وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه ایران راهحل بنبستهای ترانزیتی منطقه است، گفت: اتصال دریای شمال به جنوب یکی از اصلیترین برنامههای دولت است که با افتتاح ریل رشت - کاسپین محقق میشود. مهرداد بذرپاش سهشنبه در مراسم روز جهانی دریانوردی افزود: با وجود همه ظلمها و تحریمها، دریانوردی در ایران رو به گسترش است و همواره به کنوانسیونهای بینالمللی نیز پایبند بودهایم. وی گفت: صنعت دریایی نیازمند بازاریابی و کاهش قیمت تمام شده است. محصول نهایی صنعت هم باید مورد بررسی قرار گیرد و موشکافانه برای تمام بخشهای دریایی برنامهریزی کنیم. به گفته وزیر راهوشهرسازی، ایران کشوری است که از شمال و جنوب به دریا وصل میشود و در این شرایط نباید آنقدر کم از ظرفیت دریا استفاده کرده باشیم و درآمد ارزی ما پایین باشد. وی دریا را نعمت خدادادی دانست و ادامه داد: موقعیت جغرافیای سیاسی ایران که از نظر من «ایران - راه» است و من با این عنوان در اجلاسهای بینالمللی صحبت کردم، خاص است، ایران راهحل بنبستهای ترانزیتی منطقه است و به عنوان کشوری امن تاکید داریم «ایران - راه» است. بذرپاش افزود: یکی از اصلیترین برنامههای ما اتصال دریای شمال و جنوب در ایران از طریق تکمیل کریدورهای شمال - جنوب است. ریل رشت - کاسپین تا ۲ ماه آینده به افتتاح میرسد و نخستینبار از خزر به خلیج فارس متصل میشویم. وزیر راه تصریح کرد: اقتصاد دریا رها بود و سالها کسی در ترانزیت مسؤولیت قبول نمیکرد. احکام خوبی اکنون برای اقتصاد دریامحور در برنامه هفتم نوشته و همزمان در مجمع تشخیص نگاشته شده است تا قدری از این احوال غیرشفاف فاصله بگیریم. وی ادامه داد: باید با همه کمبود منابع تکمیل کریدورهای شمال - جنوب را توسعه دهیم و بندر چابهار فوراً به شبکه ریلی وصل شود. در هیچ جای دنیا تا این حد جابهجایی کالا از طریق جاده انجام نمیشود که هم آمار تصادفات را افزایش داده و هم جادههای کشور را خراب میکند. این وضعیت البته به دلیل ارزانی گازوییل است که هنوز حمل جاده بر ریلی و دریایی ارجحیت دارد. بذرپاش در ادامه گفت: توسعه شهرها و شهرکهای ساحلی در دستور کار است و جمعیتپذیری سواحل باید به مرحله اجرایی برسد و صنعت و جمعیت به کنار دریاها بیاید تا بتوانیم ظرفیت بالقوه دریا را بالفعل کنیم.
معاون وزیر راه و مدیرعامل سازمان بنادر نیز در این مراسم گفت: طی ۲ سال گذشته مجمع تشخیص مصلحت سند توسعه اقتصاد دریا را در کمیتههای فرعی بررسی کرد و در صحن علنی مجمع به تصویب رساند که بسیار ارزشمند است. علیاکبر صفایی افزود: دولت و وزارت راه با تلاش فراوان نقش دریا و اقتصاد دریا را در کنار ترانزیت برجسته کردند و در نهایت در برنامه هفتم به موضوع اقتصاد دریا پرداخته شد. کارگروه ویژهای هم در بخش اقتصاد دریا با حضور وزیر راه برگزار میشود. موضوع جمعیتسازی در کنار ساحل با اختصاص ۲۷ نقطه سکونتی کنار سواحل نیز ذیل برنامه هفتم توسعه در دستور کار است.
* دوسوم قطعات مورد استفاده صنعت ریلی تولید داخل است
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به رشد تکنولوژی و داخلیسازی در صنعت ریلی گفت: دوسوم قطعات مورد استفاده در این صنعت در داخل کشور تولید میشود.
مهرداد بذرپاش صبح سهشنبه پس از بازدید از غرفههای شرکتهای حاضر در دهمین نمایشگاه بینالمللی حملونقل ریلی، در جمع خبرنگاران ضمن تبریک اعیاد ماه ربیعالاول، درباره جایگاه صنعت ریلی گفت: اعتقاد دولت سیزدهم این است که زیرساخت اصلی توسعه اقتصادی کشور از مسیر توسعه زیرساختهای حملونقل میگذرد که صنعت ریلی یکی از مهمترین آنهاست. وی با بیان اینکه هدفگذاری رشد ۸ درصدی صنعت ریلی در برنامه هفتم توسعه در نظر گرفته شده است، افزود: نیازمند سرمایهگذاری و حمایت مجموعههای داخلی برای تحقق این رشد در 5 سال آینده هستیم. بذرپاش میزان داخلیسازی و رشد تکنولوژی شرکتهای داخلی را در این نمایشگاه قابل مشاهده و خوشحالکننده دانست و تاکید کرد: دوسوم تمام قطعات مورد استفاده صنعت ریلی در داخل کشور تولید میشود. وی افزود: تلاش میشود یکسوم قطعات باقیمانده نیز داخلیسازی شود و اگر مقرون به صرفه نبود، از طریق واردات آنها را تامین کنیم. عضو کابینه سیزدهم با اشاره به اینکه در حوزه شبکه راهها، تکمیل زنجیرههای کریدوری شمال - جنوب و شرق - غرب کشور در دستور کار وزارت راه و شهرسازی قرار دارد، اظهار کرد: با وجود محدودیتهای منابع، این موضوع هرگز از دستور کار خارج نشد، چرا که تکمیل گذرگاههای اصلی کشور همواره مورد تاکیدات مقام معظم رهبری و رئیسجمهوری در جلسات خصوصی و عمومی بوده است.
