printlogo


کد خبر: 267421تاریخ: 1402/7/8 00:00
آغاز اجرای مرحله دوم پروژه بزرگ انتقال آب دریای عمان به اصفهان با حضور رئیس‌جمهور
صنایع اصفهان سیراب می‌شود
با تکمیل این طرح، برداشت آب از زاینده‌رود توسط صنایع اصفهان قطع خواهد شد؛ طرح‌های واحد تصفیه گازوئیل پتروپالایشگاه و واحد اول نیروگاه 914 مگاواتی سیکل ترکیبی فولاد مبارکه نیز به بهره‌برداری رسید

گروه اقتصادی: رئیس‌جمهور در ادامه سفرهای استانی خود روز گذشته به اصفهان سفر و ضمن صدور دستور آغاز عملیات اجرایی مرحله دوم انتقال آب از دریای عمان به اصفهان، سومین نیروگاه صنایع کشور و طرح ملی عظیم زیست‌محیطی تصفیه گازوئیل پتروپالایشگاه اصفهان را افتتاح کرد.  
به گزارش «وطن امروز»، حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدابراهیم رئیسی ضمن بازدید از مرحله اول اجرای طرح ملی انتقال آب از دریای عمان به استان اصفهان، دستور آغاز اجرای مرحله دوم این طرح را صادر کرد. رئیسی در نخستین بخش از برنامه سفر یک‌روزه خود، ضمن بازدید از مرحله اول اجرای طرح ملی انتقال آب از دریای عمان به اصفهان، دستور آغاز اجرای مرحله دوم این طرح را صادر کرد. در مرحله نخست انتقال آب سالانه 70 میلیون مترمکعب و در مرحله دوم 400 میلیون مترمکعب آب از دریای عمان به اصفهان انتقال داده می‌شود. هزینه اجرای مرحله نخست این طرح 25.5 هزار میلیارد تومان و مرحله دوم 113 هزار میلیارد تومان اعلام شده و تمام هزینه اجرای این دو مرحله را صنایع بزرگ استان اصفهان تامین خواهند کرد. انتقال آب از دریای عمان بخشی از طرح احیای زاینده‌رود است که با اجرای مرحله نخست، برداشت آب از زاینده‌رود توسط صنایع قطع خواهد شد و در مرحله دوم علاوه بر آب صنایع، مازاد آب در بخش آشامیدنی، کشاورزی و حقابه محیط‌زیست به مصرف خواهد رسید.
طول مسیر طرح انتقال آب از دریای عمان به اصفهان ۹۸۰ کیلومتر است و تاکنون آزادسازی ۵۲۰ کیلومتر از مسیر آن انجام و ۴۲۰ کیلومتر حفاری و ۲۱۴ کیلومتر آن نیز لوله‌گذاری شده است.  اجرای این طرح فقط با هدف تامین آب برای صنایع موجود در استان خواهد بود و طرح توسعه واحدهای صنعتی آب‌بَر در دستور کار نیست. معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان در توضیح این طرح گفت: در مرحله نخست انتقال آب از دریای عمان ۷۰ میلیون مترمکعب و در مرحله دوم ۴۰۰ میلیون مترمکعب آب به اصفهان منتقل می‌شود. مهران زینلیان، هزینه اجرای مرحله نخست اجرای طرح را ۲۵ و نیم هزار میلیارد تومان و مرحله دوم را ۱۱۳ هزار میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: تمام هزینه اجرای این دو مرحله را صنایع بزرگ استان اصفهان تامین خواهند کرد.
وی تصریح کرد: مرحله نخست طرح از مهر پارسال آغاز شده است و هم‌اکنون در ۲۴ جبهه کاری در این فاصله ۵۲۰ کیلومتری ۱۴ پیمانکار در حال فعالیت هستند و پیش‌بینی  می‌شود تا پایان سال مرحله نخست آن اجرایی شود. معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان افزود: با اجرای این طرح آب روستاها و شهرهای مسیر در استان تامین خواهد شد و در اجرای انتقال از دریای عمان، آب در مبدا شیرین و سپس به استان منتقل خواهد شد.
* طرح تصفیه گازوئیل DHT پتروپالایشگاه اصفهان به بهره‌برداری رسید
