printlogo


کد خبر: 267214تاریخ: 1402/7/3 00:00
دور دنیا

رونمایی از جدیدترین تسلیحات راهبردی یمن
رژه نظامی باشکوه ارتش و نیروهای مسلح یمن صبح پنجشنبه ۲۱ سپتامبر به مناسبت نهمین سالروز انقلاب ۲۱ سپتامبر در این کشور برگزار شد. وبگاه شبکه المسیره با انتشار این خبر گزارش داد: «مهدی المشاط» فرمانده کل نیروهای مسلح یمن خود را به میدان این رژه نظامی در میدان «السبعین» صنعا رساند و یگان‌ها و تشکیلات مختلف ارتش یمن در این رژه بزرگ و باشکوه نظامی شرکت کردند. بر اساس این گزارش، در این رژه نظامی نیروهای مسلح یمن از زرادخانه خود مجهز به تسلیحات پیشرفته، راهبردی و جدید رونمایی کردند. همچنین برای نخستین‌بار طی چند سال اخیر در این رژه نظامی هواپیماهای نیروی هوایی یمن نیز به نمایش گذاشته شد. نیروهای مسلح یمن، همچنین با به نمایش گذاشتن تمثالی از قرآن کریم، بر تمسک خود به مصحف شریف و محکومیت هرگونه هتک حرمت آن تاکید کردند. هر ساله نیروهای مسلح یمن در سالروز انقلاب ۲۱ سپتامبر، یک رژه نظامی باشکوه در پایتخت برگزار می‌کنند. در رژه نظامی بزرگ سال گذشته که به مناسبت هشتمین سالروز انقلاب مردمی یمن برگزار شد از انواع موشک‌های راهبردی بالستیک و کروز، پهپادها و موشک‌های زمین به هوا و موشک‌های نیروی دریایی رونمایی شد. موشک‌های «حاطم»، «فلق»، «حیدر»، «البحرالاحمر»، «معراج» و «قدس۳» از جمله موشک‌های رونمایی شده در این رژه بود. به گزارش المسیره، در رژه نظامی پنجشنبه گذشته، نیروهای «الصاعقه»، نیروهای امنیتی و ویژه دستگاه امنیت مرکزی، النجده و حمایت از تاسیسات و زیرساخت‌های یمن نیز حضور داشتند. در این رژه قایق‌های نظامی از نوع «ندیر» و «عاصف۱»، «عاصف ۲»، «عاصف ۳»، «ملاح»، «طوفان ۱»، «طوفان ۲» و «طوفان ۳» و میان‌های دریایی بومی از جمله «مسجور»، «عاصف» و «اویس» به نمایش گذاشته شد. بر اساس این گزارش، در این رژه نظامی برای نخستین‌بار از مین‌های دریایی بومی از نوع «ثاقب»، «کرار»، «مجاهد ۱»، «مجاهد ۲» و «مجاهد ۳» رونمایی شد. به گزارش رسانه‌های یمنی، در این رژه باشکوه نظامی از موشک‌های پیشرفته دریایی از جمله موشک روبیج و موشک‌های بالستیک «فالق» و «مندب‌۱» رونمایی شد و نیروهای مسلح یمن برای نخستین‌بار موشک کروز «سجیل» با سوخت جامد را به نمایش گذاشتند. بر اساس این گزارش، نیروهای یمنی همچنین از موشک دریایی جدید کروز «صیاد» که با سوخت جامد و مایع کار می‌کند و رادارها قادر به کشف و رهگیری آن نیستند، رونمایی کردند.
به نوشته المیادین، موشک‌های از نوع «معراج» و «برق ۱» که برد آن به ۵۰ کیلومتر می‌رسد، موشک «برق ۲»، «فاطر ۱»، «صدر ۱» و «صقر ۲» نیز در رژه نظامی پنجشنبه گذشته صنعا به نمایش گذاشته شد. نیروهای مسلح یمن همچنین از پهپادهای «خاطف ۲»، «قاصف k۲ و رقیب»، «صماد ۱» و «وعید ۱» که مجهز به کلاهک جنگی شدیدالانفجار است و شهاب که برد آن به هزار کیلومتر و پهپاد عمودپرواز مرصاد، «صماد ۳» که برد آن به ۱۸۰۰ کیلومتر می‌رسد و «وعید ۲» که برد آن به ۲ کیلومتر می‌رسد، رونمایی کرد. یگان موشکی نیروهای مسلح یمن در این رژه از موشک‌های زمین به زمین «توشکا» و «زلزال ۳» و موشک‌های «قاسم» و
