printlogo


کد خبر: 268640تاریخ: 1402/7/16 00:00
جهان مبهوت عملیات غافلگیر‌کننده مقاومت فلسطین در سرزمین‌های اشغالی
ناگهان پیروزی
* تاکنون 300 صهیونیست به هلاکت رسیده‌اند؛ هزاران نفر زخمی شده و صدها نفر به اسارت در‌آمده‌اند/ * نفوذ رزمندگان مقاومت به 7 شهرک اشغالی/ * گاردین: حمله حماس شکست اطلاعاتی قرن برای اسرائیل بود

گروه بین‌الملل: روز گذشته دنیا شاهد یک اتفاق متحیرکننده و بزرگ بود؛ محمد ضیف، فرمانده کتائب القسام، شاخه نظامی جنبش مقاومت فلسطین(حماس) در پیامی تصویری اعلام کرد یک عملیات به نام «توفان الاقصی» را آغاز کرده‌اند که باعث به هلاک رسیدن ده‌ها اسرائیلی و به اسارت درآمدن چند صد اسرائیلی شده و چند شهرک صهیونیست‌نشین نیز در اختیار نیروهای مقاومت قرار گرفته است. این عملیات بزرگ‌ترین عملیات ضداسرائیلی در داخل سرزمین‌های اشغالی در تاریخ فلسطین اشغالی است که به اذعان رسانه‌های اسرائیلی با شکست کامل نظامی و امنیتی این رژیم همراه بوده است. 
روز گذشته وبگاه «فلسطین الیوم» گزارش داد گروه‌های مقاومت ده‌ها موشک را به سمت شهرک‌های صهیونیست‌نشین اطراف غزه شلیک کردند که آژیرهای خطر در کل «غلاف غزه» و عسقلان به صدا درآمد.
این عملیات بزرگ و پیچیده با شلیک 5 هزار موشک از سمت غزه به سوی اسرائیل آغاز شد. پس از آن گردان‌های واکنش سریع حماس و جهاد اسلامی عملیات بزرگ «توفان الاقصی» را آغاز کردند و وارد سرزمین‌های اشغالی شدند. نیروهای فلسطینی از زمین، هوا و دریا به سمت سرزمین‌های اشغالی پیشروی کردند و 7 شهرک صهیونیست‌نشین توسط نیروهای مقاومت تصرف شد. رسانه‌های عبری‌زبان همچنین در خبری دیگر اعلام کردند اینترنت جنوب اراضی اشغالی قطع شده است. طبق این گزارش، به دلیل انتشار ویدئوهایی از کشته‌ها در شهرک‌های صهیونیست‌نشین، اینترنت شهرهای جنوبی قطع شده است.
بر اساس آخرین گزارش‌ها، در عملیات بزرگ مقاومت علیه اسرائیل 300 اسرائیلی کشته، 1100 نفر زخمی و تعداد بسیار زیادی اسیر شده‌اند. حماس با عملیات موشکی صهیونیست‌ها را سرگرم کرد و در همان زمان، از غفلت آنها استفاده کرد و عملیاتی حساب‌شده را ترتیب داد که منجر به نفوذ به داخل و عمق اراضی اشغالی فلسطین شد و تاکنون صدها کیلومتر مربع (912 کیلومتر مربع تا این لحظه) به کنترل نیروهای فلسطینی در‌آمده است، این مساحت ۳ برابر مساحت کل نوار غزه است.
در همین رابطه شبکه خبری الشهاب فلسطین ویدئویی از رزمندگان مقاومت فلسطین منتشر کرد که در آن اعلام می‌کنند موفق شده‌اند ۴ دستگاه تانک ارتش رژیم صهیونیستی را به غنیمت بگیرند. وب‌سایت خبری و تحلیلی عبری واللا با اذعان به شکست ارتش رژیم اسرائیل نوشت جنبش حماس این بار پیروز نبرد شد و تماس فرماندهی با بسیاری از نیروها قطع شده است.