واحد تصفیه گازوئیل DHT پتروپالایشگاه اصفهان با حضور رئیس‌جمهور مورد بهره‌برداری قرار گرفت. سیدابراهیم رئیسی از طرح عظیم و محیط‌زیستی واحد تصفیه گازوئیل DHT پتروپالایشگاه اصفهان بهره‌برداری کرد. از جمله دستاورد‌های این طرح عظیم ملی می‌توان به تولید روزانه 100 هزار بشکه گازوئیل و سوخت پاک مطابق استاندارد یورو 5، جلوگیری از انتشار 300 تن گوگرد در روز در هوای کلانشهر‌های کشور و کاهش گوگرد گازوئیل تولیدی پالایشگاه‌ها به کمتر از ppm 10 اشاره کرد. در این واحد 1200 نفر به ‌کارگیری شده‌اند و ایجاد سود سالانه 263 میلیون دلاری و بازگشت هزینه‌های طرح پس از گذشت 4 سال از اجرای آن از دیگر مزایای این طرح عظیم ملی است. با بهره‌برداری از مجموعه طرح‌های پالایشگاه اصفهان، این پالایشگاه به پالایشگاهی کاملا سبز تبدیل خواهد شد که این امر در پاکسازی هوای استان اصفهان نقش بسزایی خواهد داشت. میزان سرمایه‌گذاری انجام شده در این طرح 67 هزار و 848 میلیارد ریال و 511 میلیون یورو است. مطابق برنامه‌ریزی صورت گرفته، در سال 1402 افتتاح 67 طرح کلان و نیمه‌تمام به ارزش 15.1 میلیارد دلار و همچنین آغاز عملیات اجرایی 15 طرح کلان جدید با سرمایه‌گذاری 14.3 میلیارد دلار در دستور کار وزارت نفت قرار دارد که تاکنون 7 میلیارد دلار پروژه در زیرمجموعه این وزارتخانه به بهره‌برداری رسیده؛ افتتاح شده یا آماده افتتاح است. همه این طرح‌ها اثر مستقیم در افزایش ظرفیت تولید نفت و گاز کشور دارد. برخی از این طرح‌ها مثل پالایشگاه فاز 14 و طرح فاز 11 پارس جنوبی در استان بوشهر، پالایشگاه هویزه خلیج ‌فارس و فاز دوم پالایشگاه آبادان در استان خوزستان و پتروشیمی گچساران در استان کهگیلویه‌وبویراحمد با حضور رئیس‌جمهور به بهره‌برداری رسیده و طرح تصفیه گازوئیل DHT یوتیلیتی و آفسایت پالایشگاه اصفهان نیز با حضور رئیس‌جمهور به صورت رسمی به بهره‌برداری رسید.
* بهره‌برداری از سومین واحد نیروگاهی صنایع کشور
واحد اول نیروگاه 914 مگاواتی سیکل ترکیبی فولاد مبارکه اصفهان به ظرفیت 307 مگاوات با حضور رئیس‌جمهور رسما به بهره‌برداری رسید. رئیسی روز گذشته دستور بهره‌برداری از واحد اول نیروگاه 914 مگاواتی سیکل ترکیبی فولاد مبارکه به ظرفیت 307 مگاوات را صادر کرد. عملیات اجرایی این نیروگاه بر اساس ماده 4 قانون رفع موانع تولید و طبق برنامه اعلامی وزیر نیرو برای ایجاد 10 هزار مگاوات ظرفیت تولید برق خودتامین توسط صنایع، از ابتدای آغاز به ‌کار دولت سیزدهم شروع شد و حالا به مرحله بهره‌برداری رسیده است. نیروگاه فولاد مبارکه سومین واحد نیروگاهی خودتامین صنایع است که تاکنون به مرحله بهره‌برداری رسیده است و وزارت نیرو در مجموع عملیات احداث 5 هزار و 600 مگاوات نیروگاه صنایع را در دولت سیزدهم آغاز کرده است.
این نیروگاه ایرانی پیشرفته با بازدهی بالا و رعایت مسائل زیست‌محیطی با کاهش آلایندگی به میزان 15 درصد، به دست صنعتگران و مهندسان ایرانی با مشارکت 76 شرکت در تامین، ساخت و نصب تجهیزات ساخته شده است.  2 واحد نیروگاهی صنایع هم پیش از این در سمنان و کرمان به بهره‌برداری رسیده است. بهره‌برداری از واحد اول این نیروگاه 914 مگاواتی و دیگر نیروگاه‌های خودتامین صنایع در راستای اجرای برنامه وزارت نیرو برای احداث نیروگاه جهت تولید 10 هزار مگاوات برق توسط صنایع اجرا می‌شود؛ برنامه‌ای که به موجب ماده 4 قانون رفع موانع تولید در دستور کار قرار گرفت تا بخش قابل توجهی از ناترازی در صنعت برق کشور را بر‌طرف کند.

Page Generated in 0/0057 sec