printlogo


کد خبر: 267397تاریخ: 1402/7/8 00:00
چند حمله انتحاری در ایالت بلوچستان پاکستان منجر به شهید و زخمی شدن بیش از 100 نفر از نمازگزاران و شرکت‌کنندگان در راهپیمایی جشن میلاد النبی‌(ص) شد
جمعه خونین پاکستان

گروه بین‌الملل: تنها ساعاتی پس از انفجار خونین در بلوچستان پاکستان در جمع شرکت‌کنندگان در راهپیمایی جشن میلاد النبی(ص)، ۲ حمله انتحاری دیگر در شمال غرب این کشور انجام شد.
به گزارش رسانه‌های پاکستانی، یک پاسگاه پلیس و مسجد در شهر «هنگو» واقع در ایالت خیبر پختونخواه در شمال غرب پاکستان هدف حمله مهاجمان انتحاری قرار گرفت. در این ۲ اقدام تروریستی که در حین اقامه نماز جمعه در مسجد نزدیک به پاسگاه پلیس پاکستان انجام شد، ۳ نفر جان خود را از دست دادند و تعدادی دیگر از غیرنظامیان زخمی شدند. به گفته مقامات پلیس، این انفجار هنگام ایراد خطبه نماز جمعه رخ داد و بر اثر انفجار، سقف مسجد فرو ریخت. به گزارش «داون نیوز»، حدود 30 تا 40 نمازگزار زیر آوار گیر کرده‌اند و تلاش برای بیرون آوردن اجساد و مجروحان این حادثه ادامه دارد. حملات تروریستی دیروز در پاکستان در حالی انجام شد که میلیون‌ها نفر از عاشقان پیامبر گرامی اسلام(ص) هر سال به مناسبت آغاز هفته وحدت در جشن‌های این ایام حضور یافته و به صورت گسترده در اجتماعات مردمی در شهرهای مختلف شرکت می‌کنند. 
نخست‌وزیر و رئیس‌جمهوری پاکستان طی پیام‌هایی حملات ناجوانمردانه تروریست‌ها به مردم بی‌گناه را محکوم کردند. شمار کشته‌های انفجار انتحاری در شهر مستونگ واقع در ایالت بلوچستان پاکستان به ۳۵ نفر افزایش یافته. تا لحظه تنظیم این گزارش هیچ گروهی مسؤولیت انفجارهای انتحاری در پاکستان را برعهده نگرفته بود. طی ماه‌های اخیر گروه‌های تروریستی داعش و تحریک طالبان پاکستان مسؤولیت بسیاری از بمب‌گذاری‌ها و حملات انتحاری در استان‌های بلوچستان و خیبر پختونخواه را برعهده گرفته‌اند. عبدالرزاق شاهی، مسؤول اداره بهداشت و درمان شهر «مستونگ» ایالت «بلوچستان» پاکستان تأیید کرد در حمله انتحاری دیروز در نزدیکی مسجدی در این شهر دست‌کم 52 نفر شهید و حدود 50 تن نیز زخمی شدند.
عطاءالله، رئیس دولت ایالتی بلوچستان نیز درباره این حمله گفت یک افسر ارشد پلیس به نام محمد نواز نیز در میان قربانیان است. وی همچنین اظهار داشت مجروحان به بیمارستان‌های اطراف منتقل شدند. وزارت کشور پاکستان در بیانیه‌ای با اشاره به اینکه حمله به مراسم میلاد پیامبر اکرم(ص) صورت گرفته است، اظهار داشت: «حمله به مردم بی‌گناهی که برای شرکت در راهپیمایی عید میلاد النبی آمده‌اند، اقدامی بسیار شنیع است».
* محکومیت اقدام تروریستی پاکستان توسط رئیسی
رئیس‌جمهور در پیامی ضمن محکومیت اقدام تروریستی ناجوانمردانه در منطقه «بلوچستان» پاکستان تصریح کرد: این اقدام کور بار دیگر نشان داد تروریست‌ها با ناآگاهی و دوری از تعالیم رحمانی دین مبین اسلام، هدفی جز ایجاد تفرقه در بین مسلمانان ندارند که البته این بار هم در رسیدن به اهداف نامشروع و غیرانسانی خود ناکام خواهند ماند. سیدابراهیم رئیسی ضمن ابراز همدردی با دولت و ملت پاکستان در پی انفجار تروریستی در منطقه بلوچستان این کشور که منجر به جان باختن و مجروح شدن تعدادی از شهروندان بی‌گناه شد، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران با قاطعیت آماده همکاری با پاکستان برای مبارزه با هرگونه مظاهر تروریسم و افراطی‌گری بوده و از جامعه جهانی بویژه کشورهای اسلامی نیز می‌خواهد به‌‌جد در مقابل این اقدام جنایت‌کارانه واکنش نشان داده و مانع تکرار چنین حوادث تلخی شوند. در متن پیام رئیس‌جمهور همچنین آمده است: «اینجانب ضمن محکوم کردن این اقدام تروریستی، ضددینی و ضد‌انسانی، مراتب همدردی و تسلیت خود را به ملت مسلمان پاکستان اعلام می‌دارم و برای جان‌باختگان حادثه علو درجات و برای مجروحان شفای عاجل مسألت دارم. این اقدام کور بار دیگر نشان داد تروریست‌ها با ناآگاهی و دوری از تعالیم رحمانی دین مبین اسلام، هدفی جز ایجاد تفرقه در بین مسلمانان ندارند که البته این بار هم در رسیدن به اهداف نامشروع و غیرانسانی خود ناکام خواهند ماند. امیدوارم عاملان این جنایت هر چه سریع‌تر شناسایی و به‌سزای عمل ننگین خود برسند. جمهوری اسلامی ایران با قاطعیت آماده همکاری با آن کشور برای مبارزه با هرگونه مظاهر تروریسم و افراطی‌گری بوده و از جامعه جهانی بویژه کشورهای اسلامی نیز می‌خواهد به‌جد در مقابل این اقدام جنایت‌کارانه واکنش نشان داده و مانع تکرار چنین حوادث تلخی شوند».
سخنگوی وزارت امور خارجه هم بمب‌گذاری در تجمع شرکت‌کنندگان در راهپیمایی میلاد النبی(ص) در یکی از شهرهای ایالت بلوچستان پاکستان را محکوم کرد. ناصر کنعانی هفتم مهرماه در پی بمب‌گذاری در تجمع شرکت‌کنندگان در راهپیمایی میلاد النبی(ص) در ایالت بلوچستان پاکستان، ضمن محکوم کردن این اقدام تروریستی، به دولت و مردم پاکستان، بویژه بازماندگان قربانیان تسلیت گفت و  برای مجروحان سلامت و شفای عاجل مسألت کرد. سخنگوی وزارت امور خارجه اقدام تروریستی انجام شده را مصداق بارز دوری تروریست‌ها از تعالیم رحمانی پیامبر گرامی اسلام خواند.

Page Generated in 0/0062 sec