به گفته بذرپاش، در همین راستا عملیات احداث خطآهن نهبندان - بیرجند - قائن، به عنوان بخشی از کریدور شمال - جنوب که از سرخس تا چابهار امتداد دارد، طی هفتههای گذشته به طور رسمی آغاز شد. وی با بیان اینکه قطعه چابهار - زاهدان نیز بیش از ۶۵ درصد پیشرفت دارد، افزود: راهآهن خاش به زاهدان هم به بهرهبرداری رسیده است. وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: قطعه چابهار به خاش که قطعهای دشوار و حاوی تونلهای متعدد است، در حال تکمیل مراحل روسازی قرار دارد و یک خط ریلی مهم و اقتصادی برای کشور به شمار میآید. بذرپاش اظهار کرد: قرارداد چابهار در آستانه انعقاد نهایی با کشور هند است و فرصت سرمایهگذاری بسیار خوبی را برای کشور فراهم میکند. وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه ایران سرزمین فرصتهای لجستیکی و ترانزیتی است، گفت: در کریدور شمال - جنوب مرکزی کشور که از بندر شهید رجایی در بندرعباس آغاز میشود، خط ریلی رشت به کاسپین وجود دارد که ظرف ۲ ماه آینده به بهرهبرداری میرسد و دریای شمال را به دریای جنوب متصل میکند. این اتصال ظرفیت ترانزیتی کشور را به میزان قابل توجهی ارتقا خواهد داد. وی افزود: دوخطه کردن سایر قطعات در این مسیر نیز در حال انجام است. بذرپاش به مسیر ریلی رشت - آستارا نیز اشاره کرد که قرارداد آن با کشور روسیه منعقد شده و کریدور مرکزی شمال - جنوب را تکمیل میکند. وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در کریدور شرقی غربی نیز که از سرخس آغاز شده و به مرز رازی ختم میشود، توافقات خوبی با کشور ترکیه برای توسعه و افزایش ظرفیت این خط انجام شده است. به گفته بذرپاش، توافقات خوبی با همسایگان در حال انجام است و یکی از این توافقات قطعه شلمچه - بصره بود که پس از حدود نیم قرن انتظار، طی جلسات متعدد با طرف عراقی به نتیجه رسید. وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: خط ریلی شلمچه - بصره دسترسی ما را به مدیترانه و اروپا امکانپذیر میکند که البته فاز اول آن برای جابهجایی مسافری است اما مذاکرات با دولت عراق برای انتقال بار نیز ادامه دارد. بذرپاش از انجام توافقاتی با کشور آذربایجان در مرز شمال خبر داد و افزود: خطوط ریلی در منطقه مرزی کشور ایجاد خواهد شد. وی تاکید کرد: پروژه رشت - آستارا نیز با کشور روسیه سالها مورد گفتوگو بود و توافقات اولیه به سرانجام رسیده است. وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: از سوی دیگر خط ریلی کشورمان وارد خاک افغانستان شده است، همچنین هدف توسعه خطوط ریلی را با همه همسایگان در دستور کار داریم تا شبکه ترانزیتی کشورمان تکمیل شود.
توسعه ظرفیت بندری و تسریع احداث اسکله رو - رو بندر امیرآباد و کاسپین از دیگر مواردی بود که مورد اشاره وزیر راه و شهرسازی قرار گرفت. بذرپاش گفت: علاوه بر توسعه شبکه خطوط ریلی، توسعه ناوگان از جمله لکوموتیو و واگن در بخش مسافری و باری در دستور کار قرار دارد و ظرفیت جابهجایی مسافران ریلی از لحاظ کیفی و کمی باید افزایش یابد.
وی تاکید کرد: استفاده از ریل برای شرکتهای مختلف معدنی و فولادی و... در اولویت است تا شرکتها برای سرمایهگذاری در حوزه خطوط و ناوگان ریلی انگیزه بیشتری داشته باشند. به گفته بذرپاش، تجهیز منابع مالی در دستور کار قرار گرفته و مجوزهای مورد نیاز برای آن دریافت شده تا با تزریق این منابع به ناوگان ریلی، شاهد اتفاقات خوبی در این حوزه باشیم.