printlogo


کد خبر: 267217تاریخ: 1402/7/3 00:00
با مدال طلای میرزازاده، کاروان کشتی فرنگی ایران نایب‌قهرمان جهان شد
تانک بختیاری

دیروز قبل از برگزاری مسابقات روز پایانی کشتی فرنگی قهرمانی جهان، تیم‌ ملی ایران نایب‌قهرمانی‌اش را مسجل کرد و جمهوری آذربایجان هم موفق به کسب عنوان قهرمانی شد. امین میرزازاده (مدال طلا) علیرضا مهمدی (مدال نقره)، پویا دادمرز و محمدهادی ساروی (مدال برنز) مدال‌آوران کشورمان بودند. نکته مهم مسابقات اما درخشش خیره‌کننده امین میرزازاده بود؛ قهرمان جدید جهان در وزن 130 کیلوگرم فرنگی. او که در بین اهالی کشتی به واسطه قدرت بسیار بالایش به تانک بختیاری معروف است، حالا نخستین شانس کشتی فرنگی ایران برای کسب مدال طلای المپیک 2024 پاریس به شمار می‌رود.
اما این طلا چگونه به دست آمد؟ امین میرزازاده در دور نخست به مصاف ادوارد سوقومونیان از برزیل رفت و به برتری 9 بر صفر رسید و آغازی توفانی داشت. در دیدار دوم میرزازاده به مصاف ویشنیویتسکی از اوکراین رفت و با نتیجه 2 بر یک به پیروزی رسید و به مرحله یک‌چهارم نهایی صعود کرد. میرزازاده در مرحله یک‌چهارم نهایی به مصاف فریدریکاس از لیتوانی رفت و با نتیجه یک - یک به پیروزی رسید و راهی نیمه نهایی شد. در نیمه‌نهایی امین میرزازاده، نایب‌قهرمان جهان با اوسکار پینو هندس، دارنده مدال‌های نقره و برنز جهان از کوبا سرشاخ شد. سنگین‌وزن کشورمان برابر این حریف مطرح کوبایی یک - یک برنده شد تا راهی فینال شود. وی برای کسب مدال طلا به مصاف رضا کایالپ، قهرمان جهان و المپیک از ترکیه رفت. میرزازاده در این مبارزه حساس با نتیجه 2 - 2 پیروز شد تا مدال طلا را از آن خود کند. بر این اساس طلسم غول ترک توسط میرزازاده شکسته شد و قهرمان جدید سنگین‌وزن برای حریفان در المپیک شاخ و شانه کشید. البته از یاد نبریم کوبا یک کشتی‌گیر 42 ساله و به ظاهر بازنشسته در این وزن دارد. لوپر کوبایی صاحب 4 مدال طلای المپیک است و اخیرا تمریناتش را شروع کرده تا خودش را به المپیک پاریس برساند. لوپز که هم‌اکنون پرافتخارترین کشتی‌گیر مرد تاریخ المپیک است، می‌خواهد با پنجمین طلایش تبدیل به دست‌نیافتنی‌ترین کشتی‌گیر همه ادوار تاریخ المپیک شود. اگر لوپز با آمادگی خوب در این سن و سال بتواند به پاریس برسد، میرزازاده ما این فرصت را دارد تا با شکستن طلسم لوپز و کسب مدال طلا، نامش را برای همیشه در این وزن در تاریخ کشتی فرنگی ماندگار کند. البته باید منتظر ماند و دید لوپز قادر به رساندن خودش به آن مسابقات هست؟ 
* ساروی: یک لحظه کشتی از دستم در رفت و غافلگیر شدم
