printlogo


کد خبر: 268679تاریخ: 1402/7/17 00:00
اخبار

20 مهر زمان افتتاح آزادراه شیراز - اصفهان
مجری آزادراه‌های مرکز و جنوب کشور گفت: آزادراه شیراز - اصفهان به طول ۲۱۲ کیلومتر به دلیل چشم‌اندازهای خاص که شامل دره، دشت، آبشار، رودخانه و سد می‌شود به آزادراه 4 فصل معروف است که هفته جاری با حضور رئیس‌جمهوری به بهره‌برداری می‌رسد. علیرضا صلواتی با اشاره به افتتاح آزادراه شیراز - اصفهان با حضور رئیس‌جمهور در ۲۰ مهرماه، اظهار کرد: در کنار مهم‌ترین مزایای این آزادراه از جمله کاهش زمان سفر، افزایش ایمنی و صرفه‌جویی در مصرف سوخت، این مسیر یکی از زیباترین آزادراه‌های کشور است که صاحب چشم‌نوازترین چشم‌اندازهای طبیعی است. وی به ایرنا گفت: منطقه سرحد فارس با چشم‌انداز زیبا، دشت‌های سرسبز و ییلاقات سرسبز در طول این مسیر آزادراهی قرار دارد. رود کر که بزرگ‌ترین رودخانه استان فارس است نیز در امتداد بخشی از آزادراه قرار دارد. سد درودزن مرودشت نیز بخش دیگری از چشم‌انداز این مسیر آزادراهی است. مجری آزادراه‌های مرکز و جنوب کشور با بیان اینکه مردم هنگام عبور از این آزادراه فرصت تماشای دره و آفتاب و آبشار و برف و باران در سفری چشم‌نواز و روح افزا را دارند، گفت: آزادراه شیراز – اصفهان را می‌توان آزادراه 4 فصل نامید.
***
اتمام مهلت پذیرش چک‌های قدیمی در بانک‌ها
طبق اعلام قبلی بانک مرکزی مهلت پذیرش و تبادل چک‌های قدیمی در سامانه چکاوک تا ۱۵ مهرماه سال جاری تمدید شده و تنها در شعب بانک صادرکننده قابلیت کارسازی دارند. پذیرش و تبادل چک‌های صیادی قدیمی (دسته‌چک‌های صادرشده قبل از سال 1400) از 15 مهر سال جاری صرفاً در بانک صادرکننده چک قابل انجام است و دارندگان دسته‌چک‌های قدیمی باید نسبت به تعویض دسته‌چک خود اقدام کنند. مشتریان شبکه بانکی می‌توانند ضمن مراجعه به شعب و تحویل دسته‌چک‌های قدیمی نسبت به دریافت دسته‌چک‌های صیادی جدید بنفش‌رنگ اقدام کنند.
***
بازپس‌گیری ۵ میلیارد دلار از منابع صندوق توسعه
رئیس هیات عامل صندوق توسعه ملی با اشاره به ۳۶ میلیارد دلاری که به ۳۶۹ طرح صنعتی توسط صندوق در سال‌های گذشته تسهیلات داده شده است، از بازپرداخت ۵ میلیارد دلاری این منابع و تعویق ۱۳ میلیارد دلار آن تاکنون خبر داد. مهدی غضنفری با اشاره به عملکرد 2 سال گذشته صندوق توسعه ملی گفت: با توجه به شعار سال و همچنین سیاست‌های دولت سیزدهم، صندوق باید استراتژی‌هایی را عملیاتی کند تا رشد 8 درصدی در نهایت محقق شود و سعی صندوق این است یک تا 2 درصد از بار این رشد را به دوش بکشد. بر همین اساس، مجلس با تصویب مصوبه تامین مالی این اجازه را به صندوق داده که در طرح‌ها مشارکت داشته باشد. وی ادامه داد: همچنین ما برای پس گرفتن‌ طلب سالیان گذشته صندوق از دولت‌ها که حدود 100 میلیارد دلار است، این اجازه را در برنامه هفتم گرفته‌ایم که از طریق در اختیار گرفتن میادین نفت و گاز حفاری نشده یا سرمایه‌گذاری در میادین مشترک این مبلغ بازپس‌گیری شود.  غضنفری گفت: در حوزه نفت و گاز (با تضمین شرکت نفت) صندوق توسعه ملی به 56 طرح وام داده که حدود5.16 میلیارد دلار تسهیلات مربوط به این طرح‌ها بوده است که تنها 2.1 میلیون دلار آن بازپرداخت شده و 10 میلیارد دلار آن معوقه شده است. وی اظهار کرد: در کل، صندوق در 10 سال گذشته از 364 طرح صنعتی پشتیبانی کرده است، 36 میلیارد دلار از منابع صندوق به این طرح‌ها اختصاص یافته و تنها 5 میلیارد دلار آن بازپرداخت شده است و 3.13 میلیارد دلار آن معوقه شده است. عدم بازپرداخت منابع صندوق به معنی ناترازی در برق و آب و انرژی و گاز است و اگر این منابع برمی‌گشت ما می‌توانستیم آنها را برای طرح‌های بعدی اختصاص دهیم. رئیس هیات عامل صندوق توسعه ملی گفت: صندوق در دولت سیزدهم 5 میلیارد دلار از منابع خود را پس گرفته است. لازم به ذکر است صندوق همچنان به طرح‌های زیر 100 میلیون دلار تسهیلات‌دهی خواهد کرد اما برای طرح‌های بزرگ‌تر در قالب سرمایه‌گذاری به روش I-HOPE عمل خواهد کرد.
***
اخطار به وسایل نقلیه فاقد بیمه شخص ثالث
اگر دارندگان وسایل نقلیه فاقد بیمه شخص ثالث اقدام به تمدید بیمه‌نامه خود در یک ماه نکنند کارت سوخت‌شان غیرفعال می‌شود. معاون صنایع و انرژی ستاد مدیریت حمل‌و‌نقل و سوخت کشور در گفت‌وگو با رادیو اقتصاد اظهار داشت: با همکاری و هماهنگی سازمان بیمه، شرکت ملی فرآورده‌های نفتی، پلیس راهور و دیگر دستگاه‌ها، کارگروه راهبری اجرای ماده ۴۸ قانون بیمه شخص ثالث در ستاد مدیریت حمل‌و‌نقل و سوخت کشور با نمایندگان دستگاه‌های مرتبط تشکیل و در مرحله اول مصوب شد خودروهای نفت و گازسوز مشمول قانون در ۳ مرحله اطلاع‌رسانی و رصد شوند. علی عزیزی افزود: تاکنون ۴۰ هزار خودروی نفت‌‌گازسوز فاقد بیمه شناسایی شده‌اند که طبق فرآیندی در یک ماهه اول به دارندگان خودروهای فاقد بیمه شخص ثالث، هنگام سوختگیری پیغام «هشدار بیمه» ارسال می‌شود و همزمان سازمان راهداری، حمل‌و‌نقل جاده‌ای و سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور نیز پیامک‌هایی به این گروه ارسال می‌کنند. وی ادامه داد: اگر دارندگان وسایل نقلیه فاقد بیمه شخص ثالث اقدام به تمدید بیمه‌نامه خود در یک ماه نکنند، وارد لیست خاکستری شده و هنگام سوختگیری در ماه دوم پیغام «خطا بیمه» را دریافت خواهند کرد که به منزله غیرفعال شدن کارت سوخت‌شان است.

Page Generated in 0/0062 sec