سرایا القدس، شاخه نظامی جنبش جهاد اسلامی فلسطین نیز اعلام کرد چند نظامی ارتش رژیم اسرائیل را به اسارت گرفته است.
در این میان رسانه‌های اسرائیلی از وخامت حال بسیاری از مجروحان خبر می‌دهند.
همچنین رسانه‌های اسرائیلی تایید کردند حماس بر 7 شهرک مسلط شده و پس از عملیات «توفان الاقصی» صحنه‌هایی از فرار شهرک‌نشینان پخش شده است. رسانه‌ها گزارش دادند شهرک‌نشینان صهیونیست برای کمک التماس می‌کردند و می‌گفتند ارتش اشغالگر آنها را رها کرده است. ویدئوهای منتشرشده فرار دسته‌جمعی شهرک‌نشینان پس از عملیات «توفان الاقصی» را نشان می‌دهد. در همین رابطه برخی منابع عبری‌زبان اعلام کردند حداقل ۱۶۳ اسرائیلی در نبرد «توفان الاقصی» به اسارت مقاومت فلسطین درآمدند. سردبیر یک نشریه صهیونیستی به صراحت اذعان کرد ارتش این رژیم شکست سنگینی را در نبرد با حماس متحمل شده است.
در همین حال شب گذشته مقاومت فلسطین به تل‌آویو حمله موشکی کرد که طی آن 8 صهیونیست زخمی شدند که حال 3 نفر از آنها وخیم است. به گزارش منابع خبری، سردبیر نشریه صهیونیستی «جویش کرانیکل» دیروز در پستی در شبکه اجتماعی «یاکس» نوشت: «اسرائیل شکست بزرگ نظامی و اطلاعاتی خورد. هرگز در عمرم شاهد چنین چیزی نبودم». وی ادامه داد: «این فاجعه فقط شکست اطلاعاتی اسرائیل نیست. این یک شکست اطلاعاتی عمیق ناشی از سیاست تحت رهبری ایالات متحده است». سردبیر نشریه جویش کرانیکل در ادامه نوشت: «در حالی که جنگ در جنوب اسرائیل ادامه دارد، سوال اصلی این است: آیا حزب‌الله حمله‌ای به شمال انجام خواهد داد یا خیر. این اقدام، اسرائیل را مجبور می‌کند در ۲‌جبهه بجنگد». در همین رابطه «صالح العاروری» از سران حماس و مسؤول هماهنگی اتاق عملیات مشترک مقاومت گفت: افسران بلندپایه‌ای از اسرائیلی‎ها را به اسارت گرفته‌ایم و برای مقابله با همه احتمالات از جمله حمله زمینی هم آماده‌ایم. اطلاعاتی در اختیار داریم که نشان می‌دهد رژیم صهیونیستی در حال آماده شدن برای حمله به غزه و کرانه باختری بعد از ایام تعطیلاتش بود. 
«ابوحمزه» سخنگوی نظامی سرایا القدس هم از عملیات «توفان الاقصی» که صبح دیروز از سوی جنبش مقاومت اسلامی حماس علیه رژیم صهیونیستی آغاز شد، حمایت کرد. 
بر اساس گزارش خبرگزاری فلسطینی شهاب، ابوحمزه در بیانیه‌ای تاکید کرد: امروز ما در جناح‌ها و گردان‌های مقاومت، فصل جدیدی از پیروزی خود و نابودی حیثیت دشمن را ثبت می‌کنیم.
سخنگوی گردان‌های القدس در ادامه خاطرنشان کرد: پیروزی قهرمانان ما، دشمن را کوچک و خوار کرد؛ دشمن ما مرگ را همه جا احساس کرد.
