printlogo


کد خبر: 267460تاریخ: 1402/7/9 00:00
اخبار

بدهی گندمکاران تا ۱۰ روز آینده پرداخت می‌شود
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: بر اساس پیگیری‌های انجام شده حداکثر طی ۱۰ روز آینده کل بدهی دولت به گندمکاران پرداخت خواهد شد. محمدباقر قالیباف در جلسه علنی دیروز مجلس شورای اسلامی در پاسخ به تذکر چندین نماینده درباره عدم پرداخت مطالبات گندمکاران گفت: درباره پرداخت مطالبات گندمکاران جلسه‌ای برگزار شد و در آن جلسه دکتر منظور، رئیس سازمان برنامه و بودجه نیز حضور داشتند. وی در ادامه اظهار کرد: بر اساس پیگیری‌های انجام شده حداکثر ظرف ۱۰ روز آینده کل بدهی گندمکاران پرداخت خواهد شد.
***
آغاز فروش متری واحد مسکونی از ماه آینده
مدیرعامل شرکت گروه سرمایه‌گذاری مسکن از فروش متری مسکن در بورس از ماه آینده خبر داد. محمدرضا جواهری‌تفتی گفت: فروش متری مسکن در بورس را از ۳ سال گذشته آغاز کردیم و برای اجرای این طرح سازمان بورس باید تاییدیه دهد که منتظر ابلاغ سازمان بورس هستیم. مدیرعامل گروه سرمایه‌گذاری مسکن گفت: نخستین فروش متری مسکن ۳ ماه پس از ابلاغیه سازمان بورس آغاز خواهد شد و تاکنون تجربه فروش متری مسکن در کشور را نداشتیم و تا یک ماه آینده سازمان بورس ابلاغیه سازمان بورس را صادر خواهد کرد. زمانی که فرد یک متر از واحد مسکونی را خریداری می‌کند، در زمان تحویل پروژه نیز همان یک متر به خریدار تحویل می‌شود، فارغ از اینکه با چه قیمتی این سهام را خریداری و قیمت مسکن چه تغییری کرده ‌است. قیمت‌ها نیز بر اساس عوامل مختلفی مانند هزینه ساخت، زمین و تجهیزات محاسبه می‌شود. وی گفت: شرکت سرمایه‌گذاری مسکن علاوه بر ساخت و تولید انبوه مسکن، در حوزه توسعه مهندسی و کیفیت‌بخشی به صنعت ساختمان نیز ورود کرده است و این امر مهم در اولویت شرکت است. این مقام مسؤول در ادامه تاکید کرد: موضوع ایمنی ساختمان از روندهای مهم صنعت ساختمان در راستای حفظ منابع انسانی، محیط ‌زیست و اقتصاد پروژه‌های ساختمانی است. قطعا توجه به مسائل مربوط به ایمنی محیط کار و سلامت و بهداشت کارکنان پروژه، رعایت الزامات ایمنی ساخت را ضروری می‌کند.
***
۴ درصد درآمد ناخالص‌ ملی کشورها هزینه حوادث شغلی می‌شود
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت سازمان بین‌المللی کار گزارش داده حدود ۴ درصد درآمد ناخالص ملی بابت خسارت بیماری‌های شغلی و حوادت ناشی از کار هزینه می‌شود. دیروز نخستین همایش ملی چشم‌انداز «ایمنی و بهداشت شغلی» با محوریت مقاوله‌نامه ۱۵۵ سازمان بین‌المللی کار با حضور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، نمایندگان تشکل‌های کارگری و کارفرمایی، مدیران کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان‌ها و جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی برگزار شد.
بر اساس آمارهای بین‌المللی هر ۷ ثانیه یک نفر به دلیل بیماری‌های شغلی جان خود را از دست می‌دهد؛ به این ترتیب مرگ ناشی از بیماری‌های شغلی ۶ برابر فوت ناشی از حوادث کاری است. وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این همایش گفت: سازمان بین‌المللی کار گزارش کرده حدود ۴ درصد درآمد ناخالص ملی بابت خسارت بیماری‌های شغلی و حوادث ناشی از کار هزینه می‌شود. سیدصولت مرتضوی با بیان اینکه این عدد، رقم قابل توجهی است، افزود: این بزرگی عدد به دلیل رقم مالی نیست، بلکه عدد قابل توجه خسارت‌هایی است که جامعه انسانی را تهدید می‌کند. وی ادامه داد: حوادث ناشی از کار اثرات زیانباری به طور مستقیم برای بازماندگان و خانواده افراد به همراه دارد. این آمار آزاردهنده است. مرتضوی با اشاره به جوانان حادثه‌دیده و از کارافتاده عنوان کرد: سال‌ها خانواده و پدر و مادر باید فرزند خود را همچون مجسمه‌ای نظاره‌گر باشند که قدرت کار و انجام امور خود را ندارد. وی با تأکید بر اینکه آثار حوادث بر جامعه و اقتصاد بسیار است، اظهار کرد: به طور قطع اثرات جسمی و روحی و خسارت معنوی آن قابل جبران نیست. وزیر کار در پایان گفت: ما باید با تدوین قوانین، اجرا و نظارت بر حسن اجرا از رخ دادن حوادث پیشگیری کنیم.
***
پیشرفت 35 درصدی خط انتقال‌ آب‌ شیرین‌کن خلیج‌فارس
سامانه آب‌ شیرین‌کن خلیج‌فارس در استان هرمزگان در حال اجراست و خط انتقال 21 کیلومتری این سامانه، 35 درصد پیشرفت فیزیکی دارد. با اتمام این سامانه، 40 هزار نفر در جنوب کشور به آب شرب پایدار بهداشتی دسترسی خواهند یافت. سامانه آب شیرین‌کن خلیج‌فارس  هم اکنون در استان هرمزگان در حال اجراست و خط انتقال 21 کیلومتری این سامانه، 35 درصد پیشرفت فیزیکی دارد. با اجرای این طرح ۲ شهر و 21 روستا از بخش مرکزی شهرهای بندرعباس و بندر خمیر به آب شرب پایدار دسترسی خواهند داشت. پیش‌بینی می‌شود پس از اتمام پروژه آب شیرین‌کن خلیج‌فارس 40 هزار نفر در مناطق یادشده تحت پوشش آب شرب بهداشتی قرار گیرند.
* توسعه آب‌شیرین‌کن‌ها در دستور کار دولت
صابر علیدادی، معاون شرکت آب و فاضلاب کشور تأکید کرد: تامین آب شرب پایدار مناطق ساحلی کشور با اتکا به شیوه‌های مختلف شیرین‌سازی آب در دستور کار قرار گرفته و برخی استان‌های جنوبی طی ۲ سال گذشته رشد ۳ برابری تامین آب از دریا را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تجربه کرده‌اند. 
* چالش جدی بر سر توسعه آب‌شیرین‌کن
استفاده از منابع آب نامتعارف به منظور تامین نیاز مردم یکی از مهم‌ترین اقدامات دولت‌ها بویژه در منطقه خاورمیانه برای تامین نیاز آبی است. در این راستا یکی از چالش‌های مهم بر سر توسعه واحدهای آب شیرین‌کن، اختلاف قابل توجه قیمت تمام‌شده با قیمت فروش آب شیرین‌ شده است. بر این اساس اصلاح سازوکار تامین مالی می‌تواند زمینه رشد قابل توجه شیرین‌سازی آب دریا در جنوب کشور را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ فراهم کند.

Page Generated in 0/0072 sec