printlogo


کد خبر: 267263تاریخ: 1402/7/4 00:00
دور دنیا

مخالفت لاپید با غنی‌سازی اورانیوم توسط عربستان
رهبر اپوزیسیون رژیم صهیونیستی حمایت خود را از توافق عادی‌سازی روابط با عربستان اعلام کرد اما با غنی‌سازی اورانیوم توسط عربستان مخالف است. یائیر لاپید، رهبر اپوزیسیون رژیم صهیونیستی گفت: من از توافق عادی‌سازی روابط با عربستان حمایت می‌کنم. این روند قبلا آغاز شده است اما نباید به عربستان اجازه غنی‌سازی اورانیوم داده شود، چراکه این مساله خطری علیه اسرائیل است و منجر به رقابت تسلیحاتی در خاورمیانه می‌شود. به نقل از میدل ایست نیوز، لاپید در مصاحبه‌ای با شبکه «کان» رژیم صهیونیستی گفت: من از توافق عادی‌سازی روابط با سعودی‌ها حمایت می‌کنم اما اجازه دادن به آنها برای غنی‌سازی اورانیوم ممنوع است. این خطری برای امنیت اسرائیل است. وی افزود: (در این صورت) ترکیه و مصر فورا می‌خواهند وارد فرآیند غنی‌سازی اورانیوم شوند و امارات نیز از توافقی که امضا کرده خارج شده و خواهان غنی‌سازی اورانیوم خواهد شد. لاپید درباره نتایج سفرش به واشنگتن گفت: از طریق مذاکراتی دشوار می‌توان بدون اعطای حق غنی‌سازی اورانیوم به عربستان در خاکش به توافق رسید. وی تاکید کرد که اپوزیسیون رژیم صهیونیستی تا زمانی که این توافق شامل موضوع هسته‌ای نباشد از آن حمایت خواهد کرد. لاپید همچنین خاطرنشان کرد به دولت نتانیاهو نخواهد پیوست. پیش از این نیز تعدادی از کارشناسان و مسؤولان سابق آمریکایی در حوزه هسته‌ای و خاورمیانه از جو بایدن، رئیس‌جمهور این کشور خواستند به عربستان اجازه غنی‌سازی اورانیوم به عنوان بخشی از معامله عادی‌سازی روابط را ندهد. عربستان در ازای توافق عادی‌سازی روابط با تل‌آویو خواهان دستیابی به برنامه هسته‌ای و معاهده دفاعی با آمریکاست. دولت بایدن تلاش می‌کند دستاورد عادی‌سازی روابط میان تل‌آویو و ریاض را قبل از انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا محقق کند.
***
اوو مورالس برای انتخابات ۲۰۲۵ بولیوی نامزد شد
اوو مورالس، سیاستمدار چپ‌گرا که ۴ سال پیش در پی شورش در بولیوی از سمت ریاست‌جمهوری این کشور کناره‌گیری کرد، گفت برای چهارمین بار در انتخابات ۲۰۲۵ نامزد خواهد شد. مورالس در شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر) نوشت: درخواست هوادارانم برای نامزدی مجدد را می‌پذیرم. من هر چیزی را که بتوانم انجام می‌دهم. ما هنوز قدرت داریم. ما با تعدی علیه خود با صداقت و شرافت مقابله خواهیم کرد. مورالس، نخستین رئیس‌جمهوری بومی‌تبار بولیوی و منتقد سرسخت «امپریالیسم» ایالات‌متحده، نخستین بار سال ۲۰۰۶ به عنوان رئیس‌جمهوری این کشور آمریکای لاتین انتخاب شد. در جریان ناآرامی‌های ناشی از اتهامات تقلب در انتخابات به نفع جنبش برای سوسیالیسم، وی سال ۲۰۱۹ مجبور به کناره‌گیری و ترک کشور شد. مورالس بیان کرد برکناری او کودتای سازماندهی شده توسط واشنگتن بوده است. «ینین آنیس»، رئیس‌جمهوری موقت محافظه‌کار سال ۲۰۲۰، مورالس را از کاندیداتوری در انتخابات منع کرد. با این حال، حزب مورالس در انتخابات پارلمانی آن سال پیروز شد و به قدرت بازگشت و لوئیس آرس، وزیر کابینه مورالس، رئیس‌جمهور شد. مقام‌های جدید، رئیس‌جمهور موقت و چندین مقام دیگر را به دلیل نقش داشتن در حوادث سال ۲۰۱۹ به نقض قانون اساسی متهم کردند. آنیس در نهایت به ۱۰ سال زندان محکوم شد. مورالس و آرس از آن زمان بر سر موضوعات مختلف از جمله فساد و پروژه‌های زیربنایی با هم اختلاف داشتند. آرس گفته است دادگاه عالی بولیوی باید تعیین کند آیا مورالس از نظر قانونی مجاز است برای چهارمین دوره ریاست‌جمهوری کاندیدا شود یا خیر.
***
فرانسه از نیجر می‌رود
شورای نظامی نیجر بامداد دوشنبه تاکید کرد خروج نیروهای فرانسوی و خروج سفیر فرانسه از نیجر نشان‌دهنده یک لحظه تاریخی در این کشور است. به گزارش ایسنا به نقل از اسپوتنیک، شورای نظامی نیجر در بیانیه‌ای اعلام کرد: امروز عصر جدیدی را در مسیر حاکمیت نیجر جشن می‌گیریم، زیرا اعلام شد سفیر فرانسه و نیروهای فرانسوی قبل از پایان سال جاری کشور را ترک خواهند کرد. شورای نظامی خروج فرانسه از نیجر را تاکید‌کننده عزم و اراده مردم و بیانگر لحظه‌ای تاریخی برای این کشور دانست. شورای نظامی نیجر افزود: هر کس منافع و اراده کشور را تهدید کند، خواه ناخواه باید کشورمان را ترک کند. این شورا همچنین تاکید کرد نیروهای نو‌امپریالیستی و استعماری در قلمروی نیجر مورد استقبال نیستند. روز یکشنبه امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه پایان همکاری نظامی با نیجر را «به دنبال کودتای نظامی که در ژوئیه گذشته، منجر به برکناری رئیس‌جمهور محمد بازوم شد» اعلام کرد. مکرون افزود: نیجر دیگر کشوری نیست که تمایل به مبارزه با تروریسم داشته باشد. وی در توضیح تصمیم فرانسه برای خارج کردن سفیر و پایان دادن به همکاری نظامی با نیجر نیز تصریح کرد سفیر فرانسه و اعضای هیات دیپلماتیک کشورش در نیجر طی ساعات آتی به کشورشان بازمی‌گردند و نیروهای نظامی تا پایان سال نیجر را ترک خواهند کرد. این تصمیم پس از آن اتخاذ شد که شورای نظامی حاکم در نیجر پرواز هواپیماهای فرانسوی بر فراز آسمان این کشور را ممنوع اعلام کرد. سازمان هواپیمایی غیرنظامی نیجر در بیانیه‌ای در این باره اعلام کرد: حریم هوایی نیجر برای همه پروازهای تجاری داخلی و بین‌المللی به استثنای هواپیماهای فرانسوی یا هواپیماهای اجاره‌ای فرانسه از جمله هواپیماهای متعلق به ناوگان ایرفرانس باز است.

Page Generated in 0/0065 sec