وی درباره خواست فلسطینی‌ها گفت: آنچه ما از دشمن و شهرک‌نشینانش می‌خواستیم این بود که سرزمین ما را با آرامش ترک کنند؛ این محقق نشد بنابراین جنگ، راه ما برای تحقق این خواسته بود. وی در ادامه تاکید کرد: به فضل الهی ما و مقاومت در عملیات «توفان الاقصی» با یک سلسله عملیات در پشت خطوط دشمن، شوکی تاریخی و طنین‌انداز ایجاد کرده‌ایم.
ابوحمزه تصریح کرد: این عملیات یک شوک تاریخی بود و حقیقت این گفته ما را آشکار کرد که قدرت داشتن دشمن، توهمی است که از باد ضعیف‌تر و شکننده‌تر است.
از سوی دیگر تاکتیک نبرد نیروهای مقاومت هم بسیار قابل توجه است؛ نبرد با آتش موشک آغاز و سپس اسرائیل در غافلگیری، با نیروهای پرتعداد مقاومت روبه‌رو شد. گروه سرایا القدس که دوشادوش رزمندگان گردان‌های قسام در عملیات «توفان الاقصی» حاضر است، ویدئویی از تصرف پایگاه اشغالگران صهیونیست در شهرک صهیونیست‌نشین ناحال عوز منتشر کرده که در آن ده‌ها دستگاه انواع و اقسام خودروهای زرهی، مخابراتی و تاکتیکی رژیم صهیونیستی قابل مشاهده است. از طرف دیگر گروه انتقام‌جویان سایبری همزمان با عملیات «توفان الاقصی» زیرساخت‌های رژیم صهیونیستی را هدف عملیات سایبری قرار داد. این گروه سایبری با نفوذ به شرکت نوگا به عنوان پیمانکار توزیع برق رژیم صهیونیستی، با دسترسی به مرکز دیسپیچینگ شهرهای مختلف سرزمین‌های اشغالی، شهر یاونه را در تاریکی فرو برد.
مقامات رژیم اسرائیل اعلام کردند همه مدارس و مراکز آموزشی در سرتاسر فلسطین اشغالی تعطیل خواهد بود.
یکی از بزرگ‌ترین اسرای اسرائیلی که در این حمله توسط نیروهای مقاومت به اسارت درآمده است، سرتیپ نمرود الونی، فرمانده سابق لشکر غزه ارتش رژیم صهیونیستی است و تصاویر وی در حالی که به ذلت‌بارترین شکل ممکن خود را تسلیم می‌کند، نشان‌دهنده بزرگ‌ترین شکست رژیم اسرائیل است.
در همین رابطه روزنامه اسرائیلی هاآرتص از رویارویی فلسطینیان با نظامیان صهیونیست در شرق قدس اشغالی همزمان با عملیات «توفان الاقصی» مقاومت غزه خبر داد. مردم روستای اللبن الغربی در غرب رام‌الله هم به رویارویی با یورش نظامیان صهیونیست پرداختند که در نتیجه یک فلسطینی به ضرب گلوله اشغالگران به شهادت رسید. پلیس رژیم صهیونیستی اعتراف کرده است دست‌کم 21 جبهه در جنوب فلسطین اشغالی فعال شده است. گردان پهپادهای فلسطین هم وارد عمل شدند و توانستند بزرگ‌ترین ضربه را به نیروهای ارتش اسرائیل بزنند. فیلم‌هایی که به صورت گسترده منتشر شده، نشان می‌دهد پهپادهای مقاومت توانسته‌اند تانک‌ها و پادگان‌های اسرائیل را هدف قرار دهند. در همین رابطه سامانه موشکی کوتاه‌برد «رجوم» برای آماده‌سازی آتش برای عبور مجاهدان قسام به سرزمین‌های اشغالی در جریان نبرد «توفان الاقصى» مورد استفاده قرار گرفته است. ابوعبیده، سخنگوی نظامی گردان‌های القسام درباره زمان این جنگ گفته است: این آغاز نبرد است. ما چیزهای زیادی داریم که ملت ما را خوشحال و دشمن ما را غافلگیر می‌کند. تعداد اسرا هم برای اسرائیلی‌ها بسیار دردناک بوده است. در همین ارتباط یوسی ملمان، تحلیلگر اسرائیلی نوشت: شکی نیست که حماس خواستار یک معامله بی‌سابقه مبادله اسرا خواهد بود، آنها اجساد، گروگان‌ها و اسیران بسیاری دارند و خواستار آزادی هزاران اسیر فلسطینی خواهند بود. حدود 7000 اسیر فلسطینی در زندان‌ها هستند.
