printlogo


کد خبر: 267318تاریخ: 1402/7/5 00:00
سخنگوی قوه‌قضائیه: 4 نفر از متهمان پرونده تولید و توزیع مشروبات الکلی به مرگ محکوم شدند
اعدام، عاقبت ساقیان مرگ

گروه اجتماعی: متهمان اصلی پرونده مشروبات الکلی تقلبی که با تولید و توزیع آن در استان البرز و دیگر شهرها موجب مرگ 17 شهروند و مسمومیت و نابینایی تعداد زیادی از مصرف‌کنندگان شده بودند، به مرگ محکوم شدند. در همین ارتباط روز گذشته سخنگوی قوه ‌قضائیه صدور حکم اعدام برای ۴ متهم اصلی این پرونده و محکومیت سایر متهمان به حبس را تایید کرد. مسعود ستایشی دیروز در نشست خبری خود از محکومیت 4 نفر از متهمان به اعدام در پرونده تولید و توزیع مشروبات الکلی تقلبی خبر داد. وی گفت: خردادماه گذشته خبری تأسف‌آور منتشر شد مبنی بر اینکه 191 نفر‌ در استان البرز به دلیل مسمومیت ناشی از مصرف الکل تقلبی روانه بیمارستان شدند و 17 نفر‌ فوت کردند. بلافاصله رئیس کل دادگستری استان البرز دستورات لازم را به منظور شناسایی افرادی که اقدام به تولید و توزیع مشروبات الکلی در استان البرز کرده بودند، صادر کرد.
رئیس قوه ‌قضائیه هم در جلسه 29 خرداد شورای عالی قضایی با اشاره به اتفاقات استان البرز و فوت، معلولیت، نابینایی و مسمومیت افرادی با استفاده از مسکر مسموم شده، دستورات لازم را برای پیگیری موضوع صادر کرد. وی افزود: در ادامه و در تحقیقات مشخص شد الکل‌های صنعتی به صورت غیرقانونی و خارج از شبکه از سوی شخصی که کارخانه تولید اسپری مو داشت به فروش رسیده و الکل‌های صنعتی با آب و اسانس‌های مختلف مخلوط شده و به عنوان مشروبات الکلی فروخته شده است. ستایشی ادامه داد: در این پرونده 11 نفر به افساد فی‌الارض از طریق جنایت علیه تمامیت جسمانی افراد با تولید مشروبات الکلی متهم شدند و متعاقب آن قرار جلب دادرسی و کیفرخواست قانونی صادر شد. وی ادامه داد: در نهایت روند رسیدگی به پرونده منجر به این شد که دادگاه پس از بررسی‌های دقیق و با رعایت مؤلفه‌های دقت، سرعت و صحت، صدور حکم کرد. بر اساس حکم صادره متهمان ردیف اول تا چهارم در پرونده فوت 17 نفر و مسمومیت 191 نفر به اعدام محکوم شدند و متهمان ردیف پنجم تا نهم هر یک به 5 سال حبس تعزیری و متهم ردیف دهم به 3 سال حبس تعزیری و متهم ردیف یازدهم نیز به یک سال حبس تعزیری محکوم شدند. ستایشی اضافه کرد: حکم ابلاغ شده و محکومان طبق روند قانونی می‌توانند درخواست فرجام‌خواهی کنند‌ و در صورت فرجام‌خواهی، پرونده مورد رسیدگی مجدد قرار خواهد گرفت.
سخنگوی قوه‌ قضائیه در ادامه از تلاش‌های جهادی و شبانه‌روزی سربازان گمنام صاحب‌الزمان و ضابطان مختلف دستگاه قضایی در کشف پروژه‌های ضدامنیتی از جانب قوه‌ قضائیه تقدیر و تشکر کرد و افزود: مردم درخواهند یافت چه برنامه‌های پیچیده‌ای از سوی دشمنان طراحی شده بود که با هوشیاری امنیتی بحمدالله به نتیجه دلخواه دشمنان نرسید. به ‌عنوان نمونه مستحضرید فردی که در حوزه شیمی تحصیل کرده و با گروهک تروریستی داعش در سوریه و عراق همکاری داشت، اقدام به ساخت بمب و آزمایش آن در برخی از شهرستان‌های آذربایجان غربی کرده بود که این فرد دستگیر شده است. همچنین این تروریست‌ها بمب‌هایی با ریموت‌های تلفن همراه که روی آن نصب شده بود، داشتند تا در مراسم جاماندگان اربعین و مراسم‌های شروع مدارس فعال سازند. در عملیات دستگیری یکی از این افراد تروریست ۲ نفر از نیروهای تلاشگر عملیاتی وزارت اطلاعات مجروح شدند که برای آنها آرزوی سلامتی داریم. ستایشی ادامه داد: اگر لطف الهی و تلاش و همت سربازان حافظ امنیت و ضابطان قضایی نبود، این پروژه‌ها به کشور ضربه وارد می‌کرد. 
