشست وزرای خارجه کشورهای عضو «روند آستانه» شامل 3 کشور ایران، روسیه و ترکیه به صورت سه‌جانبه و پس از آن با مشارکت «گیر پدرسون» نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل، به صورت چهارجانبه به میزبانی وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک برگزار شد. گفتنی است در سفر امیرعبداللهیان به نیویورک، جمهوری اسلامی ایران و مالدیو در بیانیه‌ای از سرگیری روابط دیپلماتیک خود را از اول مهر‌ماه اعلام کردند. 
همچنین وزیر امور خارجه ایران در دیدار وزیر خارجه سوئد با اشاره به چند بار گفت‌وگوی تلفنی مشترک با همتای سوئدی طی ماه‌های گذشته گفت: موضوعات مهمی برای گفت‌وگو و تبادل نظر در حوزه‌های مختلف داریم اما مهم‌ترین موضوع، تداوم اهانت به قرآن کریم در کشور شماست. وی با اشاره به جریحه‌دار شدن احساسات ۲ میلیارد مسلمان جهان از اهانت‌های مکرر به قرآن کریم در کشور سوئد افزود: دفاع از ارزش‌های سوئد به قیمت نادیده گرفتن ارزش‌های ۲ میلیارد مسلمان جهان قابل پذیرش نیست، لذا می‌خواهیم بر اهمیت و ضرورت مسؤولیت‌پذیری و پاسخگویی دولت سوئد در این زمینه تاکید کنیم. وزیر امور خارجه تصریح کرد: در موضوع تبادل سفرا منتظر یک اقدام خوب درباره قرآن کریم در کشور سوئد هستیم. امیرعبداللهیان همچنین با اشاره به وضعیت «حمید نوری» شهروند ایرانی زندانی در سوئد گفت: هیچ تردیدی نیست که پشت پرونده آقای نوری منافقین هستند که دست‌شان به خون هزاران شهروند ایرانی آلوده است و انتظار ما آن است دولت سوئد در مرحله تجدیدنظر تصمیم عاقلانه و شجاعانه بگیرد و او آزاد شود. وزیر امور خارجه ایران با اشاره به اینکه تاریخ روابط 2 کشور ایران و سوئد مملو از همکاری است، گفت: ما برای همکاری‌های مثبت و سازنده در زمینه‌های مختلف آمادگی داریم. وزیر خارجه سوئد نیز در این دیدار گفت: اسلام‌هراسی نزد دولت سوئد جایی ندارد و ما طرفدار بردباری دینی هستیم. وی تمایل کشورش را به تداوم گفت‌وگو و همکاری با ایران اعلام کرد. وی درباره برخی موضوعات کنسولی مورد نظر کشورش گفت‌وگو کرد. 
همچنین رئیس دستگاه دیپلماسی در دیدار دبیرکل سازمان ملل با اشاره  به تبادل زندانیان با آمریکا و آزادسازی دارایی‌های مسدود شده ایران در کره‌جنوبی گفت: درباره برجام همواره با شما مشورت‌های خوبی داریم. تبادل پیام‌ها با آمریکا ادامه دارد و طرح سلطان عمان هم‌ همچنان روی میز است و اگر طرف‌های مقابل آماده باشند، ما برای بازگشت به برجام جدی هستیم تا در چارچوب ابتکار عمان، همه طرف‌ها به تعهدات خود در برجام بازگردند. همچنین امیر عبداللهیان در دیدار با فرحان وزیر خارجه عربستان بر ضرورت فعال‌سازی خطوط حمل‌و‌نقل هوایی و دریایی بین 2 کشور به منظور تسهیل روند مسافرت و تجارت بین دو کشور تاکید کرد. وی همچنین ایده پیشنهادی جمهور اسلامی ایران برای تشکیل مجمع گفت‌وگو و همکاری بین ۸ کشور شمال و جنوب خلیج‌ فارس را مورد تاکید قرار داد. فیصل بن فرحان نیز در این دیدار سرعت روند پیشرفت امور در روابط 2 کشور از زمان انتشار اعلامیه از سرگیری روابط را رضایت‌بخش خواند و گفت: علاوه بر آن افق‌های جدیدی نیز باز کرده‌ایم. وی ضمن اعلام تمایل کشورش برای تقویت همکاری‌های دوجانبه و اجرای ایده‌های مطرح شده، دیدار سران را زمینه‌ساز افزایش سرعت روند همکاری‌ها ارزیابی کرد. 

Page Generated in 0/0054 sec