printlogo


کد خبر: 267238تاریخ: 1402/7/3 00:00
بیانیه ضدایرانی نشست آمریکا و شورای همکاری خلیج‌فارس درباره تمامیت ارضی ایران با سکوت جریان غرب‌گرای داخلی همراه بود
هم آمریکا غلط کرد، هم اصلاح‌طلبان

گروه سیاسی: وزیران خارجه شورای همکاری خلیج‌ فارس و آمریکا دوشنبه ۲۷ شهریور، در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد به اقدام قانونی و تلافی‌جویانه ایران در تعلیق فعالیت برخی بازرسان آژانس، با صدور بیانیه‌ای واکنش نشان دادند و خواستار همکاری تهران با این آژانس شدند. به گزارش رویترز، دبیرکل و وزیران خارجه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج ‌فارس و آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا طی این نشست با صدور بیانیه‌ای، مواضع ضدایرانی خود را ادامه داده و حول چند مساله نظیر همکاری با آژانس و همچنین جزایر سه‌گانه اظهارات خود را بیان داشتند. 
به گزارش پایگاه خبری النهار، این بیانیه پس از نشست وزرای خارجه کشورهای شورای همکاری خلیج‌ فارس، وزیر خارجه آمریکا و «جاسم البدیوی» دبیرکل این شورا در نیویورک صادر شد.
ایران اخیرا از ورود تعدادی از بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که مسؤولیت نظارت بر فعالیت‌های هسته‌ای تهران را دارند، ممانعت به عمل آورد؛ اقدامی که «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی آن را «نامناسب و بی‌سابقه» توصیف کرد.
علاوه بر بند اول این بیانیه که در آن نکات بی‌اساسی پیرامون «اشاعه پهپاد» و «بی‌ثبات‌سازی منطقه توسط ایران» مطرح شده، در بند دوم بیانیه نیز اظهارات جدید و نادرستی آمده است. در این بند از بیانیه، وزرای خارجه شورای همکاری خلیج‌ فارس و آمریکا حمایت‌شان را از دعوت امارات عربی متحده برای نیل به حل مسالمت‌آمیز اختلاف بر سر 3 جزیره تنب بزرگ و تنب کوچک و بوموسی از طریق مذاکرات دوجانبه یا رجوع به دیوان بین‌المللی دادگستری و مطابق قواعد حقوق بین‌الملل از جمله منشور ملل متحد مورد تاکید قرار داده و عملا از مواضع امارات عربی متحده ناظر به این جزایر حمایت کردند. در راستای این اظهارات بی‌اساس اما عصر روز پنجشنبه ۳۰ شهریور ۱۴۰۲ کاردار سفارت سوییس در تهران (در غیاب سفیر) به عنوان حافظ منافع آمریکا در ایران به وزارت امور خارجه فراخوانده شد و مراتب اعتراض شدید و محکومیت جمهوری اسلامی ایران نسبت به این موضع نسنجیده و اقدامات تحریک‌آمیز دولت آمریکا به وی ابلاغ شد.
در این احضار، تصریح شد جمهوری اسلامی ایران مصمم به دفاع از تمامیت سرزمینی و حفاظت از امنیت و منافع خود در برابر هرگونه تهدید دولت آمریکا در ارتباط با امنیت دریانوردی و کشتیرانی تجاری است و تدابیر لازم را در این باره برای تأمین منافع ملی خود اعمال خواهد کرد.
همچنین تاکید شد جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر رویکرد مسؤولانه و هوشمندانه خود برای حفظ امنیت و استقرار در منطقه به آمریکا اجازه نخواهد داد با استمرار سیاست ایران‌هراسی به چپاول ثروت و منابع منطقه ادامه دهد. کاردار سوییس نیز اعلام کرد مراتب را فوراً به دولت آمریکا منعکس خواهد کرد.
* سکوت خائنانه غرب‌گراها
به چند ماه قبل بازگردیم؛ همان زمانی که وزرای خارجه شورای همکاری خلیج‌ فارس و روسیه در مسکو نشستی داشتند؛ نشستی که در بیانیه پایانی‌اش خواستار «حل مسالمت‌آمیز مناقشه جزایر سه‌گانه ایران» از سوی طرفین درگیری یعنی جمهوری اسلامی ایران و امارات عربی متحده شد.
در واکنش به این اتفاق و اظهاراتی که توسط وزرای خارجه شورای همکاری خلیج‌ فارس و روسیه بیان شده بود، اصلاح‌طلبان و رسانه‌های ضدانقلاب خارج‌نشین در واکنشی مشترک، مشخصا علیه روسیه مواضع شدیدی اتخاذ کرده و به همین مناسبت، سیاست‌های ایران در قبال روسیه و مناسبات بین ۲ کشور را آماج حملات رسانه‌ای قرار دادند. جریان رسانه‌ای مذکور از همین مفر به وجود آمده، نهایت استفاده را داشته و با طعنه و کنایه علیه دولت جمهوری اسلامی ایران، اتهامات و اکاذیبی را علیه نوع مناسبات بین ایران و روسیه مطرح کرد. کار خاتمه نیافت و این جریانات حتی پا را از فراتر گذاشته و خواستار اخراج سفیر روسیه از ایران هم شدند!
