printlogo


کد خبر: 267467تاریخ: 1402/7/9 00:00
معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت در گفت‌وگو با «وطن امروز» عنوان کرد
تسهیل تشخیص بیماری با هوش مصنوعی

گروه اجتماعی: طبق بررسی‌های انجام‌شده و تحقیقات علمی توسط کارشناسان، با ورود هوش مصنوعی به علم پزشکی، تحول شگرفی در حوزه سلامت رخ خواهد داد. هوش مصنوعی در حوزه سلامت می‌تواند به پردازش داده‌های پزشکی کمک شایانی کند و به متخصصان پزشکی بینش‌های مهمی در زمینه تشخیص زودهنگام ارائه دهد، همچنین هوش مصنوعی در حال حاضر نقش برجسته‌ای در تصویربرداری پزشکی ایفا می‌کند. تحقیقات نشان داده است هوش مصنوعی با استفاده از شبکه‌های عصبی مصنوعی می‌تواند به اندازه رادیولوژیست‌های انسانی در تشخیص بیماری موثر باشد.
 آنطور که معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت در گفت‌وگو با «وطن امروز» اعلام کرد با ورود هوش مصنوعی حوزه سلامت به زودی متحول می‌شود.
نشست خبری بیست‌وچهارمین کنگره ملی و دهمین کنگره بین‌المللی سالانه دانشجویان علوم پزشکی کشور دیروز به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله برگزار شد. 
رئیس دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله در ابتدای نشست گفت: ۱۲ تا 14 مهر رویداد بزرگ دانشجویی در حوزه سلامت به میزبانی دانشگاه بقیه‌الله برگزار می‌شود.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله گفت: تشخیص پزشکی با حضور هوش مصنوعی تسهیل می‌شود و با توجه به جدید بودن این فناوری، علاقه‌مندان زیادی در این حوزه فعال هستند.
حسن ابوالقاسمی با اشاره به استقبال دانشجویان سراسر کشور افزود: در مجموع ۲۱۸۳ مقاله به دبیرخانه جشنواره ارسال و ۱۳۲ طرح فناورانه ارائه شده است.
وی افزود: دانشجویان سعی کردند با تشکیل کمیته علمی از تجربه اساتید و دانشجویان باسابقه استفاده کنند.
ابوالقاسمی ادامه داد: تاکنون ۱۳۰۰ نفر برای حضور در این کنگره ثبت‌نام کرده‌اند. علاوه بر آن، امکان ثبت‌نام دانشجویان بیشتر در روز اول رویداد نیز وجود دارد.
رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی بقیه‌الله با اشاره به نوآوری‌های این دوره از کنگره گفت: یکی از ابتکارات این کنگره، برگزاری جشنواره علم و هنر است. همچنین ۷۳ پنل در این کنگره برگزار می‌شود.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله در ادامه این نشست، آینده هوش مصنوعی در کشور را آینده‌ای روشن دانست و افزود: تشخیص پزشکی با حضور هوش مصنوعی تسهیل می‌شود و با توجه به جدید بودن این فناوری، علاقه‌مندان زیادی در این حوزه فعال هستند.  
در ادامه  دبیر علمی این کنگره گفت: این مراسم با مشارکت ۱۰۰ درصدی دانشجویان تدارک دیده شده و استقبال دانشجویان نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.
عباسعلی ایمانی‌فولادی با اشاره به محور‌های این کنگره افزود: کنگره بین‌المللی سالانه دانشجویان علوم پزشکی در ۲۰ محور برگزار می‌شود. ۱۶ محور در حیطه سلامت و ۴ محور تخصصی در حوزه‌هایی همچون هوش مصنوعی، واکسن و دارو‌های جدید، پزشکی شخصی و ژنتیک، همچنین پزشکی از راه دور از جمله محور‌های این کنگره هستند.
