printlogo


کد خبر: 267415تاریخ: 1402/7/8 00:00
مجوز رهبر انقلاب برای تخصیص 2 میلیارد دلار از محل تهاتر نفت و صندوق توسعه ملی به نهضت ملی مسکن
مسکن امید
توافق وزارتخانه‌های صمت و راه و شهرسازی برای تأمین بدون واسطه سیمان و فولاد جهت کاهش قیمت تمام‌شده مسکن

گروه اقتصادی: وعده تبدیل کشور به کارگاه ساخت خانه با ورود نهضت ملی مسکن به روند عملیاتی در حال اجرایی شدن است و در این راستا شاهد طرح‌ها و برنامه‌هایی برای کاهش قیمت تمام‌شده این واحدها هستیم؛ طرح‌هایی مانند اهدای زمین رایگان و از معدن تا مسکن که می‌تواند تاثیر بسزایی در هر چه سریع‌تر و راحت‌تر خانه‌دار شدن متقاضیان داشته باشد. هفته گذشته همچنین یک اتفاق بسیار امیدوار‌کننده در رابطه با نهضت ملی رخ داد. وزیر راه و شهرسازی گفته است مقام معظم رهبری با اختصاص 2 میلیارد دلار از منابع تهاتر نفت و صندوق توسعه ملی برای ساخت مسکن موافقت کرده و این موضوع می‌تواند تا حدودی بحران تامین مالی نهضت ملی مسکن را رفع کند.
به گزارش «وطن امروز»، مهرداد بذرپاش گفت: در راستای اجرای طرح نهضت ملی مسکن دچار مشکل در تامین منابع مالی بودیم که با موافقت رهبر معظم انقلاب از طریق تهاتر نفت و صندوق توسعه ملی این منابع مالی تزریق می‌شود. بذرپاش از تخصیص ۲ میلیارد دلار منابع ارزی برای تکمیل طرح‌های نهضت ملی مسکن خبر داد و گفت: رقم ۲ میلیارد دلار از محل تهاتر نفت و منابع صندوق ملی تخصیص می‌یابد. وزیر راه و شهرسازی گفت: یکی از مشکلات اجرای طرح نهضت ملی مسکن تخصیص منابع مالی بود که مجوزی از سوی رهبر معظم انقلاب اخذ کردیم تا از ظرفیت‌های موجود تهاتر نفت و صندوق ملی در این راستا استفاده کنیم. وی در پایان تاکید: با موافقت و اجرای این مجوز با تزریق منابع مالی، پروژه نهضت ملی مسکن جانی دوباره می‌گیرد و این موضوع هم‌اکنون در حال طی کردن روند اداری است.
* اجرای نهضت کاهش قیمت تمام‌شده مسکن با مشارکت ۳ وزارتخانه
دومین خبر مهم درباره نهضت ملی مسکن در روزهای اخیر برنامه‌ریزی برای کاهش قیمت تمام‌شده این واحدهاست. وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه نهضت کاهش قیمت تمام‌شده مسکن اجرایی می‌شود، گفت: یکی از سیاست‌ها و رویکردهای دولت سیزدهم اجرای نهضت کاهش قیمت تمام‌شده مسکن است که در اجرای این سیاست بخش عمده‌ای از ارکان دولت همچون وزارت راه و شهرسازی، وزارت اقتصاد و وزارت صمت مشارکت حداکثری خواهند داشت. مهرداد بذرپاش درباره راه‌اندازی نهضت کاهش قیمت تمام‌شده مسکن گفت: دولت سیزهم با مکانیزم‌هایی تلاش کرده است فاصله قیمت تمام‌شده مسکن و قدرت خرید مردم را کاهش دهد. رئیس‌جمهور اخیرا در دوازدهمین جلسه شورای‌ عالی مسکن تاکید کرد بانک‌ها برای ارائه تسهیلات نهضت ملی مسکن و ساخت و تولید مسکن، همکاری خود را تقویت کنند. به گفته بذرپاش، بر اساس تفاهمی بین وزارت صمت و وزارت راه و شهرسازی، مقرر است مصالح ساختمانی از جمله سیمان و فولاد با قیمت مناسب و در حجم انبوه در اختیار سازندگان نهضت ملی مسکن قرار گیرد تا بتوان بخش عمده‌ای از متقاضیان واقعی مسکن را صاحب خانه کرد. وی تصریح کرد: به دستور رئیس‌جمهور نهضتی درباره کاهش قیمت تمام شده مسکن در دستور کار وزارتخانه قرار دارد. با همراهی دیگر اعضای دولت کمیته‌ای ویژه برای این موضوع تشکیل شد تا قیمت اجزای مختلف مصالح کاهش یابد. بذرپاش گفت: با مذاکراتی که وزارت راه و شهرسازی با وزارت صمت انجام داده، مقرر شد وزارت صمت مسؤولیت یابد سیمان و فولاد با قیمت مناسب در اختیار پروژه نهضت ملی قرار گیرد که قطعا اثر مناسبی در قیمت تمام شده خواهد داشت.
* سهامدار و بورس کالا تمایلی به کاهش قیمت ندارند
