printlogo


کد خبر: 267285تاریخ: 1402/7/4 00:00
در نشست شورای عالی قوه‌قضائیه مطرح شد
دستور اژه‌ای برای رسیدگی سریع به پرونده تروریست‌ها
15 نفر از تروریست‌های داعشی که قصد بمب‌گذاری در تهران را داشتند، در استان آذربایجان غربی دستگیر شدند

گروه سیاسی: رئیس قوه قضائیه، روز گذشته طی سخنانی در نشست شورای عالی قوه قضائیه، ضمن تبریک سالروز آغاز امامت حضرت ولیعصر(عج)، با اشاره به عملیات اخیر سربازان گمنام امام زمان(عج) در خنثی‌سازی ۳۰ انفجار تروریستی همزمان در مراکز پرجمعیت تهران و بازداشت ۲۸ تروریست، با قدردانی از مجاهدت‌های تمام نیرو‌های اطلاعاتی و امنیتی، به ضابطان و مراجع قضایی ذی‌ربط دستور داد ضمن تسریع در تکمیل تحقیقات مربوط، در اسرع وقت نسبت به تعیین‌تکلیف پرونده ناظر بر این موضوع، ضمن رعایت دقیق موازین قانونی و کلیه جوانب امر، اقدامات مقتضی را اتخاذ کنند.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین غلامحسین محسنی‌اژه‌ای با یادآوری توطئه‌هایی که دشمنان برای ناامن کردن کشور در هفته آخر شهریور و اوایل مهرماه طراحی کرده بودند، گفت: به فضل پروردگار و در نتیجه رهنمود‌های مقام معظم رهبری و هوشیاری و بصیرت مردم و هم‌افزایی و مجاهدت‌های نیرو‌های امنیتی، اطلاعاتی و انتظامی، توطئه‌های دشمنان برای ناامن کردن کشور در این مقطع زمانی خنثی شد.
رئیس قوه‌ قضائیه در ادامه با گرامیداشت مجدد هفته دفاع‌مقدس تصریح کرد: ما در قوه قضائیه، نه در کلام بلکه در عمل باید پاسدار و مدافع ارزش‌هایی باشیم که رزمندگان ما در طول دفاع‌مقدس برای آن ارزش‌ها جانفشانی و ایثار کردند؛ ما باید در عمل نه در حرف، به تکریم خانواده‌های معظم شهدا، جانبازان، ایثارگران و آزادگان بپردازیم.
* جزئیات دستگیری اعضای شبکه تروریستی در استان آذربایجان غربی
پس از آنکه روز یکشنبه وزارت اطلاعات با صدور اطلاعیه‌ای از خنثی‌سازی ۳۰ انفجار همزمان در تهران و دستگیری ۲۸ تروریست خبر داد، دیروز جزئیات جدیدی از دستگیری اعضای این گروهک تروریستی منتشر شد که در آن به چگونگی دستگیری ۱۵ نفر از این افراد در استان آذربایجان غربی اشاره شده ‌است.
ناصر عتباتی، رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی در گفت‌وگویی، پیرامون جزئیات دستگیری ۱۵ نفر از افرادی که قصد عملیات تروریستی در تهران را داشتند، اظهار کرد: پرونده‌ای با موضوع اقدامات تروریستی با گزارش اداره کل اطلاعات استان تشکیل و به دادگستری استان آذربایجان غربی ارجاع شد. وی افزود: طبق گزارش‌ها و اطلاعات به دست آمده، فردی که در حوزه شیمی تحصیل کرده و با داعشی‌ها زمانی که در سوریه و عراق مستقر بودند همکاری داشت، با هدایت نیرو‌های داعش اقدام به ساخت بمب و آزمایش آنها در برخی شهرستان‌های استان آذربایجان غربی ‌کرد.
رئیس کل دادگستری استان آذربایجان غربی گفت: اعضای این گروه با هماهنگی‌های انجام شده، اقدام به ساخت تله‌های انفجاری، بمب، جلیقه انفجاری و انتحاری که ریموت‌های تایمر موبایلی روی آنها نصب شده بود، کرده بودند.
رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی ادامه داد: با انجام تحقیقات فنی و مفصل که توسط بازپرس و اداره اطلاعات انجام شد، نفرات مرتبط و سرشاخه‌های اصلی این شبکه شناسایی و ۱۵ نفر در استان آذربایجان غربی دستگیر شدند.
عتباتی اظهار کرد: همچنین یکی از عوامل اصلی که قصد داشت بخشی از مواد منفجره را به تهران منتقل کند، در یکی از شهرستان‌های استان البرز شناسایی شد و طی نیابتی که داده شد ماموران واجا وارد عمل شدند و در یک عملیات بسیار سنگین و پیچیده و قبل از اینکه عملیات انتحاری و انفجاری رخ دهد، این فرد را دستگیر کردند. در این عملیات ۲ نفر از نیرو‌های واجا نیز مجروح شدند. وی بیان کرد: در حال حاضر ۲۸ نفر مرتبط با این گروه تروریستی در کل کشور دستگیر شده‌اند و از متهمان مقدار قابل توجهی سلاح کمری، مهمات، اقلام انفجاری و بمب‌های آماده انفجار کشف شده است. پرونده این متهمان به دادگاه انقلاب ارومیه ارسال شده است و متهمان با قرار بازداشت در زندان هستند و تحقیقات تکمیلی در حال انجام است. عتباتی تاکید کرد: استان آذربایجان غربی به عنوان یکی از استان‌های مهم در حوزه تامین امنیت کل کشور در کنار نیرو‌های امنیتی و اطلاعاتی تلاش می‌کند و مسؤولان استان خود را برای تامین امنیت متعهد می‌دانند و شاهد مجاهدت‌های سربازان گمنام امام زمان(عج) در این استان هستیم.
* شکست پروژه‌ ترور
سال گذشته جریان موسوم به «زن، زندگی، آزادی»، آشوب و اغتشاش را با توهمات خیالی خود، در قالب یک جنبش جا‌ زده و از این طریق برای کاسبی در محضر اربابان غربی، بازارگرمی می‌کرد. مشخصا مولفه اصلی و پیشران هر جنبشی همکاری داوطلبانه مردم است؛ امری که مشخصا اهداف آن جنبش را با اهداف مردم یک‌کاسه کرده و از خلال همین آمیختگی همه‌جانبه اجتماعی هم به پیش می‌رود. اگر این مساله برای هر جنبشی محقق نشود، مشخصا امکان تداوم برای آن جنبش وجود نخواهد داشت و عملا نمی‌توان نام جنبش بر آن نهاد، چراکه مشارکت مردمی و آمیختگی اهداف جنبش با مردم واقع نشده است. 
در مورد آشوب‌های سال گذشته نیز عملا همین اتفاق رخ داد؛ ناجنبشی که با عقاید، ارزش‌ها و اهداف و منافع مردم در تضاد بود، مشخصا همراهی بدنه‌ اجتماعی را همراه خود حس نمی‌کرد و به همین خاطر هم در مسیر رسیدن به مقصود شوم خود، با شکست مواجه شد. شکستی که از ریزش شدید بدنه‌ فریب‌خورده آغاز شد، با بی‌اعتنایی و پس زدن مردم به پایان رسید و عملا نتوانست در همراهی و مشارکت سراسری مردم موفق شود. از همین جا بود که ناجنبش ززآ، وارد فاز ترور شد؛ فاز جدیدی که مشخصا در قالب اعتراف به شکست پروژه‌ قبلی تلقی شده و همگان را به این یقین می‌رساند که آشوب‌گران و اهداف‌شان، با اهداف و ارزش‌های مردم انقلابی در تضاد بوده و به سبب عدم توفیق در همراه کردن مردم، به بن‌بستی رسیدند که جز ترور، راه فراری برای آن نمی‌پنداشتند. اما نتایج زنجیره‌ آشوب، اغتشاش، ترور و ناامنی و منتهی شدن‌شان به شکست، نشان داد پروژه مذکور نیز نتوانست در تحمیل شکست به مردم و جمهوری اسلامی ایران موفق ظاهر شود و خنثی‌سازی زنجیره‌ای عملیات‌ها و دستگیری عوامل آنها که بعضا با داعش نیز در ارتباط بودند، شاهد مثال موثقی برای عدم توفیق آشوب‌گران است.

Page Generated in 0/0054 sec