printlogo


کد خبر: 268646تاریخ: 1402/7/16 00:00
سرلشکر باقری با مهم دانستن اقدام عراق در دور کردن تروریست‌ها، بر خلع سلاح کامل آنها تأکید کرد
مهم اما ناکافی

گروه سیاسی: رئیس ستاد کل نیروهای مسلح روز گذشته در آیین شروع سال جدید تحصیلی دانشگاه عالی دفاع ملی در مراسمی که با حضور وزیر کشور و رئیس ستاد حشدالشعبی عراق، جمعی از فرماندهان عالی نیروهای مسلح و دانشجویان ایرانی و خارجی برگزار شد، اظهار کرد: اقدام دولت و نیروهای مسلح عراق در دور کردن گروهک‌های ضد انقلاب گامی مهم اما ناکافی است. سردار سرلشکر پاسدار محمد باقری گفت: دشمنان همواره تلاش می‌کنند میان کشورهای منطقه، اقوام، طوایف و ادیان گوناگون اختلاف ایجاد می‌کنند و با تضعیف حاکمیت قانونی کشورها، دائما منطقه را درگیر نگاه می‌دارند تا این درگیری‌ها توجیه و محملی برای ادامه حضور متجاوزانه آنها باشد؛ داعش که به اعتراف سران کشور ظالم آمریکا توسط خود آنها ایجاد شد، نمونه بارزی از این نوع است.
وی در بخش دیگری اضافه کرد: در منطقه ما اتفاقات گوناگونی در جریان است که فوق‌العاده نیازمند فکر، اندیشه و تدبیر است؛ مسائل اخیر منطقه قفقاز یکی از آنهاست؛ کشوری تجاوزگر و اشغالگر بوده و کشوری به دنبال بازپس‌گیری سرزمین از دست رفته و احیا و تکمیل تمامیت ارضی خود بوده است.
باقری ‌عنوان کرد: آنچه کشور آذربایجان تاکنون انجام داده، باز پس گرفتن تمامیت ارضی خودش بوده است. یعنی با حوادث هفته‌های اخیر توانسته حاکمیت کامل و تمامیت ارضی را به دست بیاورد؛ البته در تمام این سرزمین‌ها اقلیت‌ها باید با آرامش و با حقوق برابر با سایر شهروندان زندگی کنند. از این به بعد ما دارای 2 همسایه آذربایجان و ارمنستان در قفقاز هستیم که هر دوی این همسایه‌ها برای ما محترم هستند و حفظ تمامیت ارضی آنها برای ما اهمیت دارد و این ‌هم موضوعی است که در ملاقات‌ها و گفت‌وگو با مقامات 2 کشور بر آن‌ تاکید کرده‌ایم، لذا امیدواریم با دستیابی به صلح کامل، منطقه قفقاز بدون تغییر در مرزهای جغرافیایی و ژئوپلیتیک منطقه، آرامش و سازندگی را برای رفاه بهتر مردمانش در پیش گیرد. بنابراین ادامه جنگ بعد از این هیچ توجیهی ندارد. وی‌ تاکید ‌کرد: این 2 کشور مرزهای مشخصی هنگام فروپاشی شوروی داشتند و همان مرزها مبنای توافق و صلح این کشورها باید باشد؛ این از موضوعاتی است که در کشور و در منطقه با آن مواجه هستیم، لذا عزیزان ما می‌توانند درباره آن تحقیق و پژوهش و رساله تحصیلی ارائه کنند.
رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در ادامه بیان کرد: حضور نظامیان بیگانه در منطقه ما از موضوعات دیگر است. ما آمار تردد شناورهای نفتکش و تجاری از تنگه هرمز به بیرون و به داخل را در بازه زمانی 5 ساله بررسی کردیم و دریافتیم هر گاه حضور نظامی بیگانگان افزایش یافته، مبادلات تجاری کاهش یافته است.
وی‌ ادامه داد: من با هر کدام از مسؤولان نیروهای مسلح کشورهای منطقه که گفت‌وگو داشتم، همه معتقدند برای حفظ امنیت منطقه‌ نیازی به حضور هیچ نظامی بیگانه‌ای نداریم. کشورهای منطقه هم تجهیزات و هم ارتش‌های توانمند و هم دوستی دارند. ما همچنان که سیاست دولت جمهوری اسلامی است، در نیروهای مسلح نیز به دنبال پیشبرد سیاست همسایگی و تبدیل مرزها از وضعیت نظامی و امنیتی به مرزهای اقتصادی و تبادلات گوناگون بین ملت‌ها هستیم و در این جهت پیشرفت‌های مناسبی انجام شده است. باقری گفت: مساله مرزهای کشور ایران و همسایگان و ناامنی‌هایی که در مرزها داریم از موضوعات قابل تحقیق و فوق‌العاده با اهمیت است.
رئیس ستاد کل نیروهای مسلح با اشاره به تحرکات تروریست‌ها از آن ‌سوی مرزهای سیستان و بلوچستان و اقلیم کردستان گفت: چه معنایی دارد گروه‌های تجزیه‌طلب ایرانی در کردستان عراق مستقر باشند و انواع و اقسام اقدامات تروریستی را در کشور ما انجام دهند و ما مجبور شویم قوای فراوانی را در مرز نگه داریم؟ مسؤولان عراقی نیز همین را تایید می‌کنند که باید این مساله به طور قطعی حل شود. در توافقنامه اسفند گذشته میان دبیران شورای عالی امنیت ملی 2 کشور ایران و عراق توافقی شد که ظرف 6 ماه این گروه‌ها خلع سلاح کامل شوند؛ البته در هفته‌های اخیر دولت عراق و همه مسؤولان عزیزی که آنجا حضور دارند، تلاش‌هایی انجام دادند و این گروه‌ها از مقرها و سنگرهای نزدیک مرز ما قدری جابه‌جا شدند اما توافق اصلی فقط جابه‌جایی تاکتیکی گروه‌های تجزیه‌طلب و انتقال آنها به نقطه‌ای دورتر از مرزها نبود، بلکه خلع سلاح کامل آنها مدنظر ما بوده و هست.

Page Generated in 0/0052 sec