printlogo


کد خبر: 267412تاریخ: 1402/7/8 00:00
مرگ سالانه ۲۷ هزار نفر به دلیل آلودگی هوا در کشور

با آنکه حل معضل آلودگی هوا نیازمند همکاری همه دستگاه‌ها و نهادهای مرتبط است اما آنگونه که مشخص است هماهنگی خاصی برای رفع تدریجی چنین مساله مهمی به چشم نمی‌خورد و این پدیده موجب شده سالانه تعداد زیادی از هموطنان بر اثر آلودگی هوا جان خود را از دست بدهند. رئیس فراکسیون محیط‌ زیست مجلس با اشاره به لایحه هفتم توسعه، گفت: خوشبختانه با تلاش فراکسیون محیط‌ زیست مجلس و موافقت کمیسیون تلفیق، یک فصل برای محیط‌ زیست و ۲ ماده برای آلودگی هوا و تغییر اقلیم تاکنون مصوب شده است. 
سمیه رفیعی، رئیس فراکسیون محیط‌ زیست مجلس در نخستین همایش ملی معاینه فنی خودرو با رویکرد ارتقای ایمنی و کاهش آلودگی هوا افزود: کار برای محیط‌ زیست یک زنجیره به هم پیوسته است. وی با بیان اینکه همه درباره آلودگی هوا صحبت می‌کنند ولی در فصل بودجه به ناگاه نگرش‌ها عوض و بودجه‌های محیط‌ زیستی حذف می‌شود، افزود: باید در ابتدای زنجیره، اقدامات رفع آلودگی هوا دیده شود. 
رئیس فراکسیون محیط‌ زیست مجلس با اشاره به اینکه به عنوان رئیس فراکسیون محیط‌ زیست مجلس هرگز سیاسی با موضوع محیط‌ زیست در مجلس برخورد نکردیم، گفت: زمانی که به پرونده ترک فعل دستگاه‌ها در زمینه هوای پاک ورود کردیم، دیدیم که دستگاه‌های مسؤول اعتباری برای انجام وظایف خود ندارند ولی جالب‌تر این بود که هیچ تلاشی هم برای گرفتن بودجه نکرده بودند! وی با بیان اینکه کار برای آلودگی هوا وظیفه همگانی است، گفت: بر اساس آمار وزارت بهداشت، سالانه تنها به لحاظ آلاینده ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون، ۲۷ هزار مرگ در کشور رخ می‌دهد که این میزان بسیار قابل توجه است. رئیس فراکسیون محیط‌ زیست مجلس با اشاره به اینکه مجلس راهکارهای کوتاه و بلندمدت برای رفع آلودگی هوا پیشنهاد کرده است، گفت: متأسفانه هیچ‌کدام از راهکارهای پیشنهادی عملیاتی نشده و برای همین است که وضعیت محیط‌ زیست کشور اینگونه است. 
وی با بیان اینکه خوشبختانه در اجرای قانون هوای پاک پس از ۴ سال استاندارد سوخت در کشور تدوین شد، افزود: در عین‌ حال ردیف مستقلی نیز برای اجرای قانون مصوب شده است که امیدواریم زمستان امسال هوای بهتری داشته باشیم. 
رئیس فراکسیون محیط‌ زیست مجلس گفت: در حوزه معاینه فنی نیز انتقادات زیادی داشتیم که خوشبختانه در یک سال گذشته با مدیریت جدید شاهد رفع مشکلات در این حوزه بودیم. وی به لایحه هفتم اشاره کرد و‌گفت: خوشبختانه با تلاش فراکسیون محیط‌ زیست مجلس و موافقت کمیسیون تلفیق، یک فصل برای محیط‌ زیست و ۲ ماده برای آلودگی هوا و تغییر اقلیم تاکنون مصوب شده است که امیدواریم در صحن علنی هم رای بیاورد.

Page Generated in 0/0052 sec