printlogo


کد خبر: 267281تاریخ: 1402/7/4 00:00
اخبار

آب نباید صرف توسعه محصولات کشاورزی‌ غیرراهبردی شود
سخنگوی صنعت آب گفت: تولید سیب در حوضه آبریز دریاچه ارومیه افتخار نیست و صنعت آب کشور معتقد است روند استفاده از آب برای توسعه محصولات کشاورزی‌ غیرراهبردی در حوضه آبریز دریاچه ارومیه باید متوقف شود. عیسی بزرگ‌زاده در واکنش به تولید انبوه سیب در حوضه آبریز دریاچه ارومیه اظهار کرد: متاسفم که نیازهای آبی دریاچه ارومیه صرف تولید محصولات غیر راهبردی کشاورزی می‌شود. وی افزود: آمارها حاکی است ۵۷ درصد مصرف آب کشاورزی در حوضه آبریز دریاچه ارومیه صرف تولید سیب، یونجه و چغندرقند می‌شود. سخنگوی صنعت آب با تاکید بر اینکه تبدیل استانی واقع در حوضه آبریز دریاچه ارومیه به رتبه اول تولید سیب ایران به هیچ‌وجه افتخار نیست، گفت: صنعت آب کشور معتقد است روند استفاده از آب برای توسعه محصولات کشاورزی غیرراهبردی در حوضه آبریز دریاچه ارومیه باید متوقف شود. بزرگ‌زاده تصریح کرد: ایران کشوری کم آب است و آب به عنوان یک عنصر حیاتی باید با حداکثر بهره‌وری زمینه تضمین امنیت غذایی کشور را فراهم کند نه اینکه صرف تولید محصولات آب‌بر و غیرراهبردی شود. پیش‌تر خبر رسیدن استان آذربایجان غربی به رتبه اول تولید سیب کشور در رسانه‌ها منعکس شده و موجی از اعترضات مردمی را به همراه داشت. به عقیده کارشناسان، تغییرات اقلیمی و توسعه کشاورزی و کشت محصولات غیرراهبردی بدون تناسب با ظرفیت‌های حوضه از جمله مهم‌ترین دلایل شکل‌گیری وضع نامطلوب دریاچه ارومیه است.
***
۲۰ هزار واحد مسکونی تا پایان سال تحویل متقاضیان خواهد شد
معاون وزیر راه‌وشهرسازی گفت: طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده قصد داریم تا پایان سال حدود 20 هزار واحد مسکونی تحویل متقاضیان نهضت ملی مسکن دهیم که البته این تصمیم وابسته به آورده متقاضیان است. علیرضا جعفری، مدیرعامل شرکت عمران شهر‌های جدید  ضمن اشاره به اجرای طرح نهضت ملی مسکن در شهر‌های جدید گفت: یکی از وعده‌های دولت سیزدهم اجرای طرح نهضت ملی مسکن در شهر‌های جدید بوده که به تناسب ظرفیت متقاضیان در هر شهر، فعالیت شروع شده است. وی افزود: در حال حاضر با توجه به میزان متقاضیان، ظرفیت بیش از ۲۰۰ هزار واحد مسکونی در سطح کشور فعال شده است که اکثر پروژه‌ها پیشرفت قابل توجهی کرده‌اند. جعفری درباره آورده متقاضیان برای ادامه ساخت پروژه‌های مسکن گفت: پیشرفت تمام پروژه‌های مسکن منوط به تکمیل آورده‌ مردم است، در غیر این صورت سرعت تکمیل و تحویل به کندی پیش خواهد رفت. وی افزود: با توجه به تمهیدات در نظر گرفته شده و همچنین افزایش تسهیلات در رابطه با طرح نهضت ملی مسکن، در تلاشیم تا پایان سال تعداد قابل توجهی از واحد‌های مسکونی را تحویل مردم دهیم. معاون وزیر راه و شهرسازی در پایان گفت: طبق برنامه‌ریزی انجام شده قصد داریم تا پایان سال حدود 20 هزار واحد مسکونی تحویل متقاضیان نهضت ملی مسکن بدهیم که البته تمام این تصمیمات وابسته به آورده متقاضیان است.
***
3 استان جنوبی پرچمدار بیشترین مبادلات تجاری
در 5 ماه نخست سال جاری بیشترین میزان مبادلات تجاری کشور به لحاظ ارزش از طریق گمرکات هرمزگان، بوشهر و خوزستان انجام شده است.  بر اساس اعلام گمرک ایران، در 5 ماه سال جاری استان هرمزگان با انجام تشریفات گمرکی ۲۰ میلیون و ۴۰۰ هزار تن کالا در بخش صادرات و واردات،به ارزش ۱۲ میلیارد و ۷۸۸ میلیون دلار، در رتبه نخست استان‌های کشور قرار گرفت که ۲۹ درصد از وزن و 29.38  درصد از ارزش کل مبادلات کشور را به خود اختصاص داد. این گزارش با اشاره به اینکه گمرکات استان بوشهر و خوزستان در بین گمرکات استان‌های کشور به ترتیب رتبه‌های دوم و سوم بیشترین میزان انجام تشریفات ترخیص گمرکی مبادلات تجاری به لحاظ ارزش را به خود اختصاص داده‌اند، می‌افزاید: در این مدت گمرکات استان بوشهر با انجام تشریفات ترخیص ۱۲ میلیون و ۹۱۲ هزار تن کالا به ارزش ۵ میلیارد و ۴۰۵ میلیون دلار و گمرکات خوزستان با ۱۳ میلیون و ۵۲۷ هزار تن به ارزش ۵ میلیارد و ۳۰۵ میلیون دلار در بین گمرکات کشور بیشترین میزان مبادلات تجاری را به لحاظ ارزش پس از گمرکات استان هرمزگان به خود اختصاص دادند. بر اساس این گزارش، تشریفات گمرکی 18.36 از وزن و 12.42 از ارزش کل مبادلات بازرگانی کشور در این مدت توسط گمرکات استان بوشهر انجام شد و پس از آن 19.23 درصد از وزن و ۱۲,۱۹ درصد از ارزش کل مبادلات تجاری کشور توسط گمرکات استان خوزستان انجام گرفت. این گزارش درباره 3 استان کشور دارای بیشترین میزان تجارت کشور به تفکیک در رویه صادرات و واردات کشور به لحاظ ارزشی طی ۵ ماهه سال جاری، می‌افزاید: در ۵ ماه نخست سال جاری استان‌های عمده به لحاظ ارزش صادرات به ترتیب استان‌های بوشهر، هرمزگان و خوزستان بوده‌اند. بر اساس این گزارش در این مدت ۱۲ میلیون و ۶۸۷ هزار تن کالا به ارزش ۴ میلیارد و ۵۸۴ میلیون دلار از استان بوشهر، ۱۶ میلیون و ۸۶۳ هزار تن کالا به ارزش ۴ میلیارد و ۴۲۵ میلیون دلار از استان هرمزگان و ۷ میلیون و ۹۶۵ هزار تن کالا به ارزش ۲ میلیارد و ۷۶ میلیون دلار از استان خوزستان صادر شده است. این گزارش درباره استان‌ دارای بیشترین سهم از کل ارزش واردات می‌افزاید: در 5 ماه نخست سال جاری، واردات از استان هرمزگان 3 میلیون و ۵۳۷ هزار تن و به ارزش ۸ میلیارد و ۳۶۳ میلیون دلار بوده که رتبه نخست را در بین استان‌های کشور به خود اختصاص داده است. 

Page Generated in 0/0056 sec