«بدر ۱»، «بدر ۲» و «بدر ۳» استفاده کرد و برای نخستین‌بار از موشک‌های بدر ۴، قدس ۴، طوفان، میون، تنکیل و مطیع رونمایی کرد. همچنین از موشک‌های «سعیر» و «البحرالاحمر» و «قدس ۴»، موشک‌های بالستیک «کرار»، «قاهر۱»، «قاهر ۲» و موشک‌های بالستیک جدید و نقطه‌زن «عقیل» رونمایی شد.
***
۱۲۰ هزار ارمنی قره‌باغ را ترک می‌کنند
«داوید بابایان» مشاور «ساموئل شهرامانیان» رئیس ارامنه قره‌باغ کوهستانی دیروز یکشنبه در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز، تصریح کرد ۱۲۰ هزار نفر از قومیت ارامنه قره‌باغ قصد دارند این منطقه را ترک کنند، زیرا تمایل ندارند بخشی از جمهوری آذربایجان باشند و نگران پاکسازی قومیتی هستند. ارامنه قره‌باغ کوهستانی، قلمرویی که جامعه بین‌الملل به عنوان بخشی از جمهوری آذربایجان به رسمیت می‌شناسد از زمان فروپاشی جماهیر شوروی از کنترل باکو خارج شده بود، مجبور شدند ۲۰ سپتامبر (۲۹ شهریورماه)، یک روز پس از عملیات نظامی برق‌آسای ارتش جمهوری آذربایجان در این منطقه، اعلام آتش‌بس کنند. جمهوری آذربایجان می‌گوید حقوق ارامنه قره‌باغ کوهستانی را تضمین می‌کند و این منطقه را با جمهوری آذربایجان ادغام می‌کند اما رهبری ارامنه قره‌باغ به رویترز گفته‌ است آنها قصد ترک این منطقه را دارند. با این‌حال باکو به طور مکرر هرگونه قصدی برای آزار دادن ارامنه قره‌باغ کوهستانی را رد می‌کند. بابایان در این باره به رویترز گفت: «مردم ما نمی‌خواهند به عنوان بخشی از آذربایجان زندگی کنند. 99.9 درصد ترجیح می‌دهند سرزمین‌های تاریخی‌مان را ترک کنند». وی ادامه داد هنوز مشخص نیست چه زمانی ارامنه قره‌باغ از گذرگاه لاچین که این منطقه را به ارمنستان متصل می‌کند، عبور خواهند کرد. بابایان ادامه داد: «سرنوشت مردم بیچاره ما به عنوان یک بی‌آبرویی و ننگ برای مردم ارمنستان و برای کل جهان متمدن ثبت خواهد شد. آنهایی که مسؤول سرنوشت ما هستند، یک روز مجبور خواهند بود در محضر خدا پاسخگوی گناهان‌شان باشند». جمهوری آذربایجان گفته است ارامنه قره‌باغ کوهستانی در صورت تمایل می‌توانند این منطقه را ترک کنند و «نیکول پاشینیان» نخست‌وزیر ارمنستان گفته است تا زمانی که امنیت ارامنه قره‌باغ در این منطقه به خطر نیفتد، آنها همچنان در این منطقه باقی خواهند  ماند. بر اساس این گزارش قرار بود تخلیه منطقه قره‌باغ کوهستانی برای آن دسته از افرادی که نیازمند استفاده از امکانات درمانی و پزشکی هستند، روز گذشته انجام شود. طبق این گزارش، هزاران نفر از ارامنه قره‌باغ کوهستانی روز شنبه را بدون غذا گذراندند. مقام‌های ارامنه قره‌باغ تصریح کردند ۱۵۰ تن محموله بشردوستانه از سوی روسیه و ۶۵ تن آرد از سوی کمیته بین‌المللی صلیب سرخ وارد منطقه قره‌باغ شده است.

Page Generated in 0/0043 sec