از طرفی، اسرائیل از روز گذشته شروع به عملیات هوایی علیه غزه کرد. دیروز وزارت بهداشت فلسطین در این باره اعلام کرد 232 شهید و 1697 زخمی، نتیجه تجاوزات اشغالگران به نوار غزه بوده است. در این میان نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی طی اظهاراتی پس از گذشت چند ساعت از آغاز حمله مجاهدان حماس و سیطره آنها بر مناطق وسیعی از اسرائیل و کشته و زخمی شدن صدها اسرائیلی و اسارت ده‌ها نفر دیگر بیان داشت: در تلاش برای پاکسازی شهرک‌های اطراف غزه هستیم. باید بهای سنگینی پرداخت کنند. ما در جنگی سخت و گسترده قرار داریم و نیاز به صبر داریم. امنیت مرزها را برای بازداشتن دیگران از ارتکاب اشتباه ملحق شدن به این جنگ تقویت خواهیم کرد.
این در حالی است که جنبش کتائب حزب‌الله عراق بعدازظهر دیروز از عملیات نیروهای مقاومت فلسطین موسوم به «توفان الاقصی» استقبال و آن را نشانه ضعف رژیم صهیونیستی عنوان کرد. شبکه خبری العهد به نقل از حزب‌الله عراق گزارش داد: به ملت و مقاومت فلسطین و آزادگان جهان آغاز جان دادن رژیم صهیونیستی را تبریک می‌گوییم که به وضوح امروز خود را در جنگ «توفان الاقصی» نشان داد. جنبش مقاومت اسلامی نُجَباء نیز عملیات غافلگیرکننده مقاومت غزه علیه رژیم اشغالگر صهیونیستی و هلاکت و اسارت ده‌ها صهیونیست را تبریک گفت.
در این بیانیه آمده است: «امروز امت اسلامی یکی از ایام‌الله را تجربه کرد که مجاهدان فلسطینی آن را رقم زدند. مجاهدان فلسطینی امروز نشانه‌های پایان این غده سرطانی و این رژیم رو به احتضار و زوال را در سرزمین مبارک ترسیم کردند و افتخار آفریدند». جنبش نُجَباء خطاب به رزمندگان مقاومت فلسطین افزود: «امروز شما ضمن خونخواهی، ایستاده بر عهد خود پیشروی می‌کنید و دشمن را به عقب می‌رانید و پا بر سر آنان می‌نهید». وزارت خارجه قطر با صدور بیانیه‌ای ضمن ابراز نگرانی نسبت به اوضاع نوار غزه، خواستار توقف تنش، آرام‌سازی اوضاع و خویشتنداری شد. طبق گزارش خبرگزاری رسمی قطر (قنا)، این وزارتخانه، رژیم صهیونیستی را به دلیل نقض‌های مکرر در حق ملت فلسطین و یورش‌های پیاپی به مسجدالاقصی تحت حمایت پلیس این رژیم مسؤول تنش کنونی دانست. وزارت خارجه قطر بر لزوم اقدام فوری جامعه جهانی برای ملزم کردن رژیم صهیونیستی جهت توقف نقض‌ آشکار قوانین بین‌المللی و احترام گذاشتن به قوانین بین‌المللی و حقوق تاریخی ملت فلسطین تاکید کرد. این وزارتخانه بر موضع ثابت کشورش مبنی بر عادلانه بودن مساله فلسطین و حقوق مشروع فلسطینیان و تشکیل کشور مستقل فلسطین در مرزهای ۱۹۶۷ به پایتختی قدس شرقی تاکید کرد. وزارت خارجه عربستان هم با صدور بیانیه‌ای خواستار توقف فوری تنش میان فلسطین و رژیم صهیونیستی و حفاظت از غیرنظامیان و نیز خویشتنداری شد. در این بیانیه