printlogo


کد خبر: 267296تاریخ: 1402/7/4 00:00
افزایش بیماری‌های ویروسی با آغاز فصل سرما؛ تأکید کارشناسان بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی
بازگشت موقت ماسک

گروه اجتماعی: با آغاز نیمه‌دوم سال و از راه رسیدن ماه‌های سرد، عموما بیماری‌های ویروسی از جمله آنفلوآنزا گسترش می‌یابد، این در حالی است که کماکان «کووید- 19» هم ظهور و بروز دارد. در چنین شرایطی کارشناسان تاکید می‌کنند راه کم‌هزینه و در عین حال مؤثر برای پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های ویروسی، رعایت پروتکل‌های بهداشتی بویژه استفاده از ماسک است. معاون فنی مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت در گفت‌وگو با «وطن امروز» با بیان اینکه هر ساله با شروع سرما بیماری‌های تنفسی نمایان می‌شود و بعضا جامعه را با همه‌گیری مواجه می‌کند، گفت: انتظار این است که افراد دارای بیماری زمینه‌ای، کادر درمان، پرستاران، مادران باردار، افراد مسن و کسانی که ضعف سیستم ایمنی دارند، ضمن رعایت پروتکل‌های بهداشتی، حتما واکسن آنفلوآنزا را تزریق کنند.
بابک عشرتی با بیان اینکه  بهترین زمان برای تزریق این نوع واکسن مهر است، گفت: هر چند افرادی که به دلایلی نتوانسته‌اند این نوع واکسن را در این ماه تزریق کنند، می‌توانند در ماه‌های آتی اقدام به تزریق واکسن آنفلوآنزا کنند اما اثربخشی بالای چنین واکسنی معمولا در اوایل فصل پاییز است.
وی خاطرنشان کرد: با شروع فصل سرما معمولا در و پنجره‌ها بسته می‌شود، بنابراین امکان شیوع بیماری‌های تنفسی بیشتر خواهد شد، در چنین شرایطی توصیه ما به افرادی که دارای علامت سرماخوردگی هستند، این است که علاوه بر استفاده از ماسک، چند روز در خانه استراحت کنند تا سایر هموطنان به ویروس‌هایی نظیر آنفلوآنزا، کرونا و سرماخوردگی مبتلا نشوند، چرا که اگر افراد مسن و دارای بیماری زمینه‌ای به این بیماری‌ها مبتلا شوند این امکان وجود دارد که سلامت آنها تهدید شود.
معاون فنی مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت اضافه کرد: استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها برای درمان بیماری‌های تنفسی در شرایط عادی نظیر آنفلوآنزا معمولا جایگاه و اثربخشی مناسبی ندارد و چه بسا شاید وضعیت بیمار را بدتر کند، چرا که مصرف آنتی‌بیوتیک توسط بیمار و مواجهه با چنین ویروسی موجب می‌شود باکتری‌های طبیعی موجود در مخاط تنفسی، حلق و بینی از بین برود و در نتیجه فضا را برای رشد باکتری‌های مضر باز می‌کند. عشرتی خاطرنشان کرد: استفاده از ماسک در زمان همه‌گیری بیماری‌های ویروسی سپری برابر این بیماری‌هاست، بنابراین ضروری است افراد در معرض خطر علاوه بر تزریق واکسن آنفلوآنزا، در اماکن عمومی و شلوغ همچون مترو و اماکن بسته از ماسک استفاده کنند.
* احتمال شیوع گسترده آنفلوآنزا