جالب آنکه جمهوری اسلامی ایران و وزارت خارجه دولت سیزدهم، در همان زمان این اقدام شورای همکاری خلیج‌ فارس و روسیه را بشدت محکوم کرده و در همین راستا نیز سفیر روسیه به وزارت امور خارجه احضار شد. 
واکنش ایران به همین جا محدود نشده و حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه با تاکید بر احترام به تمامیت ارضی کشورها، علیه جنگ اوکراین موضع گرفت. همچنین کمال خرازی، رئیس شورای راهبردی روابط خارجی، در دیدار سفیر ژاپن خواستار حل مناقشه بین ژاپن و روسیه درباره جزایر محل اختلاف ۲ کشور شد؛ به علاوه آنکه حتی علی‌اکبر ولایتی، مشاور رهبر معظم انقلاب اسلامی، در یادداشتی مهم، کنایه‌های درشتی در سرزنش کرملین مطرح کرد. 
جملگی این مواضع محکم مقامات جمهوری اسلامی ایران پیرامون تمامیت ارضی کشور، موجب شد تنها پس از مدت زمانی کوتاه  ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه طی صحبت‌های مجازی خود در اجلاس بریکس که از طریق ویدئوکنفرانس پخش می‌شد، از عبارت صحیح «خلیج فارس» استفاده کند. تغییر اظهارات پوتین نسبت به بیانیه وزیر خارجه این کشور نشان می‌داد اکنون، موضع روسیه در قبال مسائل حوزه خلیج‌ فارس (آن هم از زبان بالاترین مقام سیاسی این کشور) به شکلی متفاوت و در عین حال درست مطرح شده است؛ حتی این مساله از سوی ناظران به نوعی عقب‌نشینی و عذرخواهی روسیه از ایران نیز تعبیر شد.
اکنون اما وزرای خارجه شورای همکاری خلیج‌ فارس و آمریکا بیانیه‌ مشترکی منتشر کردند که در آن هم ایران متهم به «تهدید منطقه غرب آسیا» شد و هم در موضعی گستاخانه پیشنهاد شد ادعای امارات در قبال ۳ جزیره ایرانی در دادگاه‌های بین‌المللی پیگیری شود؛ بیانیه‌ای که به مراتب تندتر از بیانیه وزرای خارجه شورای همکاری خلیج‌ فارس و روسیه است. اما در قبال این بیانیه گستاخانه کشورهای عربی و آمریکا، اصلاح‌طلبان و رسانه‌های ضدایرانی خارج از کشور، مطلقا واکنشی نشان نداده و از بروز یک انتقاد یا محکومیت ساده علیه کشورهایی که علیه تمامیت ارضی ایران اظهاراتی بیان داشتند نیز خودداری کردند! 
مشخصا از اپوزیسیون خارج‌نشینی که در ماجرای شورش «زن، زندگی، آزادی» با تروریست‌های تجزیه‌طلب هم‌کاسه‌شده و منشور همبستگی منتشر کردند، توقعی نیست. این جریان وابسته به آمریکا و رژیم صهیونیستی برای غلبه بر جمهوری اسلامی ایران و کاسبی خون خود از مصادیق متعددی چون همراهی و همنوایی با تروریست‌هایی که دشمن شماره یک تمامیت ارضی ایران‌ هستند نیز، نگذشته و با همین دست فرمان حتی واژه‌ منحوس تجزیه را نیز عادی‌سازی می‌کرد. بنابراین مردم ایران از این اپوزیسیون وابسته مطلقا انتظار وطن‌دوستی و ایران‌دوستی نخواهند داشت اما سکوت تاسف‌بار اصلاح‌طلبان و رسانه‌های آنها در قبال موضع آمریکا علیه جزایر ایرانی و تمامیت ارضی ایران نشان داد متاسفانه این جریان نیز اکنون در شرایطی است که با ضدانقلاب مواضع مشترکی در قبال تمامیت ارضی ایران دارد؛ امری که مؤید رفتار خائنانه‌ آنها علیه وطن و تمامیت ارضی ایران بوده و بسان ضدانقلاب، مهر ضدایرانی بودن بر پیشانی‌شان حک خواهد کرد. 
سوای از این سکوت ضدایرانی، موضع متناقض اصلاح‌طلبان، یعنی سکوت اصلاح‌طلبان در قبال بیانیه ضد ایرانی اعراب و وزیر خارجه آمریکا و واکنش رادیکال و پرخاشگرانه آنها در قبال همین موضوع از سوی اعراب و وزیر خارجه روسیه، واقعیتی را آشکار کرد که موضع آنها علیه روسیه و فشار به دولت ایران برای تجدید نظر در روابط با کرملین، در واقع اقدامی در راستای وطن‌دوستی و تعصب ملی نبوده‌، بلکه تلاشی در راستای تامین منافع آمریکا و برای خوشایند کاخ سفید علیه مناسبات فعلی ایران و روسیه است.
در مقایسه با این رفتار ضد ملی اصلاح‌طلبان اما عملکرد وزارت خارجه و مقامات نظام جمهوری اسلامی، هم در قبال بیانیه مشترک وزرای خارجه شورای همکاری خلیج‌ فارس و روسیه و هم در قبال بیانیه مشترک وزرای خارجه این شورا و آمریکا درباره جزایر سه‌گانه ایرانی، مبتنی بر اصل استقلال و دفاع از تمامیت ارضی بوده است. ایران در عین حال که در موضوعات مختلف مواضع و منافع مشترکی با روسیه دارد اما کوچک‌ترین اقدام غیردوستانه از ناحیه روس‌ها ولو یک اقدام نمایشی را تحمل نمی‌کند و نشان داد در موضوع تمامیت ارضی کشور و حفظ حریم خاک خود، ذره‌ای مماشات می‌کند.

Page Generated in 0/0055 sec