آمده است: عربستان تحولات بی‌سابقه میان شماری از گروه‌های فلسطینی و نیروهای اسرائیل را که منجر به افزایش سطح خشونت در تعدادی از جبهه‌ها شده است، از نزدیک دنبال می‌کند. در بیانیه مذکور همچنین آمده است: عربستان بارها نسبت به خطرات انفجار اوضاع به دنبال تداوم اشغالگری و محرومیت ملت فلسطین از حقوق مشروع‌شان و همچنین تکرار اقدامات تحریک‌آمیز سیستماتیک علیه مقدسات آن هشدار داده است. وزارت خارجه عربستان در بیانیه خود اعلام کرد: این کشور مجددا خواستار «بر عهده گرفتن مسؤولیت جامعه جهانی و فعال‌سازی روند مسالمت‌آمیز صلح می‌شود» که مورد قبول باشد و منجر به راهکار تشکیل ۲ دولت در راستای برقراری امنیت و صلح در منطقه و حفاظت از غیرنظامیان شود. محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین دیروز در نشستی فوق‌العاده که ریاست آن را بر عهده داشت و با حضور جمعی از رهبران و مسوولان غیرنظامی و امنیتی فلسطینی برگزار شد، با تاکید بر حق ملت فلسطین در دفاع از خود در برابر تروریسم شهرک‌نشین‌ها و اشغالگران، حفاظت از ملت فلسطین را ضروری دانست. محمود عباس در ادامه تاکید کرد: باید تمام ملزومات تقویت مقاومت و پایداری مردم ما در برابر جنایات اشغالگران صهیونیست و گروه‌های شهرک‌نشین فراهم شود. در میانه این تحولات، ارتش رژیم صهیونیستی اعلام کرد حریم هوایی سرزمین‌های اشغالی بسته شده است. خبرگزاری شهاب در این باره اعلام کرد ممنوعیت پرواز شامل هواپیماهای خصوصی و هواپیماهای مختلف دیگر و حتی چتربازان می‌شود.
در این میان سردبیر بخش غرب آسیای اندیشکده معتبر «بروکینگز» اذعان کرد آمادگی  کتائب القسام، شاخه نظامی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) حیرت‌انگیز است.
به گزارش منابع خبری، «ناتان ساکس» بعدازظهر دیروز در پستی در شبکه‌های اجتماعی نوشت: «در حمله غافلگیرانه گسترده حماس به اسرائیل در صبح شنبه ده‌ها نیروی حماس زیر پوشش هزاران موشک شلیک شده از غزه به شهرها و روستاهای اسرائیل نفوذ کردند». کارشناس ارشد بروکینگز نوشت: «نیروهای حماس، اسرائیل را غافلگیر کردند. این یک جنگ است و منجر به از دست دادن جان بسیاری از افراد خواهد شد». ناتان ساکس در ادامه نوشت: «این سال ۱۹۷۳ نیست اما شکست اطلاعاتی اسرائیل و آمادگی حماس حیرت‌انگیز است. روستاهای اسرائیلی ساعت‌هاست تحت حملات مداوم حماس قرار دارند و این باورنکردنی نیست».
از سوی دیگر آمریکا از اسرائیل حمایت کرده است و دوباره کشورهای غربی از جنایت‌های این رژیم دفاع می‌کنند. رادیو ارتش رژیم صهیونیستی اعلام کرد نتانیاهو با بایدن گفت‌وگو کرده و گفته شرایط فعلی مستلزم انجام یک عملیات گسترده است. منبع مذکور اشاره کرد که بایدن نیز بر حمایت آمریکا از رژیم صهیونیستی تاکید کرده است. 
