printlogo


کد خبر: 268634تاریخ: 1402/7/16 00:00
اخبار

وزیر دفاع:
سامانه جدید پدافندی رونمایی می‌شود
وزیر دفاع در یادداشتی از رونمایی یک سامانه جدید پدافندی با ویژگی‌های منحصر به فرد در آینده نزدیک خبر داد. به گفته امیر محمدرضا آشتیانی، این سامانه براساس راهبرد وزارت دفاع مبنی بر غافلگیرسازی دشمن و طراحی سناریوهای مختلف نبرد‌های آینده رونمایی و الحاق خواهد شد. وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان و نخبگان در سال‌های اخیر توانسته سامانه‌های مختلف پدافندی همچون باور ۳۷۳، ۱۵ خرداد، تلاش، مرصاد و چند سامانه دیگر را طراحی و تولید کند. رونمایی و الحاق یک سامانه جدید پدافندی علاوه بر ارتقای قدرت بازدارندگی کشور کمک خواهد کرد تا ضمن ایجاد تنوع بیشتر در حوزه پدافند هوایی دست نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در این حوزه بیش از گذشته باز شود.
***
سخنگوی شورای نگهبان:
شورای نگهبان به مرحله پیش‌ثبت‌نام ورود نکرده ‌است
سخنگوی شورای نگهبان در نشست خبری روز گذشته، در پاسخ به سوالی درباره برخی ادعاها که مرحله پیش‌ثبت‌نام را موجب کاهش مشارکت می‌دانند، اظهار داشت: پیش‌ثبت‌نام مرحله جدیدی در فرآیند انتخابات است که در قانون انتخابات مجلس برای اولین‌بار پیش‌بینی‌شده و طبیعی است در اجرای قانون مبنای عمل قرار گیرد کما اینکه بحث پیش‌ثبت‌نام‌ها در این دوره اجرا و با استقبال خوبی روبه‌رو شد. هادی طحان‌نظیف بیان کرد: مرحله پیش‌ثبت‌نام مرحله صحت‌سنجی مدارک افراد از طریق دستگاه‌های تخصصی است البته همان ۵ یا ۶ موردی است که در قانون آمده‌ است. 
سخنگوی شورای نگهبان ادامه داد: این شورا به مرحله پیش‌ثبت‌نام ورود نکرده است و هر یک از دستگاه‌ها به وظایف قانونی خود در رابطه با داوطلبان عمل کرده‌اند، از جمله وزارت علوم درباره مدارک تحصیلی، نیروی انتظامی نسبت به نظام‌وظیفه افراد یا سازمان امور اداری و استخدامی در رابطه با وضعیت استخدامی داوطلبان نظرات خود را ارائه داده‌اند. طحان‌نظیف اضافه کرد: ما تصور نمی‌کنیم این موارد اثری در میزان مشارکت داشته باشد، ضمن اینکه ما این موارد را در راستای حقوق داوطلبان و مردم ارزیابی می‌کنیم که به اتقان بیشتر قانون کمک می‌کند. وی درباره تعداد متقاضیان مرحله پیش‌ثبت‌نام نیز توضیح داد: در مرحله پیش‌ثبت‌نام حدود ۴۹ هزار نفر ثبت‌نام کرده‌اند که به ازای هر کرسی ۱۶۸ نفر می‌شود. اگر این تعداد افراد پیش‌ثبت‌نامی را با تعداد ثبت‌نام‌های انجام شده در ادوار گذشته مقایسه کنیم، این تعداد حدود ۳ برابر شده که بالاترین نرخ در ادوار انتخابات‌های گذشته محسوب می‌شود. سخنگوی شورای نگهبان تصریح کرد: در قانون جدید انتخابات مجلس شورای اسلامی فرصت بیشتری به شورای نگهبان برای بررسی صلاحیت داوطلبان داده شده است و این شورا زمان کافی دارد تا موارد را با افرادی که تایید یا احراز صلاحیت نشدند، در میان بگذارد. در ادوار گذشته انتخابات هم این اقدام انجام می‌شد اما اکنون فرصت ما بیشتر شده است.
طحان‌نظیف در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اخیرا ادعایی پیرامون ممنوعیت ثبت‌نام نزدیکان رئیس مجلس در پیش‌ثبت‌نام بیان شده و اینکه احتمالا فرد مطرح‌کننده هم داوطلب انتخابات است، گفت: ما در شورای نگهبان بررسی ویژه یا متفاوتی نسبت به افراد نداریم، بلکه بررسی متقن داریم. وی همچنین پیرامون طرح شفافیت قوای سه‌گانه تصریح کرد: نسبت به طرح شفافیت قوای سه‌گانه، هیات عالی نظارت در نامه‌ای ایراداتی به این طرح گرفت که ما ایرادات را به مجلس ارائه کردیم.
 سخنگوی شورای نگهبان در پایان نیز توضیحاتی پیرامون لایحه عفاف و حجاب ارائه داد و گفت: موافقان و مخالفان زیادی نسبت به این مصوبه وجود دارد. ما جلسات متعددی در این زمینه داشتیم. این موضوع در دستور کار شورا قرار دارد و در نوبت بررسی است و پس از پایان بررسی نظر را اعلام می‌کنیم.
***
سردار سلامی:
عاملان جنایت تروریستی در حمص تاوان سنگینی خواهند داد
فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در پیامی خطاب به وزیر دفاع و رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ارتش سوریه، با محکومیت شدید جنایت تروریستی حمله پهپادی به جشن فارغ‌التحصیلی دانشجویان دانشگاه افسری ارتش این کشور در استان حمص که به شهادت و مجروحیت صدها تن از دانشجویان و شهروندان سوری منجر شد، تاکید کرد: عاملان این جنایت و حامیان آن با پاسخ بزرگ و انتقام غافلگیر‌کننده مجاهدان مومن و رزمندگان مقاومت اسلامی مواجه می‌شوند و تاوان سنگینی پرداخت خواهند کرد. سردار سرلشکر حسین سلامی در این پیام با تسلیت این فاجعه به دولت، ملت و نیروهای مسلح سوریه و ‌طلب شفای عاجل مجروحان حادثه تصریح کرد: انتظار جامعه جهانی بر آن است که سازمان‌ها و نهادهای بین‌المللی بویژه شورای امنیت سازمان ملل متحد به مسؤولیت خود در قبال اشغالگران سرزمین سوریه و بر هم زنندگان امنیت و آرامش مردم این کشور عمل کنند.
***
دستگیری تیم ۷ نفره مسلح ضدامنیتی در گرمدره کرج
با اعلام روابط عمومی سپاه امام حسن مجتبی علیه‌السلام استان البرز، در عملیات مشترک بین حوزه مقاومت بسیج ۱۱۵ شهید غفاری سپاه کرج و کلانتری جهان‌نما، اعضای یک تیم ۷ نفره ضدامنیتی در منطقه گرمدره دستگیر شدند. در این عملیات از متهمان یک قبضه سلاح کلاشنیکف به همراه ۲ تیغه خشاب و ۴۵ فشنگ جنگی، یک قبضه سلاح کلت گلوک به همراه ۲ تیغه خشاب و ۲۸ فشنگ جنگی، یک جلیقه ضدگلوله و یک اسپری فلفل کشف شد. تحقیقات در این زمینه ادامه دارد.

Page Generated in 0/0049 sec