printlogo


کد خبر: 267416تاریخ: 1402/7/8 00:00
اخبار

خداحافظی با عرضه انبوه خودرو در سامانه یکپارچه
معاون وزیر صمت با بیان اینکه دیگر عرضه انبوه خودرو نداریم، گفت: فروش خودرو به صورت متوالی و مستقیم از سوی خودروساز انجام خواهد شد و سامانه یکپارچه صرفا نقش نظارتی دارد. منوچهر منطقی اظهار کرد: با توجه به افزایش شمارگان (تیراژ) و واردات خودروهای کارکرده در آینده، به اشباع بازار نزدیک می‌شویم، بنابراین در نظر داریم از این پس خودروسازان به صورت مستقل محصولات خود را عرضه و در سامانه یکپارچه ثبت کنند. معاون وزیر صمت اضافه کرد: در واقع در این روش عرضه‌های یکپارچه به عرضه‌های متعدد و پی‌در‌پی در مجموعه‌های مختلف تبدیل می‌شود. به عنوان نمونه از هفته آینده، ۴ خودروساز عرضه خودرو خواهند داشت. وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا با این روش‏، سامانه یکپارچه حذف می‌شود؟ گفت: خیر، سامانه یکپارچه یک بخش نظارتی دارد و بخشی هم به منظور ساماندهی بازار که این ساماندهی انجام شد و دیگر عرضه‌های انبوه خودرو از طریق سامانه یکپارچه صورت نمی‌گیرد و خودروسازان به صورت متوالی خودرو عرضه خواهند داشت. معاون وزیر صمت گفت: هم در سامانه یکپارچه و هم اکنون فروش خودرو مستقیم است. در واقع در سامانه یکپارچه صرفا نوبت‌دهی صورت می‌گرفت و بقیه امور فروش با خودروسازان بود که در حال حاضر این قسمت هم به خودروسازان محول شد و سامانه یکپارچه نقش نظارتی دارد. منطقی درباره دعوتنامه سایپا برای واریز وجه ۲۹۰ میلیون تومانی برای متقاضیان خودروی شاهین با موعد تحویل زمستان ۱۴۰۳ در حالی که برندگان امسال خودروی شاهین هنوز دعوتنامه دریافت نکرده‌اند، گفت: در این باره اطلاع‌رسانی درستی انجام نشده، در حال رسیدگی هستیم و سعی داریم مسؤولان خودروسازی سایپا در این زمینه اطلاع‌رسانی کنند.
***
علی‌آبادی: خودروهای برقی و خودران تولید می‌کنیم
وزیر صمت گفت تولید خودروهای برقی و خودران از برنامه‌های ما است و اقداماتی را آغاز کرده‌ایم. عباس علی‌آبادی دیروز در حاشیه همایش نخستین رویداد ملی صنعت دانش‌بنیان، در جمع خبرنگاران با اشاره به رونمایی از تفاهمنامه بسته پیشخوان دانش‌بنیان‌ها، اظهار کرد: ارزش این بسته ۱۵ هزار میلیارد تومان است که به عنوان گام اول برای شتاب‌دهی طرح‌های دانش‌بنیان برداشته شده است. با کمک این بسته می‌توان مسائل مربوط به شرکت‌های دانش‌بنیان را حل کرد که درنهایت سود آن به مردم خواهد رسید. وزیر صمت افزود: البته تمام این بسته پول نیست بلکه ضمانت‌نامه و... است که در مجموع ارزش همه آن به بیش از ۱۳ هزار میلیارد تومان می‌رسد. علی‌آبادی گفت: تأمین مالی آن نیز از منابع شرکت‌های بزرگ، درآمدهای شرکت‌های بزرگ، همچنین منابعی که در قانون تعیین‌شده صورت گرفته و زمان استفاده از آن نیز تا پایان سال است. به گفته وی، سامانه‌ای به این منظور طراحی شده تا شرکت‌های دانش‌بنیان بتوانند در آن سامانه ثبت‌نام و با اعلام شرایط خود از این تسهیلات استفاده کنند. علی‌آبادی همچنین یادآور شد: تولید خودروهای برقی و خودران نیز از برنامه‌های ما است و اقداماتی را آغاز کرده‌ایم.
***
همکاری‌های حمل‌ونقلی بین ایران و عراق توسعه می‌یابد
در دیدار رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با معاون وزیر تجارت و سفیر جمهوری عراق در ایران، توسعه همکاری‌های تجاری و حمل‌و‌نقل بین‌المللی جاده‌ای بین ایران و عراق مورد تاکید قرار گرفت. داریوش امانی، معاون وزیر و رئیس این سازمان در این دیدار، از میزبانی مطلوب و میهمان‌نوازی دولت و ملت عراق از زائران اربعین حسینی تقدیر و تشکر کرد و افزود: این اقدام شایسته و بازگشت میلیونی زائران در کمال امنیت و صحت به کشور نشان‌دهنده همکاری خوب و تعامل سازنده بین 2 کشور است و امید است با استمرار این همکاری‌ها، روابط و مناسبات تجاری و حمل‌ونقلی تقویت و توسعه یابد. امانی با بیان اینکه طی سال‌های گذشته حجم فعالیت‌های تجاری بین 2 کشور رشد فزاینده‌ای داشته است، بیان کرد: توسعه همکاری‌های بین‌المللی جاده‌ای با کشور عراق از اولویت‌های وزارت راه‌وشهرسازی و سازمان راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای است و این سازمان آمادگی دارد در انتقال تجارب و دانش فنی در زمینه‌های نگهداری راه‌ها، تاسیسات بین‌راهی، سیستم‌های هوشمند و... با کشور عراق همکاری کند. رئیس سازمان راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای اظهار امیدواری کرد با الحاق عراق به کنوانسیون تیر و ظرفیت خوب 2 کشور بتوان در بهره‌گیری از کریدورهای ترانزیتی فعال‌تر عمل کرد و حجم فعالیت‌های اقتصادی و تجاری افزایش یابد.
بر اساس این گزارش در این دیدار همچنین «ستار جبار الجابری»، معاون وزیر تجارت عراق طی سخنانی در پاسخ به تقدیر به عمل آمده از میزبانی زائران اربعین حسینی اظهار داشت: همه زائران برای ما قابل احترام و ارزشمند هستند و ما خادم همه هستیم و هر چه داریم از برکات سید و سالار شهیدان امام حسین (ع) است. وی افزود: در راستای برگزاری نشست کمیسیون حمل‌ونقل بین‌المللی جاده‌ای 2 کشور در اسفندماه سال گذشته، بررسی‌های کارشناسی انجام شد و امید است با پیگیری مقامات 2 کشور، مفاد موافقتنامه منعقد شود و مناسبات تجاری و حمل‌ونقلی گسترش یابد. همچنین در این دیدار نصیرعبدالمحسن عبدالله، سفیر جمهوری عراق در ایران، روند فعالیت‌ها و اقدامات کشورمان را در توسعه و بهسازی راه‌ها و زیرساخت‌های ترانزیتی مثبت ارزیابی کرد و گفت: دولت عراق آماده هرگونه همکاری در زمینه توسعه مبادلات تجاری و ترانزیتی از مسیر 2 کشور است و در این راستا از هیچ تلاشی دریغ نمی‌شود.

Page Generated in 0/0065 sec