ملی‌پوش فرنگی ایران می‌گوید از کسب مدال برنز مسابقات جهانی رضایت دارد. در جریان رقابت‌های کشتی فرنگی قهرمانی ۲۰۲۳ جهان در بلگراد، محمدهادی ساروی به مصاف ابوبکر خاسلاخانو از بلاروس رفت که در پایان این مبارزه، ملی‌پوش کشتی ایران موفق شد به برتری ۴ بر یک برسد تا به مدال برنز وزن ۹۷ کیلوگرم جهان دست یابد و کشتی فرنگی ایران را صاحب دومین سهمیه المپیک کند. ساروی پس از کسب مدال برنز جهانی گفت: برنامه‌ریزی من برای این مسابقات چیز دیگری بود. خدا را شکر توانستم مدال برنز را کسب کنم و این مدال را به همه افرادی که به من کمک کردند، خانواده عزیزم و مردم ایران تقدیم می‌کنم. امیدوارم با کسب این مدال توانسته باشم دل‌شان را شاد کنم. ممنونم از همه که تیم ما را دعا کردند و به امید خدا در میدان‌های بعدی هم کشتی‌گیران بتوانند افتخار‌آفرینی کنند. ساروی درباره عدم صعودش به فینال مسابقات جهانی گفت: یک لحظه کشتی از دستم در رفت و غافلگیر شدم. هر چه تلاش کردم نتوانستم به مسابقه برگردم و این اتفاق در کشتی رخ می‌دهد. یک روی کشتی باخت و روی دیگر آن برد است. امیدوارم این اتفاق دیگر نه برای من و نه برای دیگر کشتی‌گیران رخ ندهد. وی درباره عملکرد خود گفت: من و همه بچه‌ها و مربیان تلاش زیادی برای خوشرنگ‌ترین مدال کردیم. در میدان جهانی سعی کردیم مدال‌های خوبی بگیریم. سرنوشت و تقدیر اینطوری بود که مدال برنز بگیرم و خدا را شکر که دست پر بازمی‌گردم.
* میرزازاده فقط طلای المپیک را کم دارد
یک مربی کشتی با اشاره به قهرمانی میرزازاده در وزن ۱۳۰ کیلوگرم مسابقات جهانی مقابل رضا کایالپ از ترکیه گفت: کایالپ دارنده ۱۲ مدال جهان و المپیک است و کلا مردم ترکیه روی طلای سنگین‌وزن حساسیت خاصی دارند اما میرزازاده توانست این مدال را از فرنگی‌کار ترکیه بگیرد. ملک‌محمد بویری با تمجید از عملکرد امین میرزازاده که عنوان قهرمانی سنگین وزن جهان را به دست آورد، اظهار کرد: خوشبختانه میرزازاده در این چند سال رو به جلو حرکت کرده و زحمت زیادی برای رسیدن به موفقیت کشیده است و در نهایت قهرمان دنیا شد. این فرنگی‌کار خوزستانی دلاوری کرد و با رشادتی که نشان داد نگذاشت مدال طلا به رضا کایالپ از ترکیه برسد.
وی بیان کرد: میرزازاده در تمام رده‌های سنی دنیا قهرمان شده است و حالا فقط مدال طلای المپیک را کم دارد و این امید وجود دارد که مدال طلای سنگین وزن المپیک را هم کسب کنیم. مربی کشتی اهل خوزستان عنوان کرد: خوشبختانه طی یک کار چند ساله توسط هیات کشتی خوزستان و مربیان سازنده استان، امسال خوزستان بیشترین نفرات را در جهانی صربستان داشت. البته خوزستان یک مدال طلای المپیک کم دارد و امیدوارم فرنگی‌کاران خوزستانی به کار خود ادامه دهند تا در آینده مدال المپیک را هم داشته باشیم. همچنین جا دارد از حمایت‌های خوب آقای جمالپور، رئیس هیات کشتی خوزستان تقدیر کنم و امیدوارم سایر مسؤولان استان نیز به کمک هیات کشتی خوزستان و ورزشکاران این هیات بیایند تا کشتی خوزستان آینده درخشانی داشته باشد.

Page Generated in 0/0081 sec