printlogo


کد خبر: 267309تاریخ: 1402/7/5 00:00
دور دنیا

نخست‌وزیر عراق: دیگر وجود ائتلاف آمریکایی ضرورت ندارد
نخست‌وزیر عراق تأکید کرد داعش امروز دیگر تهدیدی برای کشورش نیست و وجود ائتلاف بین‌المللی ضد داعش دیگر ضرورتی ندارد. به گزارش ایسنا، محمدشیاع السودانی در مصاحبه با روزنامه نشنال گفت: داعش امروز تهدیدی برای عراق نیست. دیگر وجود ائتلاف بین‌المللی ضد داعش ضرورت ندارد. طی ماه میلادی جاری کمیته مشترک عراق و آمریکا نشستی را برگزار می‌کند و درباره روابط دوجانبه با آمریکا در زمینه امنیتی بحث و گفت‌وگو خواهد شد. وی در ادامه گفت: وجود سوریه با نظام سیاسی و ملت آن بهتر از جایگزین نامشخصی است که احتمالا منطقه را وارد جنگ دوم با داعش کند. هرگونه تنش امنیتی در سوریه تروریست‌های وحشی را آزاد خواهد کرد و تهدیدی علیه امنیت عراق و منطقه است. السودانی اخیرا اعلام کرد طی روزهای آتی ساختار روابط با ائتلاف بین‌المللی مشخص خواهد شد. وی در دیدار اخیر خود با اصحاب رسانه گفت: تحرکات اخیر آمریکا عملیاتی برای جابه‌جا کردن نیروهای موجود در سوریه بوده و نیروهای آمریکایی موجود در عراق بدون اطلاع دولت کاری نمی‌کنند. عراق به نیروی جنگی نیاز ندارد. کمیته مشترک عراق و آمریکا اواسط سپتامبر برای مشخص کردن ساختار روابط با ائتلاف بین‌المللی نشستی را برگزار خواهد کرد. جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا و مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر سابق عراق اواخر ۲۰۲۱ توافقی را برای پایان ماموریت‌های جنگی نیروهای آمریکایی در عراق بعد از ۱۸ سال حضور این نیروها در این کشور امضا کردند. 
***
فرمانده یگان دریای سیاه روسیه در نشست وزارت دفاع شرکت کرد
وزارت دفاع روسیه دیروز اعلام کرد فرماندهی یگان دریای سیاه این کشور که اوکراینی‌ها مدعی شده بودند در حمله موشکی روز جمعه کی‌یف به مقر ناوگان دریای سیاه روسیه در کریمه کشته شده بود، در نشست این وزارتخانه شرکت کرد. به گزارش ایسنا، در نشست دیروز فرماندهان نظامی روسیه یک چهره خبرساز نگاه‌ها را به خود خیره کرد؛ فرماندهی که اوکراینی‌ها مدعی کشته ‌شدن او در جریان حمله روز جمعه شده بودند. فرماندهی نیروهای عملیات ویژه ارتش اوکراین در تلگرام اعلام کرده بود در پی حمله موشکی به مقر ناوگان دریای سیاه روسیه در مجموع ۳۴ افسر از جمله «ویکتور سوکولوف» کشته شدند. «دیمیتری پسکوف» سخنگوی کرملین اما امروز گفت وزارت دفاع هیچ اطلاعاتی درباره مرگ سوکولوف ارائه نکرده است. نشست هیات وزارت دفاع روسیه در مسکو و به ریاست «سرگئی شویگو» ‌وزیر دفاع این کشور برگزار شد و سوکولوف نیز در آن شرکت کرد. 
***
وقوع 2 عملیات تیراندازی علیه صهیونیست‌ها در کرانه باختری
منابع عبری‌زبان از وقوع 2 عملیات تیراندازی علیه صهیونیست‌ها در کرانه باختری خبر دادند. به گزارش ایسنا به نقل از مرکز اطلاع‌رسانی فلسطین، به گفته این منابع، در یکی از این عملیات‌ها خودروی شهرک‌نشینان اشغالگر صهیونیست در شمال اریحا هدف تیراندازی قرار گرفت. این منابع با اشاره به اینکه ارتش رژیم صهیونیستی تحقیقات برای شناسایی مجریان این عملیات را آغاز کرده، مدعی شدند که در جریان این عملیات به کسی آسیبی وارد نشده است. در همین حال، شبکه عبری‌زبان کان هم اعلام کرد این عملیات خساراتی در پی داشته اما تلفات جانی نداشته است. از سوی دیگر، منابع محلی اعلام کردند مبارزان مقاومت به سمت گروهی از نظامیان ارتش رژیم صهیونیستی در نزدیکی محله شویکه در طولکرم آتش گشودند. گردان‌های شهدای الاقصی مسؤولیت این عملیات را برعهده گرفت و ویدئویی هم از لحظه اجرای آن منتشر کرد. 
***
نیجر از فرانسه خواست موعد دقیق خروج هیأت دیپلماتیکش را اعلام کند
در پی تصمیم رئیس‌جمهوری فرانسه مبنی بر پایان همکاری نظامی با نیجر، شورای نظامی حاکم بر نیجر خواستار تعیین موعد دقیقی برای خروج اعضای هیات دیپلماتیک پاریس از این کشور شد. به گزارش ایسنا به نقل از شبکه العربیه، شورای نظامی نیجر دیروز خواستار تعیین موعد رسمی از سوی پاریس برای خروج سفیر و کارکنان هیات دیپلماتیک فرانسه از این کشور شد. این شورا در بیانیه خود همچنین خواستار توافق با پاریس درباره زمانبندی خروج نیروهای فرانسوی شد و تاکید کرد: برای خروج نیروهای فرانسه از کشورمان باید با پاریس توافق صورت بگیرد. در همین حال، منابع العربیه گزارش دادند شورای نظامی نیجر به فرانسه پیشنهاد داده است سفیر خود را از طریق پروازهای تجاری خارج کند. این منابع گفتند شورای نظامی درخواست پاریس برای اجازه به هواپیمای فرانسوی برای انتقال سفیر خود را رد کرده است. شورای نظامی نیجر پس از آن خواستار تعیین موعد دقیق برای خروج سفیر فرانسه از این کشور شده است که امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه یکشنبه‌شب در سخنانی اعلام کرد: تصمیم گرفتیم سفیر خود را از نیجر خارج کنیم و به روابط نظامی خود با این کشور پایان دهیم. مکرون افزود: نیجر دیگر کشوری نیست که تمایل به مبارزه با تروریسم داشته باشد. وی در توضیح تصمیم فرانسه برای خارج کردن سفیر و پایان دادن به همکاری نظامی با نیجر نیز تصریح کرد سفیر فرانسه و اعضای هیات دیپلماتیک کشورش در نیجر طی ساعات آتی به کشورشان بازمی‌گردند و نیروهای نظامی تا پایان سال نیجر را ترک خواهند کرد. این تصمیم پس از آن اتخاذ شد که شورای نظامی حاکم در نیجر پرواز هواپیماهای فرانسوی بر فراز آسمان این کشور را ممنوع کرد. 

Page Generated in 0/0055 sec