همچنین در ادامه این نشست معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت گفت: سابقه تحقیقات دانشجویی، دیرینه است و هدف آن استفاده از توان و ظرفیت دانشجویان است. توقع ما این است دانشجویان در طول تحصیل به فناوری هم توجه داشته باشند و باید به سمت تولید دارو، محصولات و تجهیزات مصرفی و سرمایه‌ای برویم.
یونس پناهی ادامه داد: خواست و توقع ما از تحقیقات دانشجویان این است که مساله‌محور و در راستای نیاز جامعه و حل مشکلات باشد. بسیار اهمیت دارد دانشجویان متناسب با نیاز جامعه پیش بروند. 
معاون وزیر بهداشت با بیان اینکه دانشگاه علوم پزشکی باید دانشگاه نسل 4 شده و دانشگاه اجتماعی باشد، گفت: ما مشکلات بخش تحقیقات دانشجویان را طی 2 سال گذشته رصد کرده‌ایم و الان هر دانشگاه یک ماموریت ویژه دارد و باید مساله محور کار کنند و امید داریم نمادی از فعالیت دانشجویان علوم پزشکی را که در دانشگاه‌ها انجام شده، در این کنگره شاهد باشیم. 
پناهی درباره رتبه‌های تعیین مرجعیت علمی گفت: شتاب تولید علم برای ما بسیار مهم است. در حال حاضر شتاب تولید علم در حوزه سلامت ۸.۳۳ است. برای اینکه هم در تولید علم و هم در فناوری این شتاب را داشته باشیم، برنامه‌ریزی‌هایی را انجام داده‌ایم. ما صرفا به دنبال تولید مقاله نیستیم، بلکه این اقدامات باید تغییرات مثبتی در جامعه داشته باشد. وی ادامه داد: حدود ۲۶۰ دانشمند یک درصد داریم و برای آنها در نیماد (موسسه ملی توسعه تحقیقات علوم پزشکی ایران) فراخوان خواهیم داد. ما همه دانشگاه‌ها را متناسب با زیرساخت و نیروی انسانی، مساله‌محور کرده‌ایم تا همزمان با تولید علم و فناوری نیاز آن منطقه نیز رفع شود.
پناهی تصریح کرد: امروز موضوع هوش مصنوعی بسیار اهمیت دارد و ما در این حوزه اقداماتی را انجام داده‌ایم، از جمله در نیماد این اقدامات انجام شده است.
وی ادامه داد: امروز هوش مصنوعی هم در درمان، هم پیشگیری و هم تشخیص کاربرد بسیاری دارد. شاید نخستین وسیله‌ای که می‌تواند در پیشگیری و تشخیص موثر باشد، هوش مصنوعی است. 
وی ادامه داد: ما به دنبال استفاده از هوش مصنوعی در تحقیقات هستیم و برنامه‌ریزی‌هایی در این زمینه شده است.
* تحول در نظام سلامت با ورود هوش مصنوعی
معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت در حاشیه این نشست در پاسخ به سوال «وطن امروز» درباره اقدامات و برنامه‌‌های وزارت بهداشت  برای استفاده از هوش مصنوعی در حوزه سلامت گفت: امروز در علم ابزارهای مختلفی وجود دارد که شتاب را در این عرصه افزایش می‌دهد. برای مثال هوش مصنوعی هم اکنون به قدری مهم است که مقام معظم رهبری بر استفاده از آن تاکید دارند.
 وی افزود: هم اکنون کمیته‌ای تحت عنوان هوش مصنوعی (سلامت الکترونیک) در وزارت بهداشت راه‌اندازی شده است تا بتوان در این مسیر آن طور که درمان مدرنیزه شود حرکت کرد، چرا که الان داده‌های علم پزشکی به عنوان نماد قدرت محسوب می‌شود، بنابراین در چنین شرایطی توجه به علوم و استفاده از ابزارهای مدرن در کنار مدیریت داده‌ها اهمیت بسیاری دارد که در این زمینه اقدامات لازم در حال انجام است.
معاون وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: هوش مصنوعی در تشخیص و درمان بیمار کمک می‌کند. هم اکنون در دنیا برای اینکه درمان منطقی انجام شود، از جهات مختلف از این علوم و فنون استفاده می‌شود.

Page Generated in 0/0049 sec