printlogo


کد خبر: 268613تاریخ: 1402/7/16 00:00
دور دنیا

وزیر خارجه بلاروس: مناسبات با ایران متحول شد
وزیر خارجه بلاروس با اشاره به سفر رئیس‌جمهوری این کشور بعد از ۱۷ سال به تهران در اسفندماه ۱۴۰۱ و برگزاری ششمین دور رایزنی‌های سیاسی ۲ کشور در روزهای اخیر در مینسک، گفت روابط این کشور با جمهوری اسلامی ایران متحول شده است. به گزارش ایرنا، سرگئی آلینیک این سخنان را در دیدار با علی باقری، معاون وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که با هدف شرکت در ششمین دور رایزنی‌های سیاسی دوجانبه به بلاروس سفر کرده بود، بیان کرد. وی گفت: روند مثبت توسعه روابط بین ۲ کشور با سفر الکساندر لوکاشنکو، رئیس‌جمهور بلاروس به تهران متحول شد.
وزیر خارجه بلاروس همچنین سفر معاون وزیر امور خارجه ایران به مینسک و برگزاری ششمین دور رایزنی‌های سیاسی بین ۲ کشور پس از ۴ سال وقفه را در همین راستا بسیار مثبت و احیا‌کننده همکاری‌ها توصیف کرد. آلینیک در بخش دیگری از سخنان خود در این دیدار با اشاره به تحریم‌های اعمالی توسط غربی‌ها علیه مینسک، خواستار استفاده از تجارب ایران در زمینه مقابله با این تحریم‌ها شد. وزیر خارجه بلاروس همچنین به همکاری ۲ کشور در مجامع بین‌المللی اشاره کرد و حمایت جمهوری اسلامی ایران از جمهوری بلاروس جهت عضویت در سازمان همکاری شانگهای و بریکس را خواستار شد.
***
۱۴ نفر در زلزله شمال غرب افغانستان جان باختند
زمین‌لرزه‌ای به بزرگی 6.3 ریشتر صبح روز شنبه غرب افغانستان را لرزاند. سازمان زمین‌شناسی ایالات‌متحده آورده است که کانون این زمین‌لرزه در ۴۰ کیلومتری شمال غربی شهر هرات بوده و بلافاصله ۳ پس‌لرزه به بزرگی 5.5، 4.7 و 6.2 ریشتر را به دنبال داشته است. وقوع زلزله در شمال غرب افغانستان دست‌کم ۱۴ کشته و حدود ۸۰ زخمی برجا گذاشت. شدت این زمین لرزه 6.3 در مقیاس ریشتر گزارش شده که در بخش‌هایی از ایران از جمله مشهد نیز احساس شده است.
خبرنگار خبرگزاری فرانسه در شهر هرات گفت ساکنان و مغازه‌داران با وقوع نخستین زمین‌لرزه حوالی ساعت ۱۱ صبح به وقت محلی از ساختمان‌ها گریختند اما هنوز گزارشی مبنی بر تلفات یا خسارات گزارش نشده است. شدت زمین‌لرزه روز شنبه (۱۵ مهرماه) در بخش‌هایی از ایران همچون مشهد و شهرهایی از استان خراسان جنوبی نیز احساس شده است. بر اساس داده‌های بانک جهانی، شهر هرات در سال ۲۰۱۹ دارای یک میلیون و ۹۰۰ هزار نفر جمعیت
بوده است.
ماه ژوئن سال گذشته میلادی، در پی یک زمین‌لرزه 5.9 ریشتری که مرگبارترین زمین‌لرزه در نزدیک به ربع قرن گذشته در افغانستان نام گرفت، بیش از هزار نفر کشته و ده‌ها هزار نفر بی‌خانمان شدند. افغانستان مکررا تحت تأثیر زمین‌لرزه‌های گوناگون قرار می‌گیرد، بویژه در رشته‌کوه هندوکش، که در نزدیکی محل اتصال صفحات تکتونیکی اوراسیا و هند
قرار دارد.
***
نگرانی آلمان درباره چشم‌انداز حمایت‌های آمریکا از اوکراین
رئیس‌جمهور آلمان طی دیدار با همتای آمریکایی خود ضمن اعلام تداوم حمایت‌های برلین از کی‌یف نسبت به تحولات اخیر در کنگره آمریکا مرتبط با بودجه اوکراین ابراز نگرانی کرد. آلمان به عنوان دومین حامی بزرگ اوکراین، از آمریکا خواست به حمایت‌هایش از کی‌یف ادامه دهد.
به گزارش تارنمای آلمانی دویچه‌وله، اخیرا کنگره‌ آمریکا برنامه‌ بودجه‌ دولت واشنگتن را بدون در نظر گرفتن کمک به اوکراین تصویب کرده است. فرانک والتر اشتاین‌مایر، رئیس‌جمهوری آلمان، در دیدار با بایدن درباره‌ نگرانی اتحادیه اروپایی و اینکه آیا کمک‌های آمریکا به کی‌یف ادامه پیدا می‌کند، گفت‌وگو کردند. این دیدار در بحبوحه ناامیدی اوکراین درباره عدم تامین موشک‌های کروز میان‌برد از سوی آلمان برگزار شد. آلمان در این‌باره اعلام کرده بود فقط در صورت هماهنگی با واشنگتن به اوکراین سلاح می‌دهد. رئیس‌جمهوری آلمان در دیدار با بایدن درباره‌ گسترش‌های توقف تامین مالی اوکراین از طرف آمریکا، ابراز نگرانی کرد.
جمهوری‌خواهان آمریکا، که بسیاری از آنان در ارسال کمک‌های بیشتر به کی‌یف تردید دارند، به تازگی کوین مک‌‍‌کارتی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا را برکنار کردند. اشتاین‌مایر گفت: من یکی از بسیار مردم آلمان هستم که این رویداد را نه تنها با اشتیاق بلکه با نگرانی نظاره کردم. ما تنش‌های موجود در واشنگتن را حس کردیم. اشتاین‌مایر در ادامه ضمن اعلام ادامه‌ حمایت‌های آلمان از کی‌یف، افزود: مردم اوکراین می‌دانند وقتی آلمان وعده می‌دهد به حرفش عمل می‌کند و می‌توانند روی آلمان حساب کنند. ما از جنگ اوکراین به خاطر کشور، دموکراسی و آزادی اوکراین حمایت می‌کنیم. اشتاین‌مایر ادامه داد: بایدن هیچ انتظاری در مقابل، از آلمان بیان نکرد. وی گفت از آلمان به عنوان دومین حامی بزرگ اوکراین در ماه‌های اخیر تقدیر می‌کند. دوستی آلمان و آمریکا عمیق و قوی است. رئیس جمهوری آلمان افزود: آمریکا امیدوار است آلمان نه تنها برای حمایت‌ در کنار واشنگتن بماند، بلکه از امکانات موجود برای متقاعد کردن دیگران در راستای حمایت پایدار از اوکراین استفاده کند. اشتاین‌مایر در سفر به واشنگتن همچنین با ویلیام برنز، رئیس سازمان اطلاعات مرکزی ایالات متحده (سیا) دیدار کرد.

Page Generated in 0/0058 sec