printlogo


کد خبر: 267471تاریخ: 1402/7/9 00:00
50 سال پس از غافلگیری بزرگ اسرائیل

مهدی بختیاری: سازمان اطلاعات خارجی اسرائیل (موساد) چند روز قبل در آستانه پنجاهمین سالگرد جنگ یوم کیپور، رسما اسناد و اطلاعاتی در رابطه با این جنگ و آغاز آن منتشر کرد که در آن گفته شد «اشرف مروان» داماد جمال عبدالناصر (رهبر اسبق مصر) به عنوان جاسوس رژیم صهیونیستی، هشدارهایی درباره آغاز جنگ داده بود که از سوی مقامات این رژیم نادیده گرفته شده بود.
علاوه بر این، اخیرا نیز یک فیلم سینمایی با نام «گُلدا» در آستانه سالگرد این جنگ اکران شده که دقیقاً به همین موضوع یعنی غافلگیری اسرائیل در آغاز جنگ پرداخته و همانطور که از اسم آن مشخص است، شخصیت اصلی این فیلم «گُلدا مایر» نخست‌وزیر وقت رژیم صهیونیستی است.
بعد از جنگ 6 روزه (سال ۱۹۶۷) که اسرائیل در یک عملیات ضربتی ارتش ۳ کشور عربی (مصر، سوریه و اردن) را شکست داد و صحرای سینا، بلندی‌های جولان و کرانه باختری (بویژه اورشلیم) را گرفت، 6 سال بین اسرائیل و اعراب جنگ فرسایشی وجود داشت.
ناصر (بزرگ‌ترین دشمن اسرائیل) در این فاصله درگذشت و انور سادات جای او را گرفت و به شکل محرمانه با همکاری سوریه، آماده یک جنگ تمام‌عیار برای جبران جنگ 6 روزه شد. قرار بر این بود جنگ درست در روز عید کیپور (سال ۱۹۷۳) که مهم‌ترین عید در تقویم عبری است آغاز شود و این هشدار توسط اشرف مروان (به رئیس وقت موساد) و همچنین توسط ملک حسین، پادشاه وقت اردن (به گلدا مایر) داده شد اما تحلیل مقامات این رژیم بویژه «موشه دایان» وزیر وقت جنگ، رئیس ستاد ارتش و معاون اطلاعات ارتش (آمان) این بود که جنگی شکل نخواهد گرفت.
برخلاف تحلیل‌های مقامات اسرائیل، این جنگ درست در روز عید و حتی چند ساعت زودتر از موعد قبلی (صبح به جای عصر) آغاز شد و صهیونیست‌ها در آستانه فروپاشی قرار گرفتند.
۲ ارتش مصر و سوریه با حملات برق‌آسای اولیه توانستند مناطق زیادی که در جنگ 6 روزه از دست داده بودند را پس بگیرند و کشته‌های زیادی به صهیونیست‌ها وارد کنند. این جنگ البته به همین شکل پیش نرفت، صهیونیست‌ها کم‌کم بر اوضاع مسلط شدند و با حرکت خائنانه سادات به سمت سازش، از خطر نابودی نجات یافتند اما تبعات جنگ دامن دولت مایر را گرفت.
با پایان جنگ، کمیته حقیقت‌یاب تشکیل و از همه مقامات بازجویی شد. همزمان فشار افکار عمومی نیز شدت گرفت تا در نهایت با استعفای دایان و مایر به سقوط دولت انجامید که یکی از بزرگ‌ترین ضربات به حزب چپ بود که تا آن مقطع قدرت بلامنازع اسرائیل به حساب می‌آمد.
اندکی بعد، سال 1977 برای نخستین‌بار، چپ‌گراها در انتخابات شکست خوردند و «مناخیم بگین» نخستین دولت راست‌گرای اسرائیل را تشکیل داد.

Page Generated in 0/0126 sec