سی‌ان‌ان در تحلیلی در این‌باره نوشت: مقامات آمریکایی همزمان که حمله گسترده به سرزمین‌های اشغالی از غزه را تماشا می‌کنند تلاش دارند به ارزیابی اولیه‌ای از چرایی و تبعات دور جدید تنش میان دو طرف بپردازند. طغیان خشونت در یک لحظه بسیار حساس در روابط ایالات متحده و اسرائیل رخ می‌دهد. به نظر می‌رسد این عملیات تلاش دولت بایدن برای میانجیگری در راستای عادی‌سازی روابط بین اسرائیل و عربستان سعودی را پیچیده کند. 
مقامات ارشد دولت جو بایدن ماه‌ها برای میانجیگری در چنین توافقی کار می‌کردند؛ توافقی که انتظار می‌رفت منطقه را متحول کند. پیش‌بینی  می‌شد این توافق  برخی از انواع امتیازات برای فلسطینی‌ها را نیز در بر گیرد؛ فلسطینی‌هایی که با نگرانی مذاکرات را تماشا می‌کردند. رگبار موشک از غزه و اعلامیه بنیامین نتانیاهو مبنی بر اینکه «ما در جنگ هستیم» اکنون این توافق را تهدید می‌کند. خطوط کلی این معامله عمدتا مشخص شده بود اما همچنان نقاط اختلافی وجود داشت و به باور مقامات ایالات متحده تا نهایی شدن آن راه درازی باقی مانده است. عربستان سعودی به طور سنتی یکی از اصلی‌ترین مدافعان منطقه‌ای آرمان فلسطین بوده است. روابط کنونی بایدن با نتانیاهو نیز در موقعیت متفاوتی نسبت به آخرین وقوع خشونت‌های بزرگ بین غزه و اسرائیل در سال 2021 قرار دارد. در آن زمان بایدن و دستیارانش به دنبال جلوگیری از تبدیل درگیری به جنگ بزرگ‌تر بودند و بر همین اساس تماس‌های تلفنی منظم بین بایدن و نتانیاهو در جریان بود. این تلاش‌ها شامل دیپلماسی فشرده و ساعت به ساعت پشت پرده برای متقاعد کردن بازیگران منطقه از جمله رهبران مصر و قطر برای ایفای نقش در میانجیگری برای رسیدن به یک آتش‌بس بود. از آن زمان، تنش‌هایی در روابط بایدن و نتانیاهو  وجود داشته که عمدتا ناشی از تصمیمات اتخاذشده توسط نتانیاهو و ائتلاف راست افراطی او بوده است.
در همین حال رادیو ارتش رژیم صهیونیستی بعدازظهر دیروز، اعلام کرد سخنگوی این رژیم، اسارت نظامیان صهیونیست به دست مقاومت فلسطین را تایید کرده است. طبق گزارش پایگاه اینترنتی شبکه «الجزیره»، سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی تایید کرد حماس اسیر جنگی دارد. 
