در پی سفر وزیر راه و شهرسازی به باکو، وی با بیان اینکه خواستار بازگشایی هر چه سریعتر سفارت جمهوری آذربایجان در ایران شدیم، از افتتاح پل آستارا - آستارا توسط روسای جمهور 2 کشور ایران و آذربایجان تا 2 ماه آینده خبر داد.
مهرداد بذرپاش که به عنوان رئیس کمیسیون همکاریهای مشترک اقتصادی ایران و آذربایجان سفری ۲ روزه به باکو داشت، درباره دستاوردها و اقدامات انجامشده طی این سفر گفت: «ایرانراه» یکی از کلانپروژههای دولت مردمی است و در راستای تکمیل زنجیرههای کریدوری شمال به جنوب و شرق به غرب کشور اجرا خواهد شد.
وی یکی از گذرگاههای رسمی در دستور کار وزارت راه و شهرسازی و مورد تاکید رئیسجمهوری را گذرگاه ارس دانست و افزود: این گذرگاه در مجاورت رودخانه ارس قرار دارد.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به احداث پل آغبند روی رود ارس نیز گفت: احداث جاده در این منطقه توسط ایران انجام میشود که از منطقه آغبند آغاز شده و تا منطقه جلفا ادامه دارد. این گذرگاه یکی از گذرگاههای اصلی و راهبردی مورد درخواست 2 کشور بود که عملیات اجرایی آن با حضور معاون نخستوزیر جمهوری آذربایجان که مسؤولیت ریاست کمیسیون همکاریهای مشترک اقتصادی ایران و آذربایجان را نیز بر عهده دارد، رسما آغاز شد.
بذرپاش در همین راستا گفت: علاوه بر آن توافقی درباره آغاز عملیات اجرایی خط آهن در مجاورت پل آغبند انجام شد تا این خط آهن از منطقه آغبند (از طریق پل ریلی) وارد خاک ایران شود. احداث این پل ظرف یک سال به اتمام میرسد و به موازات آن عملیات اجرایی پایانههای گمرکی هر 2 کشور نیز به زودی آغاز میشود.
وی تاکید کرد: همچنین طی جلسه کمیسیون همکاریهای مشترک اقتصادی ایران و آذربایجان، موضوعاتی از جمله پل آستارا - آستارا مورد بررسی قرار گرفت. این پل یکی از پروژههای مهم است و امیدواریم ظرف 2 ماه آینده با حضور روسای جمهور 2 کشور افتتاح شود، چرا که تکمیل این پل ظرفیتهای ترانزیتی بالایی را به دنبال دارد.
* افزایش پروازهای بین ایران و آذربایجان
به گفته وزیر راه و شهرسازی، افزایش پروازهای بین دو کشور، در راستای رشد تعاملات و تسهیل رفتوآمد تجار و گردشگران از دیگر موضوعاتی بود که در این سفر مطرح شد. توافقهایی نیز توسط بخش نظامی 2 کشور انجام شده بود که در این سفر مورد پیگیری قرار گرفت.
بذرپاش با اشاره به توافقهای مرتبط با وزارت نیرو برای احداث چند سد و پیگیری این توافقها گفت: سد خداآفرین یکی از سدهای مهم است که عملیات احداث آن به اتمام رسیده و برخی اختلافهای مالی قبلی نیز برطرف شد تا آبگیری این سد هرچه سریعتر آغاز شود. 2 سد دیگر نیز وجود دارد که احداث یکی از آنها با ۹۵ درصد پیشرفت همراه شده و ظرف 3 ماه آینده عملیات آبگیری آن آغاز میشود. سد و نیروگاه دیگر نیز با چالش محیط زیستی مواجه است که باید تایید محیط زیست ایران را دریافت کند.