در همین ارتباط رئیس بخش بیماری‌های عفونی بیمارستان امام خمینی گفت: در ۲ سال گذشته به دلیل همه‌گیری کرونا، نکات بهداشتی از جمله زدن ماسک رعایت می‌شد ولی امسال به دلیل کم‌توجهی مردم به استفاده از ماسک احتمالا آنفلوآنزا شیوع بالایی خواهد داشت. حمید عمادی افزود: سرد شدن هوا و در نتیجه ازدحام در فضاهای عمومی با در و پنجره‌های بسته موجب گسترش قطره‌های تنفسی حاوی ویروس‌های احتمالی می‌شود که در نهایت عاملی مهم در شیوع بیماری شایع فصل، آنفلوآنزا یا اصطلاحا سرماخوردگی است. وی با بیان اینکه وزارت بهداشت بر تزریق واکسن آنفلوآنزا تاکید دارد، اظهار داشت: واکسن آنفلوآنزای فصلی در آستانه شروع فصل سرما در نیم‌کره شمالی، اواخر شهریور برابر با اواخر سپتامبر در داروخانه‌ها توزیع می‌شود. 
عمادی تصریح کرد: امسال واکسن آنفلوآنزای تولید داخل موسوم به فلوگارد را که واکسن با فناوری نوترکیب است در برنامه واکسیناسیون داریم. هر سال ۲ واکسن فرانسوی و هلندی در کشور وجود داشت ولی امسال واکسن ایرانی آنفلوآنزای فصلی هم در اختیار هموطنان قرار گرفته و وزارت بهداشت توصیه کرده هر فردی که می‌تواند این واکسن را تزریق کند. استاد دانشگاه علوم پزشکی با بیان اینکه باید همه کودکان تا سالمندان بویژه افراد بالای ۶۵ سال واکسن آنفلوآنزا را بزنند، اظهار داشت: برخی افراد مانند زنان باردار، افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای مانند دیابت، بیماران تنفسی، بیماران قلبی، بیماران ریوی، بیماران کبدی و کلیوی، افرادی که شیمی‌درمانی می‌شوند، کودکان و افراد چاق در اولویت بالاتری قرار دارند که باید حتما واکسن تزریق کنند، چون اگر مبتلا به آنفلوآنزا بشوند احتمال مرگ آنان زیاد است.  وی افزود: اوج اثربخشی واکسن حدود 2 ماه بعد از تزریق آن است و اوج آنفلوآنزا در تهران نیز معمولا دی و بهمن است، پس اگر بخواهیم برای این زمان ایمنی‌ ایجاد کنیم، بهتر است مهر ماه و اوایل آبان واکسن آنفلوآنزا را تزریق کنیم. 
عمادی افزود: البته در کنار آنفلوآنزا و عفونت‌های تنفسی باید بدانیم اگرچه بیماری کووید از حالت شدید و کشنده خود به عارضه خفیف‌تری تبدیل شده و مانند گذشته موجب مرگ نمی‌شود اما بشدت مسری است و افراد را سریع درگیر می‌کند. رعایت اصول بهداشتی و استفاده از ماسک در محیط‌های شلوغ باید جدی باشد؛ اگر به هر یک از علائم این بیماری‌های ویروسی فصل مبتلا شدیم باید چند روز در منزل استراحت کنیم. متخصص بیماری‌های عفونی گفت: برخی افراد علائم تنفسی، آبریزش بینی و گلو درد دارند ولی در برخی دیگر بیماری کووید به شکل علائم گوارشی خودنمایی می‌کند؛ در منزل وقتی همه افراد یکباره با همدیگر در عرض مدت کوتاهی با این علائم روبه‌رو می‌شوند، یعنی به احتمال خیلی زیاد بیماری کووید گرفته‌اند اما آنفلوآنزا اینطور سریع مسری نیست. وی افزود: اکنون با 3 بیماری مواجه هستیم که با شروع فصل سرما هر کدام از این بیماری‌ها قابلیت تبدیل به اپیدمی دارند؛ (انواع کووید، آنفلوآنزا، سرماخوردگی)، پس باید توانایی افتراق داشته باشیم ولی آنچه مهم است اینکه باید ماسک زدن را جدی بگیریم و به شست‌وشوی دست‌ها اهمیت دهیم. وی تاکید کرد: رعایت اصول بهداشتی و استفاده از ماسک در محیط‌های شلوغ باید جدی باشد؛ اگر به هر یک از علائم این بیماری‌های ویروسی فصل مبتلا شدیم باید چند روزی در منزل استراحت کنیم، چون بهترین درمان برای این بیماری‌ها استراحت در منزل است.

Page Generated in 0/0066 sec