سخنگوی ارتش رژیم اشغالگر در ادامه تصریح کرد: حماس در نوار غزه گروگان گرفته است. در این درگیری‌ها تعدادی از سربازان ما کشته شدند. این مقام صهیونیست گفت: نبردها تاکنون در ۲۲ نقطه ادامه دارد؛ ۴ گردان دیگر هم به ۳۱ گردان مستقر در مرز غزه اضافه خواهد شد. همزمان با فتوحات شاخه نظامی حماس در نبرد با نیروهای رژیم صهیونیستی، یک وبگاه نظامی روز شنبه  از غنیمت‌گیری تانک‌ها و نفربرهای پیشرفته صهیونیست‌ها توسط نیروهای نظامی حماس خبر داد. در همین حال وبگاه «دیفنس بلاگ» در مطلبی نوشت: پیشرفته‌ترین تانک عملیاتی (رژیم) اسرائیل مجهز به سیستم حفاظت ضدموشک به تصرف نظامیان حماس درآمد. با ادامه نبرد، نخستین فیلم از تانک‌های رزمی پیشرفته «مرکاوا» و نفربر سنگین «نامر» که توسط خدمه اسرائیلی آنها رها شدند، مشاهده شد. از سوی دیگر ارتش رژیم صهیونیستی اعتراف کرد تا این لحظه دست کم ۴ فروند از بالگردهای رزمی این رژیم که برای مشارکت در جنگ به اطراف غزه اعزام شده بودند بر اثر شلیک پدافند مقاومت فلسطین دچار آسیب شده و از رده عملیاتی خارج شده‌اند. این موضوع نشان می‌دهد در حوزه پدافند نیز مقاومت تمرین‌های خوبی کرده و آمادگی قابل توجهی داشته است، هرچند گردان‌های قسام به موشک‌های دوش‌پرتاب ضدهوایی مجهز است اما داشتن سامانه‌های توپخانه‌ای پدافند نیز بسیار کارآمد است. 
روزنامه انگلیسی گاردین هم در گزارشی پیرامون عملیات نیروهای مقاومت فلسطینی علیه مواضع رژیم صهیونیستی نوشت: «حمله غافلگیرانه حماس به اسرائیل، به عنوان یک شکست اطلاعاتی قرن‌ها به یاد خواهد ماند». تارنمای این نشریه انگلیسی نوشت: «در عرض چند ساعت، ده‌ها شبه نظامی غزه حصار مرزی به سمت جنوب اسرائیل را درنوردیده و نظامیان محلی را غافلگیر کردند. مردان مسلح، اسرائیلی‌ها را در مناطق مرزی جنوبی ربوده و به قتل رساندند و از حمله خود هنگام پیشروی در مکان‌های متعدد فیلمبرداری کردند».
گاردین در ادامه نوشت: اگر عملیات حماس تعجب‌آور است به این دلیل است که سازوکار اسرائیل بر مناطق فلسطین بسیار پیچیده و تهاجمی است و نظارت بر فعالیت حماس یکی از مهم‌ترین وظایف تشکیلات امنیتی اسرائیل به‌شمار می‌رود.
روزنامه انگلیسی افزود: «با اینکه صنعت فناوری جاسوسی اسرائیل، همانطور که ماجرای نرم‌افزارهای جاسوسی پگاسوس نشان می‌دهد یکی از پیشرفته‌ترین صنایع جهان است اما عملیات حماس را شناسایی نکرد. این موضوع نشان می‌دهد حماس در حالی که همیشه مصمم و قادر به برنامه‌ریزی بلندمدت است، در مواجهه با چالش‌های نظامی بسیار ماهرتر شده و تلاش زیادی را در برنامه‌ریزی و شناسایی آسیب‌پذیری‌های اسرائیل انجام داده است».
به نوشته گاردین، عملیات حماس نشانگر نکات مهمی است. نخستین مورد اینکه این عملیات با سطحی از برنامه‌ریزی امنیتی، نه تنها در داخل حماس، بلکه توسط جناح‌های رقیب در غزه صورت گرفته که در دوره های قبلی درگیری‌ها سابقه نداشته است. 
روزنامه انگلیسی ادامه داد: «تحلیلگران نظامی می‌گویند حماس برای ایجاد حداکثر هرج و مرج از تاکتیک فریب و شوک حملات در حوزه‌های مختلف - از جمله موشک و نفوذ - استفاده کرده و اینها عملیاتی است که - مانند حملات نفوذی غافلگیرکننده قبلی حماس از جمله حملات از تونل‌ها به داخل اسرائیل - به آمادگی زیادی نیاز دارد». گاردین افزود: «شاید نکته مهم این واقعیت باشد که- همانطور که رسانه‌های اسرائیلی هم اشاره کرده‌اند- تحرکات اخیر حماس توسط نیروهای دفاعی و سازمان‌های اطلاعاتی اسرائیل به عنوان بخشی از عملیات جنگی شناسایی نشد».
