printlogo


کد خبر: 267398تاریخ: 1402/7/8 00:00
دور دنیا

کاظمی‌قمی:
جبهه «بیگانگان» با منافع ملی افغانستان سر سازگاری ندارد
نماینده ویژه رئیس‌جمهور در امور افغانستان ضمن انتقاد از دخالت‌های بی‌جا و سیاست‌های نادرست آمریکا در امور افغانستان طی سالیان گذشته، ضرورت همکاری بیشتر کشورهای همسایه برای کمک به حل مشکلات افغانستان، بدون اتکا به عنصر بیگانه را مورد تاکید قرار داد.
به گزارش ایسنا، حسن کاظمی‌قمی که به منظور شرکت در نشست «فرمت افغانستان» در «کازان» به سر می‌برد، طی سخنانی رویکرد جمهوری اسلامی ایران راجع به افغانستان و تحولات این کشور را تشریح کرد. وی ضمن انتقاد از دخالت‌های بی‌جا وسیاست‌های نادرست آمریکا در امور افغانستان طی سالیان گذشته، ضرورت همکاری بیشتر کشورهای همسایه برای کمک به حل مشکلات افغانستان، بدون اتکا به عنصر بیگانه را مورد تاکید قرار داد و افزود: در برابر جبهه «همسایگان» افغانستان، «بیگانگانی» قرار دارند که اگر چه از منطقه دور هستند اما منافع خویش را برتری بخشیده و ارزش‌های رایج جوامع خود را برای دیگران ترویج و تبلیغ می‌کنند. 20 سال اشغالگری مستمر و بدون دلیل آمریکا و هم‌پیمانانش، آشکار کرد جبهه بیگانگان با منافع ملی افغانستان سر سازگاری ندارد. کاظمی‌قمی در ادامه خاطرنشان کرد: با در نظر داشت این مهم، اکنون امید بیشتری است تا سیاست همسایگی بر بنیاد جلب منفعت و دفع مضرت به سرعت مدنظر واقع شود و برنامه اجرایی چنین سیاستی از سوی حکومت سرپرستی افغانستان توأم با رایزنی با همسایگان دنبال شود.
***
راهپیمایی بازگشت عامل نگرانی مقامات اسرائیل و مهاجرت شهرک‌نشین‌های اطراف غزه
میراث انتفاضه
گروه بین‌الملل: راهپیمایی‌های متعدد اهالی غزه موسوم به «بازگشت» باعث نگرانی شدید مقامات صهیونیست شده است و بسیاری از صهیونیست‌ها از اطراف غزه مهاجرت کرده‌اند که نشان می‌دهد 20 سال بعد از انتفاضه سال 2000، مقاومت در بین مردم فلسطین پررنگ‌تر شده است.
صدها جوان فلسطینی در نوار غزه از روز گذشته تظاهرات در نوار مرزی شرق غزه را در حمایت از مسجدالاقصی و مقاومت فلسطین و محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی از جمله ادامه محاصره این باریکه در شرق غزه از سر گرفتند. منابع محلی اعلام کردند نظامیان اشغالگر اسرائیلی به سمت شرکت‌کنندگان در این تظاهرات تیراندازی کردند که یک نفر زخمی شده است. جوانان فلسطینی همانند روزهای گذشته اقدام به ارسال بالن‌های آتش‌زا از شرق غزه به سمت اراضی اشغالی کردند. در همین حال، برخی منابع نیز گزارش دادند فلسطینیان یک بمب قوی را در منطقه ملکه در شرق غزه منفجر کردند.
نگرانی و وحشت مقامات رژیم صهیونیستی از شروع دوباره «راهپیمایی بازگشت» و استمرار آن، موجب شده تا صهیونیست‌ها ضمن ارزیابی مجدد اوضاع امنیتی غزه و اعزام نیروی بیشتر به نقطه مرزی نوار غزه با سرزمین‌های اشغالی، چند نقطه در این منطقه کوچک را هدف حملات هوایی قرار دهند. در این وضعیت، اوضاع به‌گونه‌ای است که احتمال وقوع درگیری جدید بین رژیم صهیونیستی و گروه‌های مقاومت در نوار غزه قوت گرفته است. اما اینکه چرا رژیم صهیونیستی تا این اندازه از برپایی «راهپیمایی بازگشت» نگران است و تلاش می‌کند  جلوی آن را بگیرد موضوع این نوشته است. رژیم صهیونیستی مجبور به جبران خسارت‌های ناشی از هرگونه درگیری در فلسطین است اما راهپیمایی بازگشت با از بین بردن شرایط زندگی عادی، مختل کردن فعالیت اقتصادی و ایجاد آتش‌سوزی، چند برابر یک جنگ عادی بر رژیم صهیونیستی هزینه تحمیل می‌کند. صهیونیست‌ها باید از یک سو هزینه ایجاد امنیت و پایان دادن به درگیری‌ها را پرداخت کنند و از سویی راهپیمایی بازگشت به دلیل آنکه پایانی نامعلوم دارد، هزینه‌ای نامعلوم از این حیث خواهد داشت.
در کنار تمام مشکلات فوق، نگرانی بزرگ صهیونیست‌ها از راهپیمایی‌های بازگشت، گسترش دامنه این راهپیمایی به مناطق دیگر است. اینکه سایر فلسطینی‌ها بویژه فلسطینی‌های ساکن اردوگاه‌های خارج از فلسطین ببینند «راهپیمایی بازگشت» به نتیجه رسیده است و می‌توانند با به کارگیری این سلاح به فلسطین بازگردند، بزرگ‌ترین نگرانی صهیونیست‌ها است.
اگر راهپیمایی بازگشت در مناطق دیگر گسترش یابد، ظرفیت جمعیتی چند میلیونی را آزاد خواهد کرد که نتیجه‌ای جز محو رژیم صهیونیستی را با خود به همراه نخواهد داشت. به همین دلیل است که صهیونیست‌ها به «راهپیمایی بازگشت» سنگین‌ترین واکنش‌ها را نشان می‌دهند و حاضر نیستند اجازه دهند کمترین نتیجه‌ای از آن برای فلسطینی‌ها به دست آید.
در همین چارچوب کانال عبری کان خبری منتشر کرد مبنی بر اینکه مصر به حماس پیام داده که اسرائیل آماده است در صورت برقراری آرامش در مرز غزه، سهمیه کارگران غزه را از 18000 نفر به 20000 نفر افزایش دهد اما حماس از دادن تضمین برای توقف تظاهرات در مرز نوار غزه خودداری کرده است.
* اسرائیل وارد دودستگی شده است
در همین حال نخست‌وزیر سابق رژیم صهیونیستی اعلام کرد این رژیم وارد چرخه دودستگی و مسمومیت شده است. نفتالی‌بنت گفت: دلیلی که من را به تشکیل دولت مستثناشده سوق داد این است که دقیقا از آنچه اکنون شاهد آن هستیم جلوگیری کنم. به همین دلیل است که خود را در معرض خطر قرار دادم و ضربه شخصی شدیدی خوردم. این کار را آگاهانه انجام دادم زیرا وضعیت فعلی دقیقا همان چیزی است که من سعی کردم از آن جلوگیری کنم: اسرائیل در حال ورود به یک چرخه از دودستگی و مسمومیت است.

Page Generated in 0/0052 sec