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه بر کاهش قیمت فولاد و سیمان مصر هستیم، گفت: قطعا سهامداران بورس کالا میلی به کاهش قیمت نخواهند داشت و ما نمی‌توانیم سرنوشت مردم را به این موضوع گره بزنیم. بذرپاش گفت: مهار تورم از مسیر تولید مسکن عبور می‌کند و توقع داریم نظام بانکی از این جریان حمایت کند. اگر به دنبال رشد اقتصادی و کمک به خانه‌دار کردن مردم هستیم، باید از برنامه‌های دولت در بخش مسکن حمایت شود. وزیر راه و شهرسازی در ادامه تاکید کرد: یکی از موضوعات در دستور کار در کلان‌پروژه مسکن مردم که در کنار طرح نهضت ملی مسکن در حال پیگیری است، به اتمام رسیدن مسکن مهرهای باقیمانده از گذشته است. بذرپاش اضافه کرد: ۲۴۰ هزار واحد مسکن مهر باقی مانده بود که دولت سیزدهم عملیات تکمیل این واحدها را آغاز کرده است. در این بخش آورده و بودجه‌ای نیز در کار نبود اما دولت سیزدهم خود را متعهد کرد تمام ظرفیت‌های موجود را برای اتمام این پروژه به کار گیرد.
* انتظار ۱۲ ساله متقاضیان مسکن مهر
وی گفت: متقاضیانی وجود دارند که ۱۲ سال است در انتظار تحویل واحد مسکونی خود هستند که در آینده نزدیک این انتظار به پایان می‌رسد. بذرپاش تاکید کرد: ۱۴۰ هزار واحد دیگر باقی مانده که تکمیل آنها نیز در دستور کار است. وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: با مبالغ پرداخت شده متقاضیان امروز ۴ متر هم نمی‌توان ساخت، بنابراین یکی از اقدامات تجهیز منابع مالی برای تکمیل و تحویل واحدها به متقاضیان بود. وی افزود: در شهرهای جدید حدود ۶۰ هزار واحد مسکونی مهر باقی مانده که از این تعداد ۳۰ هزار واحد تکمیل و تحویل متقاضیان شد. ۱۲ هزار واحد دیگر نیز تا پایان سال تحویل داده خواهد شد.
* یک میلیون و 760 هزار واحد نهضت ملی مسکن در حال ساخت
وی همچنین با بیان اینکه امروز ساخت حدود یک میلیون و ۷۶۰ هزار واحد نهضت ملی مسکن در حال اجراست، گفت: حدود ۵۰ هزار هکتار زمین برای پروژه‌های این طرح تأمین شده است. وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: با اهدای زمین و تسهیلات مردم می‌توانند با سبک و سلیقه خودشان واحدهای مسکونی را بسازند و در حوزه روستایی نیز تصمیماتی گرفته شده که تا پایان سال‌ جاری ۵۰۰ هزار قطعه زمین به متقاضیان واگذار کنند. قیمت تمام‌شده واحدهای مسکونی در شهرها متفاوت است. بذرپاش با اشاره به واگذاری ۳۲ هزار قطعه زمین به متقاضیان در قالب قانون جوانی جمعیت تاکید کرد: اقدامات انجام شده در دولت سیزدهم باعث شده رشد منفی ۹ درصدی مسکن در بهار ۱۴۰۱ به رشد مثبت 4.6 درصدی تبدیل شود.
* پرونده مسکن مهر پرند همین ماه بسته می‌شود
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت همزمان با مراسم افتتاح متروی پرند، ۴ هزار واحد مسکونی با حضور رئیس‌جمهور مهرماه به افتتاح خواهد رسید و پرونده واحدهای مسکن مهر در شهر جدید پرند بسته خواهد شد. 
علیرضا جعفری با اشاره به عزم دولت برای تحقق واگذاری مسکن مهر به متقاضیان آن گفت: با روحیه انقلابی و جهادی طی 7 ماه گذشته تلاش فراوانی شد و ۶ مهرماه در شهر جدید پردیس ۱۰ هزار واحد مسکونی مهر افتتاح و تحویل متقاضیانی که بیش ‌از ۱۰ سال در انتظار بودند شد. معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه تاکید کرد: تا پایان پاییز سال جاری ۷ هزار واحد مسکن مهر دیگر نیز تحویل متقاضیان خواهد شد و همچنین تا پایان سال ۱۲ هزار و تا پایان دولت سیزدهم با تأمین منابع مالی شهرهای جدید، پروژه واحدهای مسکونی به اتمام خواهد رسید. 
وی گفت: از ۲۴۰ هزار واحد مسکن مهر ۶۰ هزار واحد مربوط به شهرهای جدید بود که ۳۰ هزار واحد مسکن مهر نیز تاکنون تحویل متقاضیان شده که باقی مراحل پروژه در حال اجراست و جشن پایانی واحدهای مسکونی در شهر جدید پردیس سال آینده گرفته خواهد شد. جعفری درباره باقیمانده واحدهای مسکونی در شهر جدید پرند هم گفت: همزمان با مراسم افتتاح متروی پرند، ۴ هزار واحد مسکونی نیز با حضور رئیس‌جمهور به افتتاح خواهد رسید و پرونده واحدهای مسکونی در شهر جدید پرند در مهرماه ۱۴۰۲ بسته خواهد شد.

Page Generated in 0/0050 sec