به تعبیر روزنامه انگلیسی، یک نکته در عملیات حماس واضح است: «این حمله در بحبوحه یک دوره ازهم‌گسیختگی عمیق اجتماعی در اسرائیل رخ داده است. دولت راست افراطی نتانیاهو، با افرادی در کابینه که نباید مناصب دولتی داشته باشند، مانند بن گویر، وزیر امنیت ملی، وقت خود را صرف ریختن بنزین روی وضعیتی کرد که بسیار قابل اشتعال بود».
گاردین عنوان کرد: «درگیری بی‌معنا و خودخواهانه نتانیاهو با بخش‌های بزرگی از جامعه اسرائیل بر سر طرح‌های جنجالی او برای تضعیف دادگاه عالی اسرائیل، حتی در حالی که او در بحبوحه پرونده‌های حقوقی به اتهام فساد است، افکار عمومی را تحت تأثیر قرار داد و انتقاد تعداد زیادی از افراد را برانگیخت».
به نوشته این روزنامه انگلیسی، حماس شاید نتواند تهاجم خود را برای مدت طولانی حفظ کند اما «واضح است این عملیات با حداکثر وحشت پایان خواهد یافت و نکته مهم آن شوکی است که ایجاد کرد». عملیات دیروز مقاومت فلسطین چند پیام جدی و مهم داشت.  اول اینکه این عملیات قطعا با کمک‌های ایران و محور مقاومت بوده است و از زمانی که اتاق عملیات مقاومت تشکیل شده حملات علیه صهیونیست‌ها به شدت افزایش یافته است و هر بار اسرائیل از یک منطقه درگیر می‌شود. 
نکته دوم این است که عملیات روز گذشته مقاومت غزه در طول تاریخ درگیری اسرائیل با کشورهای دیگر یا محور مقاومت بی‌سابقه بوده و نقطه عطفی در پایان هژمونی نظامی و امنیتی این رژیم است. 
مورد سوم این است که چگونه دستگاه امنیتی رژیم صهیونیستی که ادعا دارد یکی از بزرگ‌ترین نیروهای امنیتی جهان است و عملیات‌های خرابکاری و ترور زیادی در سراسر جهان انجام داده این عملیات پیچیده را که حداقل از نظر عملیاتی 6 ماه برنامه‌ریزی کامل و دقیق لازم دارد متوجه نشده است و غافلگیری بزرگی نصیب این رژیم شد. مطلب بعدی آن است که گسست در این رژیم بسیار نمایان است. با یک عملیات پیچیده به راحتی کل سرزمین‌های اشغالی در مرز سقوط کامل قرار گرفته است و اگر روزی کرانه باختری به این دستاورد بزرگ یعنی مقاومت مسلحانه مجهز شود اسرائیل چگونه می‌خواهد با آن مقابله کند و فاصله کوتاه چند ده کیلومتری کرانه باختری با تل آویو به راحتی برای مقاومت کرانه باختری قابل دسترسی خواهد بود. 
از همه مهم‌تر صبر استراتژیک محور مقاومت بود. اسرائیل در چند سال اخیر به شدت نیروهای مقاومت را در سوریه هدف قرار داد و بعد از چند سال، مقاومت با یک عملیات بزرگ انتقام سختی از اسرائیل گرفت. از سوی دیگر لبنان اگر وارد عملیات شود فلسطین اشغالی هم از شمال هم از جنوب وارد یک عملیات بی‌انتها خواهد شد؛ عملیات روز گذشته گوشه‌ای از آخرالزمان اسرائیل بود.

Page Generated in 0/0056 sec