printlogo


کد خبر: 267391تاریخ: 1402/7/8 00:00
اخبار

برپایی نمایشگاه «عکس جنگ» در مجموعه فرهنگی - تاریخی نیاوران‌
همزمان با چهل‌وسومین گرامیداشت هفته دفاع‌مقدس، نمایشگاه «عکس جنگ» توسط موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع‌مقدس در مجموعه فرهنگی - تاریخی نیاوران‌ برپا شد. همزمان با چهل‌وسومین گرامیداشت هفته دفاع‌مقدس و یازدهمین نشست از سلسله‌نشست‌های نیاوران با عنوان «روایتی از هنر و دفاع»، نمایشگاه «عکس جنگ» توسط موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع‌مقدس در مجموعه فرهنگی - تاریخی نیاوران برپا شد. همزمان با این نشست، نمایشگاه «پوسترهای دفاع‌مقدس» از آرشیو انجمن هنرهای تجسمی انقلاب و دفاع‌مقدس بنیاد فرهنگی روایت فتح و نمایشگاه عکس «یک ملت، یک حماسه» با مضمون جنگ از نگاه محمدحسین حیدری برگزار شد.
***
جایزه جشنواره جاده ابریشم چین به نرگس محمدی رسید
نرگس محمدی برنده جایزه بهترین بازیگر زن جشنواره جاده ابریشم شد. در دهمین دوره برگزاری جشنواره بین‌المللی فیلم جاده ابریشم، فیلم «سلوک» به کارگردانی عباس رافعی، تهیه‌کنندگی علی اوجی و پخش بین‌الملل شرکت ایریماژ در بخش مسابقه فیلم‌های بلند به نمایش درآمد و نرگس محمدی نخستین جایزه بین‌المللی خود را به عنوان بهترین بازیگر زن دریافت کرد. «سلوک» داستان زنی را روایت می‌کند که پس از ناپدید شدن شوهرش باید یاد بگیرد چگونه با محیط و افراد پیرامون ارتباط برقرار کند و در پی درک نخستین موج تغییر در زندگی، خطر کند و به راه خود برود؛ حکایتی که با فیلمبرداری علیرضا برازنده و تدوین سپیده عبدالوهاب ابعادی نو پیدا کرده است. «سلوک» پیش از این در جشنواره بین‌المللی فیلم ولز نامزد جایزه بهترین فیلم خارجی‌زبان بوده و در برنامه نکوداشت سینمای ایران در دانشگاه یو‌سی‌ال‌ای و جشنواره بین‌المللی فیلم داکا روی پرده رفته است. در دهمین دوره جشنواره جاده ابریشم که از اول تا پنجم مهرماه سال جاری در شهر فوژو چین برگزار شد ۱۴۰ میهمان خارجی و ۱۴۰ فیلم حضور داشتند.
***
«نورچشمی» به کتابفروشی‌ها آمد
کتاب «نورچشمی» نوشته مهدیه جلالی توسط انتشارات سوره مهر منتشر و راهی بازار نشر شد.
این کتاب روایت ثبت چهره شهدا توسط یک نوجوان است. «نورچشمی» داستانی است که در خرمشهر می‌گذرد. شخصیت اصلی داستان، نوجوانی به نام ماجد است که پس از آغاز جنگ تحمیلی در خرمشهر، تصمیم می‌گیرد با دوربین عکاسی برای حفظ هویت شهدا و زخمی‌ها بویژه مادرها و فرزندان‌شان از چهره‌های‌شان عکاسی کند. فضای داستان یک فضای جنگی آغشته به طنز است تا خشونت موجود در جنگ مثل استخوان تیزی گلوی مخاطب را خراش ندهد، بلکه زمانی که با روایت‌های ناگواری از جنگ روبه‌رو می‌شود، طعم شیرین زندگی را که در بعضی مواقع فقط مختص جنگ است هم بچشد؛ چیزی شبیه به طنز تلخ. جلالی که نویسنده‌ دهه هفتادی است، پیش از این با داستان کوتاه «مه رقیق صبح» در مجموعه داستان «بوی گرم شکوفه‌های بادام» به انتخاب مجید قیصری و داستان کوتاه «صدام، سلام!» در مجموعه داستان منتخب چهل‌چراغ به کوشش انجمن قلم ایران به مخاطبانش معرفی شده بود. این رمان در ۱۱۴ صفحه با قیمت ۷۵ هزار تومان عرضه شده است.
***
تمدید مهلت ارسال آثار به جشنواره‌ملی فیلم اقوام ایرانی تا ۱۷ مهر
 بر اساس اعلام دبیرخانه نخستین جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی، مهلت ارسال آثار به این رویداد تا ۱۷ مهرماه جاری تمدید شد. مهلت ارسال آثار به این رویداد سینمایی که پیش از این 10 مهرماه اعلام شده بود تا ۱۷ مهرماه ادامه خواهد داشت. نخستین جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی که دبیری آن را کمال تبریزی و ریاستش را مهدی حیدری بر عهده دارند، دارای ۳ بخش‌ اصلی، جنبی و تجربی است و ۹ تا ۱۴ آبان‌ماه ۱۴۰۲ در تبریز برگزار خواهد شد. این رویداد توسط موسسه فرهنگی - هنری فصل هنر و با دربرگیری اهدافی از جمله برجسته کردن اشتراکات فرهنگی، مذهبی و آیینی اقوام؛ به تصویر کشیدن تنوع کم‌نظیر گستره زیست‌بوم فرهنگی، شیوه زندگی، آداب و رسوم آنها؛ ایجاد بستر مناسب برای نمایش ظرفیت‌های فرهنگی اجتماعی و گردشگری در مرز‌های جغرافیایی اقوام ایرانی توسط فیلمسازان بومی؛ معرفی جاذبه‌های تاریخی، گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی و شناسایی و معرفی ظرفیت‌های اقوام جهت جذب سرمایه‌گذار در حوزه اقتصاد گردشگری و... برگزار خواهد شد.

Page Generated in 0/0059 sec