وی همچنین درباره آخرین وضعیت پرونده شهید آرمان علی‌وردی افزود: ایشان به صورت مظلومانه توسط عده‌ای اغتشاشگر در کف خیابان شکنجه شد و به شهادت رسید‌. دادگاه رسیدگی به پرونده ۸ نفر از متهمان این پرونده ۱۵ مهرماه امسال در شعبه ۱۳ دادگاه کیفری یک استان تهران به اتهام مشارکت در قتل، اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی و محاربه برگزار می‌شود. ستایشی درباره بازداشت فرزندان یکی از مسؤولان دستگاه قضایی گفت: این پرونده مدتی است که مطرح شده و چنین پرونده‌ای در قوه‌ قضائیه در حال رسیدگی است. قوه‌ قضائیه با جدیت و صلابت و بدون هیچ‌گونه تبعیضی با دقت و قوت به هر پرونده‌ای که باشد رسیدگی می‌کند و به محض اینکه مراحل پرونده از نظر قانونی به مرحله قابلیت اطلاع‌رسانی برسد درباره آن اطلاع‌رسانی خواهد شد.سخنگوی قوه‌ قضائیه درباره مقابله با برهم زنندگان امنیت روانی جامعه از طریق فضای مجازی گفت: از ناحیه دادستانی کل کشور و معاونت قضایی این دادستانی اقداماتی صورت گرفته و طی بخشنامه‌ای به دادسراهای سراسر کشور درباره رصد فضای مجازی و برخورد قانونی و صریح با برهم زنندگان امنیت روانی جامعه تاکید شده و برخی چهره‌های شناخته‌شده به مراجع قضایی احضار و تذکر و اخطارهایی به آنها داده شده و برخی نیز تحت تعقیب قانونی قرار گرفتند.
* رصد فعالیت مرتبطان با رسانه‌های معاند
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با توجه به دستیابی ضابطان قضایی به اطلاعات افرادی که با رسانه‌های معاند همکاری می‌کردند، آیا در این زمینه پرونده قضایی تشکیل شده و روند رسیدگی به این پرونده چگونه خواهد بود، تأکید کرد: همکاری و ارائه اطلاعات و اخذ سفارش از رسانه‌های تروریستی به هیچ‌ وجه قابل پذیرش نخواهد بود و فعالیت آنها از سوی نهادهای امنیتی و قضایی مورد بررسی و پایش و رسیدگی قرار خواهد گرفت. وی افزود: شبکه‌ها و رسانه‌های تروریستی که با اهداف ضدامنیتی و مخرب به ترویج خشونت کور و حمایت از تجزیه‌طلبی و حمایت از تفرقه و سایر اهداف مغرضانه در قالب فعالیت‌های به ظاهر رسانه‌ای مشغول هستند، از دایره رسیدگی و دقت‌های فنی ما خارج نیستند و مرتبطان داخلی و خارجی آنها مورد تعقیب قرار خواهند گرفت.
* الهه محمدی تبرئه نشده است
سخنگوی قوه‌ قضائیه در پاسخ به سوالی درباره اظهارنظر وکلای پرونده الهه محمدی و نیلوفر حامدی که در پرونده این ۲ نفر هیچ مستنداتی درباره همکاری با دولت آمریکا وجود ندارد، گفت: اینکه از سوی وکیل پرونده گفته شده است الهه محمدی از اتهام همکاری با دولت متخاصم تبرئه شده است باید ابتدا مستندات ارائه شود، تا این مرحله چنین چیزی از وکلای این فرد نشنیده‌ایم و عنوان اتهامی به این ۲ نفر تفهیم شده است. ستایشی اظهار کرد: در حال حاضر پرونده در مرحله رسیدگی و اتخاذ تصمیم قانونی است و تبرئه این ۲ نفر از اتهام مورد بحث تا این مرحله را تکذیب می‌کنیم. وی افزود: شاید این پرونده با پرونده خانم الناز محمدی اشتباه گرفته شده است که این فرد از اتهام همکاری با دولت متخاصم تبرئه شده است.

Page Generated in 0/0053 sec