printlogo


کد خبر: 268677تاریخ: 1402/7/17 00:00
افزایش ۵ هزار و ۷۰۵ مگاواتی تولید برق در ۲ سال اخیر
۴۰ نیروگاه جدید وارد مدار شد

معاون توسعه طرح‌های شرکت برق حرارتی گفت: از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون ۴۰ واحد نیروگاه حرارتی جدید به ظرفیت 5 هزار و ۷۰۵ مگاوات در راستای کمک به کاهش ناترازی، اشتغال‌زایی و ایجاد برق پایدار در شبکه سراسری وارد مدار شده است. محمد رمضانی با اشاره به عملکرد دولت سیزدهم در احداث واحدهای جدید نیروگاهی گفت: از ابتدای شروع به کار دولت سیزدهم تاکنون ۷ هزار و 705 مگاوات به ظرفیت نیروگاه‌های حرارتی کشور افزوده شده است که این اقدام از طریق سنکرون 40 واحد جدید نیروگاهی به ظرفیت 5 هزار و 705 مگاوات، همچنین رفع محدودیت نیروگاه‌های بخاری و افزایش توان عملی نیروگاه‌های گازی موجود به ظرفیت ۲ هزار مگاوات محقق شده است.
وی ادامه داد: واحدهای سنکرون‌شده جدید شامل بخش گاز نیروگاه‌های سیکل‌ ترکیبی هنگام، ایران ال‌ان‌جی (۳ واحد)، قشم پاسارگارد، آریان زنجان (۲ واحد)، مهتاب کویر (۲ واحد)، شهید باکری (۲ واحد)، تربت‌حیدریه، فولاد بوتیا، دوکوهه، فولاد مبارکه و واحدهای گازی کوچک میانرود، زاهدان (۳ واحد)، صبای دهلران (۴ واحد)، پتروشیمی کردستان (۳ واحد) و پتروشیمی کرمانشاه بوده است.
رمضانی افزود: همچنین در این مدت واحدهای بخار نیروگاه‌های سیکل‌ترکیبی جهرم، هریس، ارومیه، چابهار، بعثت پارس‌جنوبی (۲ واحد)، غرب کارون، عسلویه، فردوسی، خرم‌آباد، ارومیه و سبلان (۲ واحد) نیز به شبکه سراسری برق کشور متصل شده است.
وی با اشاره به اینکه ظرفیت نیروگاه‌های حرارتی کشور به 74 هزار و 705 مگاوات رسیده است، گفت: 622 واحد تولید برق حرارتی در 134 نیروگاه کشور وظیفه تولید برق پایدار برای مشترکان سراسر کشور را بر عهده دارند که بیش از 68 درصد از این ظرفیت در اختیار بخش خصوصی است.
* احداث ۱۰ هزار و ۵۰۰ مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر از‌طریق فاینانس
همچنین رئیس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری برق ایران (ساتبا) گفت: ۱۰ هزار و ۵۰۰ مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر از طریق فاینانس احداث می‌شود. محمود کمانی افزود: تلاش برای اخذ مجوزهای موردنیاز احداث ۱۰ هزار و ۵۰۰ مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر از طریق فاینانس ادامه دارد. وی ادامه داد: این میزان نیروگاه پس از اخذ مجوزهای قانونی در طول سال‌های ۱۴۰۳ و ۱۴۰۴ احداث خواهند شد. معاون وزیر نیرو خاطرنشان کرد: اطلاع‌رسانی لازم در زمینه گام‌های این امر به‌مرور انجام خواهد شد و پس از اخذ مجوزها مناقصه‌های آن نیز اطلاع‌رسانی می‌شود. کمانی در ادامه به تلاش برای احداث 4 هزار و ۵۰۰ مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر اشاره کرد و گفت: نیاز است همه دستگاه‌های مرتبط در این زمینه همکاری کنند.
وی بیان داشت: احداث نیروگاه‌های خورشیدی نیاز به اخذ یکسری مجوز مانند مجوز تخصیص زمین، مجوزهای زیست‌محیطی، اتصال به شبکه و مجوز نحوه اتصال به شبکه دارد.
رئیس ساتبا تاکید کرد: برای احداث ۱۵ هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر نیز ساختگاه‌ها مشخص شده و توافق‌های اولیه برای در اختیار قرار گرفتن این ساختگاه‌ها با نهادهایی مانند منابع طبیعی، امور اراضی و مجموعه برق‌های منطقه‌ای برای اتصال به شبکه انجام شده است. کمانی خاطرنشان کرد: استانداران همکاری خوبی کرده‌اند و از ۳۰ هزار مگاوات، ساختگاه ۱۵ هزار مگاوات مشخص شده که در فاز نخست ۴ هزار و ۵۰۰ مگاوات در استان‌ها احداث خواهد شد.
وی گفت: مقرر شد در کمیته‌ای که زیر نظر معاون اول رئیس‌جمهوری تشکیل می‌شود و دستگاه‌های مربوط حضور خواهند داشت، در جلسه‌های هفتگی درباره مجوزهای لازم تصمیم‌گیری و مشکلات سرمایه‌گذاران هم در این کمیته رسیدگی شود. معاون وزیر نیرو ادامه داد: تلاش می‌شود در این کمیته بتوان با اخذ یک مصوبه، مجوزهای لازم را دریافت کنیم تا کارها به‌سرعت پیش برود.
وی بیان کرد: برای مجوز اتصال به شبکه هم با توانیر توافق اولیه حاصل شده و امیدواریم اجرایی شود.
رئیس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر گفت: شرکت‌هایی هم که برنده مناقصه احداث ۴ هزار و ۵۰۰ مگاوات نیروگاه خورشیدی می‌شوند در جلسه‌های هفتگی باید حضور یابند و بر اساس برنامه زمان‌بندی‌شده حرکت کنند.
کمانی ادامه داد: اگر کارها بخوبی پیش برود یک حرکت بزرگ ملی در این زمینه انجام خواهد شد که هم از جهت حجم سرمایه‌گذاری و هم از نظر توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر گام مهمی است.
وی گفت: توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر هم موجب صرفه‌جویی در مصرف سوخت‌های فسیلی و هم کاهش آلایندگی هوا می‌شود.
معاون وزیر نیرو خاطرنشان کرد این راهی است که همه کشورهای جهان به سمت آن می‌روند تا از مصرف سوخت‌های فسیلی جلوگیری کنند و ما هم باید به این مهم دست یابیم.

Page Generated in 0/0056 sec