printlogo


کد خبر: 267410تاریخ: 1402/7/8 00:00
پس از پوشش بیمه رایگان برای 5 دهک درآمدی، دهک‌های 6 تا 10 نیز تا ارزیابی وسع، بیمه هستند
بیمه رایگان برای همه

«هر فردی که نیاز به درمان دارد و تحت پوشش هیچ نوع بیمه‌ای نیست از خدمات بیمه‌ای درمان رایگان برخوردار می‌شود»؛ این جمله را اخیرا مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران بیان کرد و گفت: طبق قانون، دهک‌های ۶ تا ۱۰ باید برای پرداخت هزینه بیمه، ارزیابی وسع شوند ولی برخی در انجام چنین فرآیندی حاضر نشدند. محمدمهدی ناصحی افزود: این افراد حدود ۴ تا ۵ میلیون نفر هستند که برای تمدید بیمه خود اقدام نکرده‌اند اما آنها به صورت بالقوه بیمه هستند. مدیرعامل بیمه سلامت در ادامه افزود: البته هیات وزیران مصوب کرده است همه دهک‌های درآمدی می‌توانند تا زمان ارزیابی وسع، از بیمه رایگان برای دریافت خدمات درمانی استفاده کنند. یعنی هر بیماری که نیاز به درمان دارد بیمه است.
چندی پیش نیز مدیر عامل بیمه سلامت اعلام کرد: پس از برقراری خودکار بیمه سلامت رایگان برای 5 دهک اول درآمدی، همچنین کاهش حق بیمه دهک‌های ششم تا نهم، برای رایگان شدن بیمه 2 دهک دیگر در مناطق کمتر برخوردار اقداماتی شده است، یعنی دهک‌های ششم و هفتم درآمدی و البته با مشارکت خیران این کار انجام می‌شود. در ماده ۷۰ قانون برنامه 5 ساله ششم توسعه، سازمان بیمه سلامت ایران مکلف شده همه افرادی را که فاقد هرگونه بیمه سلامت هستند از طریق مکانیسم ارزیابی وسع بیمه کند.
در همین راستا، براساس مصوبه دولت در ۳۰ خرداد ۱۴۰۲، دهک‌های چهارم و پنجم درآمدی به مجموع بیمه‌شدگان رایگان سازمان بیمه سلامت اضافه شدند و بر این اساس با اضافه شدن ۲ دهک به 3 دهک قبلی، ۱۲ میلیون نفر امسال به طور رایگان بیمه شده‌اند که در مجموع حدود ۳۳ میلیون نفر بیمه‌شده رایگان در سطح کشور را شامل می‌شود.
همچنین بر اساس این مصوبه، میزان مشارکت در پرداخت حق بیمه در دهک‌های ۶ تا ۹ درآمدی نیز به طور چشمگیری کاهش یافت، به‌طوری که در دهک ۶ با کاهش ۱۰ درصدی، مشارکت در پرداخت حق بیمه از ۳۰ درصد به ۲۰ درصد رسید؛ دهک ۷ با کاهش ۱۰ درصدی، از ۴۰ درصد به ۳۰ درصد؛ دهک ۸ با کاهش ۲۰ درصدی، از ۶۰ درصد به ۴۰ درصد و پرداختی دهک ۹ با کاهش ۳۰ درصدی از ۸۰ درصد به ۵۰ درصد رسید.
در مجموع سازمان بیمه سلامت ایران به عنوان بزرگ‌ترین بیمه‌گر درمانی کشور در حال حاضر بیش از ۴۴ میلیون نفر را تحت پوشش دارد که بالغ بر ۸۰ درصد این افراد بیمه‌شده‌ رایگان هستند و به اذعان مسؤولان مربوط، می‌توانند همانند بیمه‌شدگان سایر صندوق‌های بیمه‌ای این سازمان، جهت دریافت خدمات سرپایی و بستری به مراکز دولتی و خصوصی طرف قرارداد مراجعه کنند. در راستای گسترش چتر بیمه‌ای و پوشش فراگیر، مدیرعامل سازمان بیمه سلامت اخیرا از رایزنی‌های انجام‌شده جهت اضافه شدن 2 دهک دیگر به مجموع بیمه‌شدگان رایگان البته در مناطق کم‌برخوردار خبر داد و تاکید کرد از طریق خیران حوزه سلامت و مشارکت‌های مردمی این امر پیگیری می‌شود. ناصحی در این باره گفت: 5 دهک اول درآمدی جامعه پیش از این به صورت رایگان بیمه شدند؛ دهک‌های ششم تا نهم نیز با وجود تخفیف‌های اعمال شده در حق بیمه پرداختی، اما باز هم ممکن است حق بیمه‌ای که باید به صورت جمعی برای خانواده بپردازند، عددی شود که خانواده نتواند آن را پرداخت