* تجارت ایران و آذربایجان راحتتر و ارزانتر میشود
مهرداد بذرپاش با اشاره به تسهیل تجارت بین ایران و آذربایجان گفت: تعرفه ترجیحی تجارت میان 2 کشور از دیگر موضوعاتی بود که در این سفر با مقامات جمهوری آذربایجان مطرح شد. در این باره فهرست کالاها نهایی شده و توافق بین سازمان توسعه تجارت 2 کشور در حال انجام است تا روابط تجاری ایران و آذربایجان راحتتر و ارزانتر شود.
وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: همچنین در دیدار رئیسجمهور آذربایجان، آمادگی کامل این کشور برای همکاری با ایران در تکمیل کریدور شمال - جنوب اعلام شد.
بذرپاش با اشاره به برخی سوءتفاهمهای رخداده در گذشته گفت: خواستار بازگشایی هر چه سریعتر سفارت آذربایجان در ایران شدیم و رئیسجمهوری این کشور نیز قول مساعد داد تا در مدت کوتاهی این اقدامها انجام شود.
* «قفقازِ صلح» نویدبخش توسعه روابط اقتصادی تهران و باکو
رئیس کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و آذربایجان همچنین در دیدار و مذاکره با الهام علیاف با اشاره به شرایط جدید منطقه و ایده قفقازِ صلح اعلام کرد: قفقازِ صلح، نوید بخش توسعه همکاریهای ترانزیتی بین ایران و آذربایجان مبتنی بر ابتکار «ایران راه» و برنامهریزی برای جهش ترانزیت در کریدور شمال - جنوب و ایجاد کریدور ارس در ایران خواهد بود.
بذرپاش همچنین در دیدار و مذاکره با الهام علیاف با تأکید بر اهمیت و لزوم تقویت و توسعه همکاریهای حملونقلی و ترانزیتی در چارچوبی جامع، هدفمند و آیندهنگر با توجه به ابتکار ایران راه تصریح کرد: ابتکار ترانزیتی «ایران راه» با طرحهای کلان جمهوری آذربایجان همخوانی دارد و میتواند فصل جدیدی از همکاریهای ترانزیتی و لجستیکی را به روی دو طرف بگشاید.
وزیر راه و شهرسازی در این دیدار تاکید کرد: برنامه جامع ارتقای ترانزیت تا ۱۵ میلیون تن در سال در افق ۲۰۳۰ در تمام شقوق هدفگذاری شده که برنامه عملیاتی آن باید پیگیری شود.
بذرپاش تاکید کرد: شرایط جدید در منطقه میتواند نویدبخش آیندهای روشن در افزایش مبادلات اقتصادی و توسعه روابط باشد. در شرایط جدید صلحآمیز، همکاریهای راهبردی ۲ کشور لازم است گسترش یابد. در راستای ابتکار «ایران راه» کریدور ارس از آغبند تا جلفا به عنوان مسیر شرق به غرب در ایران عملیاتی و اجرایی میشود.
* ارتقای سوآپ نفت و گاز با همکاری ترکمنستان
رئیس کمیسیون مشترک همکاریهای اقتصادی همچنین بر ارتقای سوآپ نفت و گاز با همکاری ترکمنستان تاکید کرد.
بذرپاش با اشاره به آمادگی ایران برای تسهیل سرمایهگذاری و حضور تجار و بازرگانان در ایران، بر تشکیل کارگروه شناسایی موانع موجود در روابط اقتصادی 2 کشور، رفع موانع مبادلات بانکی، اعلام آمادگی برای همکاریهای بیشتر در بخش نفت و گاز و گردشگری، ارتباطات و فناوری اطلاعات، کشاورزی و احداث شهرکهای صنعتی، احیای بازارچه مرزی آستارا و احداث مشترک سدها تاکید کرد.
رئیس کمیسیون مشترک همکاریهای اقتصادی ایران و آذربایجان همچنین در این مذاکره به موضوع حملونقل پروژه آستارا - آستارا، احداث پل آغبند، تسهیل تردد ناوگان ایرانی در آذربایجان و لزوم توسعه همکاریها در حوزه کشتیهای رو-رو در دریای خزر پرداخت.