printlogo


کد خبر: 267223تاریخ: 1402/7/3 00:00
اعزام تیم صحت‌سنجی ایران به مناطق مرزی با اقلیم کردستان درباره وضعیت تروریست‌ها
مهلت چندروزه به عراق

گروه سیاسی: در روزهای پایانی شهریورماه، دولت عراق اقداماتی را در راستای اجرای تعهدات امنیتی خود با ایران انجام داد. همزمان با پایان موعد مشخص شده از سوی ایران، طرف عراقی تخلیه مقرهای گروهک‌های تروریستی از نزدیکی مرزهای ایران را آغاز کرد. مقامات عراقی در طول روزهای گذشته چند بار اعلام کردند تعهدات امنیتی این کشور در مواجهه با گروهک‌های تروریستی تجزیه‌طلب ضدایرانی اجرا شده است اما مقامات سیاسی و نظامی کشورمان نظر دیگری دارند.
در همین رابطه رئیس ستادکل نیروهای مسلح ایران روز جمعه گذشته در گفت‌وگویی تلویزیونی که در حاشیه رژه نیروهای مسلح انجام شد، اظهار کرد: قرارمان این بود که این گروهک‌ها ۲۸ شهریورماه به طور کامل خلع‌سلاح شده باشند اما آنچه در این مهلت 6 ماهه رخ داد، این بود که فقط قدری از مرزهای کشور ما فاصله گرفته‌اند. سرلشکر پاسدار محمد باقری ضمن قدردانی از آغاز تلاش‌های دولت عراق برای خلع‌سلاح گروهک‌های تروریستی در اقلیم شمال عراق تصریح کرد: آنچه در متن قرارداد دبیران شورای عالی امنیت 2 کشور آمده، کاملا باید انجام شود. وی ادامه داد: رئیس‌جمهور محترم فرمودند در کل منطقه اقلیم و همه عراق، نیروهای تجزیه‌طلب تروریست مسلح نباید حضور داشته باشند. این تروریست‌ها باید به طور کامل خلع‌سلاح شده و از عراق اخراج شوند.
سرلشکر باقری بیان کرد:‌ رئیس‌جمهور گفتند نیروهای مسلح چند روزی مهلت بدهند و صبر کنند، ما برای چند روز صبر خواهیم کرد و تیم‌های ناظر را به این منطقه می‌فرستیم تا بررسی کنند آیا این خلع سلاح به طور کامل انجام شده است یا خیر. رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در پایان خاطرنشان کرد:‌ پس از این اتفاق برای چگونگی اقدام خود تصمیم می‌گیریم.
پیش از این نیز محمدکاظم آل‌صادق سفیر ایران در بغداد در گفت‌وگو با شبکه خبری العالم تصریح کرده بود: شاهد اراده‌ای جدی از سوی دولت مرکزی و منطقه کردستان عراق برای اخراج گروه‌های مسلح از مقرهای مرزی‌شان هستیم. ما مساله خلع‌سلاح گروه‌های تروریستی را در سایه توافقنامه امنیتی با عراق پیگیری می‌کنیم. یک تیم مشترک از ایران و عراق به منظور ارزیابی نتایج این توافق میان ۲ کشور عازم منطقه کردستان می‌شود.

Page Generated in 0/0064 sec