کند. بنابراین برقراری بیمه رایگان برای دهک‌های ششم و هفتم درآمدی در مناطق کم برخوردار را با مشارکت‌های مردمی و کمک خیران پیگیر هستیم و کارگروه مربوط در این زمینه نیز تشکیل شده است. وی تاکید کرد: کسی که به بیماری مبتلا می‌شود و نیاز به درمان دارد، قطعا هزینه‌هایش بالاست و اینکه یک بیمه مطمئن داشته باشد، مد نظر ما است. ناصحی افزود: بیمه سلامت از اصلی‌ترین بیمه‌های درمانی کشور است که پوشش بیمه‌ای آحاد جامعه را فراهم می‌کند به طوری که از عشایر تا کارمندان و اقشار دیگر جامعه تحت پوشش این سازمان هستند.
مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران افزود: بدون شک توجه به اقشاری که از هیچ بیمه‌ای برخوردار نیستند، همراهی بیشتر سازمان‌های ذی‌ربط از جمله سازمان امور اجتماعی کشور را می‌طلبد و ما از تعامل و همکاری سازمان‌های مردم‌نهاد در خدمات‌دهی به اقشار نیازمند درمان استقبال می‌کنیم.
* استفاده از تمام ظرفیت‌ها برای تکمیل پوشش خدمات بیماران صعب‌العلاج
مدیر عامل سازمان بیمه سلامت ایران پنجشنبه گذشته درباره خدمات به بیماران صعب‌العلاج گفت: از تمام ظرفیت‌ها در تکمیل پوشش خدمات بیماران صعب‌العلاج استفاده می‌کنیم.
دکتر محمدمهدی ناصحی در چهاردهمین نشست مدیران انجمن‌های ‌ام اس سراسر کشور اظهار کرد: سال گذشته صندوق حمایت از بیماران صعب‌العلاج به کمک مجلس تاسیس شد و توانستیم در این زمینه به بیماران خاص، صعب‌العلاج و نادر کمک کنیم.
مدیر‌عامل سازمان بیمه سلامت ایران افزود: بخش زیادی از هزینه‌های این بیماران توسط بیمه پرداخت می‌شود، خوشبختانه صندوق حمایت از بیماران صعب‌العلاج توانست در کنار صندوق بیمه پایه نواقص را برطرف کند. وی با تاکید بر آینده‌پژوهی و آینده‌نگری در خدمات‌رسانی به بیماران صعب‌العلاج تصریح کرد: ما به دنبال آن هستیم نواقص کار را در خدمات‌رسانی برطرف کنیم، بنابراین جلسات کارشناسی ادامه خواهد داشت تا بیشتر به مسائل پرداخته شود. ناصحی با اشاره به اینکه کیفیت در خدمات‌دهی به بیماران صعب‌العلاج و هزینه‌کرد برای این بیماران باید افزایش یابد، اظهار داشت: بدون تردید اگر بیمه پایه کامل باشد، دیگر نیازی به بیمه تکمیلی وجود ندارد، هرچند که شرایط اقتصادی سخت است، لذا ما به دنبال حمایت از بیماران هستیم و برای رفع نواقص تلاش می‌کنیم.
وی ادامه داد: این نوید را می‌دهیم که از تمام ظرفیت‌‌ها استفاده و پوشش خدمات را در این حوزه تکمیل کنیم.
ناصحی با اشاره به پرداخت هزینه درمان بیماران از طریق سامانه، تصریح کرد: ما به دنبال رضایتمندی صد درصدی هستیم و بر این اساس تلاش خواهیم کرد با کمک انجمن بیماران ‌ام‌اس، تمام خدمات تحت پوشش بیمه قرار گیرد و بدون شک در این راه از ظرفیت خیران و مشارکت‌‌های اجتماعی هم استفاده می‌کنیم.
مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران از افزایش خدمات توانبخشی خبر داد و افزود: برای نخستین بار ۵۹ کد خدمتی در حوزه توانبخشی را زیر پوشش بردیم.
وی با تاکید بر اینکه سامانه‌های ما به تامین اجتماعی وصل شده است، به این نکته اشاره کرد که خدمات در سراسر کشور برابر بوده و بر اساس عدالت انجام می‌شود.
ناصحی با اشاره به تلاش برای افزایش تعهدات بخش خصوصی گفت: در این زمینه به دنبال آن هستیم تا از طریق دولت و مجلس، تعهدات بخش خصوصی را افزایش دهیم.

Page Generated in 0/0059 sec