printlogo


کد خبر: 267442تاریخ: 1402/7/9 00:00
دور دنیا

کشف اجساد ۶۴ قربانی دیگر در سیل لیبی
مرکز فوریت‌های پزشکی و پشتیبانی دولت وحدت ملی لیبی جمعه ۲۹ سپتامبر از کشف ۶۴ جسد دیگر از قربانیان سیل ویرانگر این کشور خبر داد. بر اساس گزارش خبرگزاری آناتولی، «محمد کبلان» سخنگوی مرکز پشتیبانی و فوریت‌های پزشکی لیبی در ۲ بیانیه جداگانه این خبر را اعلام کرده است. وی با انتشار مطلبی در حساب رسمی فیس‌بوک این مرکز گزارش داد: «روز جمعه ما توانستیم ۲۸ جسد دیگر را پیدا کنیم و بر دفن ۷ جسد هم نظارت کردیم». طبق آمار سخنگوی مرکز پشتیبانی و فوریت‌های پزشکی لیبی، این نهاد توانسته به ۳۷۱ نفر در مناطق آسیب دیده خدمات بهداشتی و مراقبت‌های پزشکی ارائه دهد. پایگاه رسمی «حکومتنا» روز جمعه به نقل از کبلان درباره آمار اجساد یافت‌شده در عملیات جست‌وجوی روز پنجشنبه نوشت: «مرکز فوریت‌های پزشکی و پشتیبانی توانست ۳۶ جسد را پیدا کند، بر دفن ۱۸ جسد نظارت داشته و برای حدود ۳۴۳ نفر مراقبت‌های بهداشتی ارائه کرده است». پس از توفان دانیال، سیلی ویرانگر در ۱۰ سپتامبر چند منطقه از شرق لیبی را درنوردید که مهم‌ترین آنها شهرهای بنغازی، البیضاء، المرج و سوسه، همچنین مناطق دیگر از جمله درنه بود؛ شهری که بیشترین آسیب را دید.
***
ارمنستان خواستار پیوستن نیروهای قره‌باغ به ارتش این کشور
آرمن سرکیسیان، معاون وزیر دفاع ارمنستان گفت این کشور مایل است «نیروهای سابق ارتش دفاعی قره‌باغ که اکنون آوارگان اجباری‌ای هستند که وارد ارمنستان می‌شوند»، به نیروهای مسلح ارمنستان برای خدمت نظامی بپیوندند.
به گزارش آرمن پرس، سرکیسیان در پاسخ به سوالی در این باره گفت: واقعا مایلیم سربازان [سابق] ارتش دفاعی به وزارت دفاع ارمنستان برای خدمت بپیوندند زیرا آنها هموطنان ما هستند و می‌توانند تجربیات و دانش نظامی خود را در اختیار نیروهای مسلح ارمنستان قرار دهند. این مقام ارمنستانی در ادامه با بیان اینکه وزارت دفاع باید مطالعه‌ای در این زمینه انجام دهد، افزود: اشتغال آوارگان اجباری از منطقه قره‌باغ از اولویت‌های وظایف بشردوستانه است. ارمنستان اعلام کرده بیش از ۱۰۰ هزار نفر از منطقه قره‌باغ کوهستانی گریخته‌اند که به این معناست تقریبا کل جمعیت ارامنه این منطقه برآورد می‌شود ۱۲۰ هزار نفر بوده‌اند، آنجا را ترک کرده‌اند. جمهوری آذربایجان می‌گوید می‌خواهد این منطقه را بار دیگر ادغام کند و از ساکنان ارمنی آن خواسته این منطقه را ترک نکنند اما گفته مانع خروج‌شان نمی‌شود. قره‌باغ کوهستانی به مدت سه دهه توسط ارمنی‌های ساکن آن اداره می‌شد. رئیس‌جمهوری خودخوانده قره‌باغ گفته این جمهوری در سال جدید میلادی وجود نخواهد داشت.
***
هتاکی دوباره به قرآن کریم در سوئد و حمله پلیس به معترضان
یک پناهجوی عراقی بار دیگر در شهر مالموی سوئد با حمایت پلیس این کشور، اقدام به عمل هتاکانه قرآن‌سوزی کرد.
به گزارش ایسنا، فردی به نام «سالوان مومیکا» پناهجوی عراقی مقیم استکهلم که پیش از این نیز مرتکب عمل شنیع اهانت به قرآن کریم در سوئد شده بود، این بار در میدان لورنسبورگ در شهر مالمو اقدام به قرآن‌سوزی‌ کرد.
طبق گزارش روزنامه سوئدی بارومتر، حدود ۱۰۰ نفر در اعتراض به این عمل هتاکانه گرد او جمع شده بودند.
پاتریک فورس، سخنگوی پلیس سوئد گفت: با توجه به برآشفتن مردمی که می‌خواستند از نوار احتیاط پلیس عبور کنند، «به مدت چند لحظه وضعیت به‌هم ریخت و نگران‌کننده شد».
تعدادی از افراد حاضر بازداشت شدند و حداقل یک نفر از صحنه بیرون برده شد. این به  اصطلاح گردهم‌آیی ساعت ۱۳ بعدازظهر آغاز شد و به مدت ۴۵ دقیقه طول کشید.
پس از اقدام هتاکانه قرآن‌سوزی در وارنهمستورگت مالمو در اوایل سپتامبر که تعداد زیادی از مسلمانان در آن زندگی می‌کنند، آشوب خشونت‌باری در روزنگارد به پا شد.
جمعه گذشته پلیس سوئد تصمیم گرفت وضعیت روزنگارد را با پهپادها رصد کند. این تصمیم تا چهارم اکتبر پابرجا خواهد بود.
***
حمله تند هند به کانادا
وزیر خارجه هند در ادامه اختلافش با کانادا بر سر پرونده قتل یک چهره جدایی‌طلب سیک، مجددا ادعای جاستین ترودو درباره دست داشتن دهلی‌نو در این قتل رخ داده در خاک کانادا را رد و این کشور را به دادن فضای فعالیت به «تروریست‌ها و افراط‌گرایان» متهم کرد. به گزارش ایسنا به نقل از شبکه سی‌ان‌ان، سوبرامانیام جایشانکار در یک نشست در محل انستیتوی هادسون در واشنگتن دی‌سی اظهار کرد: «نخست‌وزیر کانادا ادعاهایی را ابتدا به صورت خصوصی و بعدا به صورت عمومی مطرح کرد. ما در پاسخ خود به او هم به صورت علنی و هم خصوصی گفتیم ادعاهایی که او دارد با سیاست ما مطابق نیست». وزیر خارجه هند گفت: چنانچه دولت کانادا هر چیز مشخص و مرتبطی داشته و مایل است ما آن را بررسی کنیم، مشکلی با اینکه درباره این حادثه تحقیقات بیشتری به عمل آوریم، نداریم. روابط بین هند و کانادا چندی پیش بعد از آنکه جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا ادعا کرد مقام‌های دولتش در حال تحقیق پیرامون ادعای معتبر وجود یک ارتباط بالقوه بین «ماموران دولت هند» با قتل هاردیپ سینگ نجار، چهره جدایی‌طلب حامی تشکیل کشوری تحت عنوان «خالستان» برای سیک‌ها هستند، شدیدا تیره شد.

Page Generated in 0/0041 sec